Kirjoittaja Aihe: 308 - Ksenonajovalojen säätö  (Luettu 3157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MaHa

  • Vieras
308 - Ksenonajovalojen säätö
« : 02.11.2009, 16:05:24 »
Auto: 2009 308 SW 1,6 HDi (kääntyvät ksenonvalot).

Hei,

neljän valojen säätön liittyvänkorjaamokäynnin jälkeen en enää viitsisi soittaa korjaamoon, koska 'valojen säätöön ei tarvitse itse kajota'. Valot siis näyttävät säädön jälkeen liian alas. Miten tuo valojen perussäätö tehdään? Lähinnä minkänäköiset säätimet konepellin alta tulisi löytää. Sellaiset harmaat ristipää ruuvit sieltä ainakin löytyy. Niitä kiertämälläkö valot saisi näyttämääm hieman ylemmäksi?

Kiitos neuvoista!

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #1 : 02.11.2009, 17:42:28 »
Kyllä kannattaa soittaa vielä korjaamoon ja mennä itse mukaan katsomaan miten ylös tai alas valokuvio näyttää säätölaitteessa.Kyllä takuu aikana pitää kaikki häiriöt maksattaa maahantuojan piikkiin muuten itse olet maksumies. Itse en menisi ksenoneita säätelemään. Vaikka on aiemin tavallisia tullut säädettyä.Omassa pökötissä on tosi kirkkaat ja hyvät valot, toisinkuin skodassa järkiään senoksit säädetty liian ylös, huomioikaa jonossa vastaantulijat tarvike senoksit ja skodat paistaa silmiin. :-*
Ps. Oletkos huomannut autoa käynnistäessä että valot säätävät itsensä joka kerta, pösössä pitää mennä lampulle katsomaan liike sitä ei näe valokeilasta kuin joskus skodassa ne heiluu aina valot päällä pösössä ennen kuin valot syttyvät :P

MaHa

  • Vieras
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #2 : 03.11.2009, 10:04:56 »
Kyllähän tuo on totta, ettei takuuaikana kannata paljon itse näpelöidä. On tosiaan noita käyntikertoja korjaamolla jo riittävästi takana. 308:ssa olevat Ksenonithan ovat ainakin TM:n testien mukaan parhaimpia, mitä autoista löytyy. Tämän vuoksi itsekkin ne varustelistalta ruksasin. Kaikenkaikkiaan olen ollut valoihin tyytyväinen.

Kesällä alkoi imestyä vikailmoituksia säätölaitteen toimimattomuudesta, sekä pysty, että vaakasuunnassa. Huollon yhteydessä huomattiin, että säätölaitteen johdot ovat poikki. Se korjattiin näppärästi huollon yhteydessä.

Syyskuussa sitten vedin peräkärryä pimeässä ja hieman ihmettelin kun lyhyillä valoilla näkee yhtähyvin, kun normaaleilla pitkillä. Vastaatulijatkin välkyttelivät valoja minulle ahkerasti. Taisi jopa yksi rekka antaa valomerkin. Soittelinkin heti seuraavana päivänä korjaamoon, josta sain ajan seuraavaksi päiväksi. Illalla hain auton pois ja minulle kerottiin, ettei muuta osattu tehdä, kun tehdä valojen perussäätö. No, ok sitten.

Viikon päästä ajelin jälleen peräkärryn kanssa pimeässä ja sama vastaantulevien autojen valojen välkyttely jatkui. Lisäksi huomasin, että valot näyttävät eri korkeudelle, parin metrin päässä korkeusero oli 1-2cm. Taisi mennä pari-kolme viikoa ennenkuin soitin korjaamolle uudestaan ja kerroin molemmista 'vioista' taas pääsin huoltoon samalla viikolla. Tällä kertaa auto oli korjaamolla kolme päivää. Viaksi paljastui viallinen korkeuden mittaus anturi (taka-akselilla). No niin, hyvä homma auto vihdoin kunnossa. Ei häikäise vastaatulijoita.

Edessä ajellut sukulaismies kuitenkin kyseli, että onko toinen lamppu palanut. Näyttäisi palavan pelkkä parkki. No, kyllähän siellä molemmat valot paloivat, mutta toinen näytti selvästi ylemmäs. Vielä ystävällisesti soittelin korjaamolle asiasta. Pääsinkin samana päivänä 'sisään' ja homma hoidettiin odotellessa. En osannut pyytää päästä katsomaan toimitusta. Kysäisin kuitenkin huoltoneuvojalta ohjetta säätöön kun olin jo vähän skeptinen. ihan oiken hän sanoi, että ne on säädetty lain suomiin asetuksiin, eikä niitä ole tarvetta itse säädellä.

