Kyllähän tuo on totta, ettei takuuaikana kannata paljon itse näpelöidä. On tosiaan noita käyntikertoja korjaamolla jo riittävästi takana. 308:ssa olevat Ksenonithan ovat ainakin TM:n testien mukaan parhaimpia, mitä autoista löytyy. Tämän vuoksi itsekkin ne varustelistalta ruksasin. Kaikenkaikkiaan olen ollut valoihin tyytyväinen.
Kesällä alkoi imestyä vikailmoituksia säätölaitteen toimimattomuudesta, sekä pysty, että vaakasuunnassa. Huollon yhteydessä huomattiin, että säätölaitteen johdot ovat poikki. Se korjattiin näppärästi huollon yhteydessä.
Syyskuussa sitten vedin peräkärryä pimeässä ja hieman ihmettelin kun lyhyillä valoilla näkee yhtähyvin, kun normaaleilla pitkillä. Vastaatulijatkin välkyttelivät valoja minulle ahkerasti. Taisi jopa yksi rekka antaa valomerkin. Soittelinkin heti seuraavana päivänä korjaamoon, josta sain ajan seuraavaksi päiväksi. Illalla hain auton pois ja minulle kerottiin, ettei muuta osattu tehdä, kun tehdä valojen perussäätö. No, ok sitten.
Viikon päästä ajelin jälleen peräkärryn kanssa pimeässä ja sama vastaantulevien autojen valojen välkyttely jatkui. Lisäksi huomasin, että valot näyttävät eri korkeudelle, parin metrin päässä korkeusero oli 1-2cm. Taisi mennä pari-kolme viikoa ennenkuin soitin korjaamolle uudestaan ja kerroin molemmista 'vioista' taas pääsin huoltoon samalla viikolla. Tällä kertaa auto oli korjaamolla kolme päivää. Viaksi paljastui viallinen korkeuden mittaus anturi (taka-akselilla). No niin, hyvä homma auto vihdoin kunnossa. Ei häikäise vastaatulijoita.
Edessä ajellut sukulaismies kuitenkin kyseli, että onko toinen lamppu palanut. Näyttäisi palavan pelkkä parkki. No, kyllähän siellä molemmat valot paloivat, mutta toinen näytti selvästi ylemmäs. Vielä ystävällisesti soittelin korjaamolle asiasta. Pääsinkin samana päivänä 'sisään' ja homma hoidettiin odotellessa. En osannut pyytää päästä katsomaan toimitusta. Kysäisin kuitenkin huoltoneuvojalta ohjetta säätöön kun olin jo vähän skeptinen. ihan oiken hän sanoi, että ne on säädetty lain suomiin asetuksiin, eikä niitä ole tarvetta itse säädellä.
Kuitenkin harmitta, kun valot näyttävät eteen sellaisen kirkkaan pläntin, eikä moottoritiellä ainakaan uskalla ajaa niin lähelle edellä ajavaa, että näkisi esimerkiksi rekisterikilven. Siis nyt noilla valoilla ei mielestäni näe oikein hyvin. Ajattelin, että pääsee helpoimmalla, kun itse kokeilemalla etsii sopivan korkeustaso vastaantulijoita häikäisemättä.