Kirjoittaja Aihe: 407 - Takaisinkutsu YTS, moottorin ohjainyksikön päivitys (HDi)  (Luettu 4275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Koskeeko tämä kaikkia kyseisellä moottorilla varustettuja autoja vain jostain tietystä hetkestä eteen päin valmistettuja, omani on jo vuosimallia 2005, koskeeko sitä?

Tehtaalta on tullut vain lista alustanumeroista, ei mitään DAM välejä ymv. Pitää siis kysyä merkkiliikkeestä, mutta kirje pitäisi tulla kotiin jos koskee omaa autoa.

Kävipä auto nyt sitten Mäkelän Koneessa pajalla ja kun kysyin mitä tuo korjaa, niin vastaus oli "ei mitään hajua, se voi korjata mitä vaan". Olivat kuitenkin kanssani samaa mieltä siitä, että normaalisti softapäivitykset tehdään normihuoltojen yhteydessä ja takaisinkutsua käytetään vaan jos jotain havaitaan olevan todella pielessä. Jotain siis oli pielessä, mutta eivät tienneet yhtään mitään tarkempaa.

Muistin oikein, jos kolmella kutsulla ei saada autoja takaisin niin kutsu tulee AKE:n listalle, mutta vain jos takaisn kutsu vaikuttaa turvallisuuteen. Eli takaisin kutsu ei välttämättä tarkoita sitä että jokin olisi normaalia pahemmin pielessä. Pitää muistaa se että autoa ei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä, eli kaikki autot eivät tule päivitettyä välttämättä vuosihuollossa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hannes

  • Vieras
Oma auto HDi 136 SW-08. Varasin juuri ajan takaisinkutsun johdosta. Kysyessäni huollon työnjohtajalta, mitähän siinä tehdään, en saanut muuta vastausta kuin softapäivitys. Sen tarkoituksesta tai vaikutuksista ei mitään tietoa.

Kun näitä päivityksiä foorumilaisille on jo tehty, niin onko ollut mitään havaintoa päivityksen vaikutuksista? Esim. ESP:n vilkkumiseen tai muuhun. Liittynee kuitenkin jotenkin turvallisuuteen?

Ja onko mitään tietoa, tehdäänkö vastaava päivitys muualla, kuin Suomessa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kun näitä päivityksiä foorumilaisille on jo tehty, niin onko ollut mitään havaintoa päivityksen vaikutuksista? Esim. ESP:n vilkkumiseen tai muuhun. Liittynee kuitenkin jotenkin turvallisuuteen?

Ja onko mitään tietoa, tehdäänkö vastaava päivitys muualla, kuin Suomessa?

Tehdas ei kerro mitä päivitys korjaa, takaisinkutsu ei välttämättä liity turvallisuuteen millään tavalla, toki voi siihenkin liittyä. Syy kutsuun on juuri se että autoa ei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä. Jos kaikkia 407 HDi 140 ei saada kutsuttua takaisin kolmallella kirjallisella kutsulla ja kutsu liittyy turvallisuuteen niin sitten se ilmestyy AKE:n sivulle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hannes

  • Vieras
Kiitti SamiK,

"Virman" puolesta ei tosiaan kerrota juuri mitään, ehkä ajatellaan että ei noiden tarvitse mitään tietää, kun ei ne kuitenkaan ymmärrä? Mutta jos syynä olisi tuo huoltojutska, niin eikö silloin pitäisi kaikki mallit kutsua päivitykseen.

Ilmeisesti päivityksellä ei ole mitään ajossa tuntuvaa vaikutusta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
"Virman" puolesta ei tosiaan kerrota juuri mitään, ehkä ajatellaan että ei noiden tarvitse mitään tietää, kun ei ne kuitenkaan ymmärrä? Mutta jos syynä olisi tuo huoltojutska, niin eikö silloin pitäisi kaikki mallit kutsua päivitykseen.

Ilmeisesti päivityksellä ei ole mitään ajossa tuntuvaa vaikutusta.

Nk. ranskalainen tapa hoitaa asia. Kertokaa ihmeessä jos huomaatte jotain.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

drinkalot

  • Vieras
Kiitti SamiK,

"Virman" puolesta ei tosiaan kerrota juuri mitään, ehkä ajatellaan että ei noiden tarvitse mitään tietää, kun ei ne kuitenkaan ymmärrä? Mutta jos syynä olisi tuo huoltojutska, niin eikö silloin pitäisi kaikki mallit kutsua päivitykseen.

Ilmeisesti päivityksellä ei ole mitään ajossa tuntuvaa vaikutusta.

Se nyt on ihan satavarma ettei syynä ole se, että halutaan saada vehkeisiin uudempi softa jos vanhassa ei ole vikaa. Yksikään automerkki ei tasan varmasti tee omaan piikkiin yhtään korjausta jos ei ole pakko, etenkään kallista takaisinkutsukampanjaa. Pakko tarkoittaa myös sitä, että mikäli päivitystä ei tehdä, niin softabugi rikkoo autosta jotain huomattavasti kalliimpaa korjattavaa, joka sitten myöhemmin menisi tehtaan piikkiin. Kyseessä ei välttämättä ole turvallisuuteen vaikuttava vika, vaan seuraus voi olla esim turbon hajoaminen (joita tiedän tapahtuneen ainakin parissa 307 HDi:ssa) tai muu vastaava.

Kyseessä siis on erittäin varmasti softevika joka korjaamattomana aiheuttaa tai saattaa aiheuttaa pahemman vian. Tähän viittaa myös se, ettei tehdas kerro mitä päivityksellä korjataan. Jos ne nimittäin kertoisivat, niin asiakkaat osaisivat tarkkailla mahdollista vikaa, jonka tuo bugi aiheuttaa ja vaatia sen korjaamista jos se päivityksestä huolimatta aiheutuu. Tällaisessa tapauksessa olisikin ensiarvoisen tärkeää selvittää mitä tuo päivitys tekee.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Paljon enemmän mä olisi huolissani siitä että automyyjät tai huollot eivät edes tiedä autojen huoltovälejä, huoltomittarit on väärin koffattu, jakohihnat on vaihtamatta ymv. Ei ole ihan yksi eikä kaksi tapausta kun HDi 136 tai 140 huoltomittariin on jäänyt 30 tkm huoltoväli ja autolla on sitten päästetty pitkän huoltovälin mukaan.

Toki softa päivityksessä on varmasti joku olennainen juttu, mutta ei siinä mitään salaliittoa ole. Voi esim olla että jossain tietyssä sarjassa autoja on sellainen softa josta on löytynyt joku ikävä vika. Näitä tulee Softan kehityksessä aina vastaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.