Kuitenkin harmitta, kun valot näyttävät eteen sellaisen kirkkaan pläntin, eikä moottoritiellä ainakaan uskalla ajaa niin lähelle edellä ajavaa, että näkisi esimerkiksi rekisterikilven. Siis nyt noilla valoilla ei mielestäni näe oikein hyvin. Ajattelin, että pääsee helpoimmalla, kun itse kokeilemalla etsii sopivan korkeustaso vastaantulijoita häikäisemättä.

 

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #3 : 03.11.2009, 12:11:05 »
Auto: 308 SW, 307 SW, 307 XSI, 206 SW (alla olevat havainnot pätevät kaikille näille)

Kun näin tämän otsikon niin alkoi taas harmittamaan kun ei omaan leijonaan saanut ksenoneita, mutta kun luki tätä topicia läpi, niin alkoi tulla tutut fiilikset edellisten 307:jen kanssa huollossa seikkailusta. Enää ei harmita yhtään.

Itselläni on sellainen kokemus ainakin Automaan Espoon ja Konalan toimipisteistä, että eivät osaa säätää mitään valoja siellä. Olen koittanut muistaa aina huoltoon viedessä muistuttaa ja pyytää merkitsemään huoltotilaukseen, että valojen säätöön ei saa koskea, mutta välillä se unohtuu. Jostain syystä siellä tuntuu olevan tarve säätää valot näyttämän metrin päähän eteen. Huoltoneuvojien, korjaamopäälliköiden ja jopa parin asentajan suusta kuultuna säätävät ne siten että ovat lailliset. Siitä huolimatta olen itse säätänyt valoja huomattavasti ylemmäs noiden huoltosäätäjien jäljiltä ja hyvin mennyt edelliset autot katsastuksesta läpi ihan omalla säädölläkin.

Miten tuo ksenon on toteutettu eli onko siellä ns. bi-xenon eli erikseen lyhyt ja pitkä vai joko ne on samanlaiset kuin kieseissä eli lamppu säätyy eri asentoon sen mukaan kummat on päällä? Ainakin halogeneissa olen huomannut ongelmalliseksi sen, että lyhyttä ja pitkää ei pysty säätämään erikseen. Kun lyhyen säätää siten, että se näyttää mahdollisimman hyvin ja pitkälle, mutta on laillinen, niin pitkät näyttävät puiden latvoihin. Näin ollen joutuu aina tekemään jonkin kompromissin noissa säädöissä ja jos pitkät säätää niin että eivät näytä yhtään "liian" ylös, niin lyhyillä ei näe mitään. "Liian" ylös tarkoittaa sitä että parhaiten valaistu alue on jossain horisontin yläpuolella.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #4 : 03.11.2009, 13:37:56 »
Auto: 308 SW, 307 SW, 307 XSI, 206 SW (alla olevat havainnot pätevät kaikille näille)

Kun näin tämän otsikon niin alkoi taas harmittamaan kun ei omaan leijonaan saanut ksenoneita, mutta kun luki tätä topicia läpi, niin alkoi tulla tutut fiilikset edellisten 307:jen kanssa huollossa seikkailusta. Enää ei harmita yhtään.

...Jostain syystä siellä tuntuu olevan tarve säätää valot näyttämän metrin päähän eteen. Huoltoneuvojien, korjaamopäälliköiden ja jopa parin asentajan suusta kuultuna säätävät ne siten että ovat lailliset. Siitä huolimatta olen itse säätänyt valoja huomattavasti ylemmäs noiden huoltosäätäjien jäljiltä ja hyvin mennyt edelliset autot katsastuksesta läpi ihan omalla säädölläkin.

Jostain syystä monen auton valoja on voinut kääntää hiukan ylös siitä mitä ne alun perin ovat olleet, silti auto menee katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Yleensä se on ½-1½ kierrosta perussäädöstä ylöspäin.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2009, 13:41:37 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MaHa

  • Vieras
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #5 : 03.11.2009, 15:13:50 »

Ps. Oletkos huomannut autoa käynnistäessä että valot säätävät itsensä joka kerta, pösössä pitää mennä lampulle katsomaan liike sitä ei näe valokeilasta kuin joskus skodassa ne heiluu aina valot päällä pösössä ennen kuin valot syttyvät :P

Minun autossa nuo valot tekevät ylös-alas liikkeen käynnistettäessä. Liike tehdään valot päällä, joten sen huomaa kyllä selvästi.

Tuosta Bi-Xenon hommasta en tiedä, ovatko kahdella polttimolla vaiko liikkuvalla yhdellä. Nimeltään ovat Bi't mutta muistaakseni ovat liikkuvaa mallia. En ole ainakaan ollut huomaavinaan mitään syttymisviivettä tai kirkkaampaa välähdystä valoja vaihdettaessa. Eikös nuo ksenonit välähdä kirkkaammin syttymisvaiheessa.

Korjaamojen suhtautuminen Ksenon valojen säätön tuntuu olevan 'yhtenevä' muillakin merkeillä. Ainakin yksi Volvoilija on käynyt samantapaisen keskustelun valojen oikeasta kohdistuksesta ja päätyi itse ruuvaamaan valot mieleisekseen. Minä ainakin uskon, että oman auton valojen säädöistä löytyy parempi asetus vastaantulijoita häikäisemättä.   

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #6 : 03.11.2009, 16:48:06 »
Kyllähän sen näkee kun valaisinta katsoo, että onko siellä pitkien ja lyhyiden valo erikseen vai ei.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #7 : 03.11.2009, 17:54:54 »
Kyllähän sen näkee kun valaisinta katsoo, että onko siellä pitkien ja lyhyiden valo erikseen vai ei.

Sekä Varaosakuvien että käyttöohjeen mukaan siellä on kaukovalo H1 ja lähi- ja kaukovalo D1S, eli Xenon toimii lähivalona kaihtimen turvin ja pitkänä kun kaihdin vedetään sivuun, lisäksi siellä on H1 kaukovalo tukemassa xenonia. Muistaakseni näin on aika monessa vähänkään paremmin varustetuissa autoissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tth

  • Vieras
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #8 : 03.11.2009, 19:06:18 »
Missään autossa en ole nähnyt toteuttavan kaasupurkausvaloja niin, että kaukovalolle olisi oma, erillinen kaasupurkauspolttimo. Joko niissä on halogeenipitkät rinnalla, liikkuvan varjostimen avulla toteutetut yksistään olevat xenonit tai näiden yhdistelmä.

Kaasupurkausvaloilla kestää hetki päästä täyteen kirkkauteensa ja ne kärsivät jatkuvasta sytyttelystä, joten eivät ole kaukovalokäytössä vähänkään vilkkaammin liikennöidyllä tiellä kovin kätevät.

MaHa

  • Vieras
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #9 : 04.11.2009, 10:19:22 »
Sekä Varaosakuvien että käyttöohjeen mukaan siellä on kaukovalo H1 ja lähi- ja kaukovalo D1S, eli Xenon toimii lähivalona kaihtimen turvin ja pitkänä kun kaihdin vedetään sivuun, lisäksi siellä on H1 kaukovalo tukemassa xenonia. Muistaakseni näin on aika monessa vähänkään paremmin varustetuissa autoissa.


Tällainen kombinaatio autostani löytyy. Olisiko tietoa vielä niistä säätöruuveista, vai löytyykö säätöohjekkin käyttöohjekirjasta. Molemmilta puolilta löytyy kaksi harmaata muovista ristipää kannalla olevaa ruuvia. Toinen lienee ksenonien perussäätöön ja toinen H1:lle. Onkohan noissa joku lukitus, kun tuntuvat jäykille kääntää. En haluaisi mennä korjaamolle muovinpalat kourassa...

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #10 : 06.11.2009, 16:38:36 »
Eikö ne molemmat säädä sen koko umpion kallistusta. Toinen auton poikittaisakselin suhteen ja pystyakselin suhteen. En toki tiedä miten xenonin kanssa, mutta ilman ei kyllä pitkiä ja lyhyitä pysty säätämään erikseen.

MaHa

  • Vieras
Vs: 308 - Ksenonajovalojen säätö
« Vastaus #11 : 09.12.2009, 09:25:58 »

Säätö tapahtuu tosiaan niitä harmaita ristipääkannalla olevia ruuveja pyörittämällä. Sisemmät ovat korkeussäätöön ja ulommat sitten ilmeisesti sivusuunnan säätöön. Niissä ei ole mitään lukitusta, mitä aluksi hieman epäilin. Siis suoraan vaan ruuvailemaan.