Kirjoittaja Aihe: 307 - Sammui kesken ajon eikä käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 3431 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hiirimato

  • Vieras
Auto: 2003 307 1,6 (TU5JP4, NFU).

Hei! Kirjoitan Puolasta tällaista ongelmaa.

- Auto sammui spontaanisti kesken ajon. 80 km/h
- Moottorinlämmöt mittarin mukaan 90 C.
- Ajotietokoneessa lukee tämä legendaarinen ECONOMY MODE ACTIVATED, ei lähtenyt pois akkua irrottamalla.
- Sähköikkunat ei toimi (kaikki sulakkeet näyttivät ehjältä).
- Avaimella moottori pyörii mutta ei starttaa.
- Yritin myös työntää käyntiin turhaan.
- Akku, startti ja laturi ovat 6 kk, 7 kk ja 11 kk ikäiset.

Siinä viat jotka tulivat mieleen. Öljy ja jäähdytinneste on ihan oikean väristä. Ei ollut mukana tarpeeksi työkaluja jakohihnan muovikotelon avaamiseen. Road-trip sai uuden jännittävän käänteen kun näin kävi. Kotona olisi ollut autocom vikakoodien lukuun.

Tienpäällä jo arvuuteltu kaikkea; ajonestovekotin/avain chippi, kampiakselin asentotunnistin, vesipumppu, isompi sisäinen vika vai ecu? tjsp. mennyt sekaisin. Pösö joutunut matkaamaan hurjakuntoisia teitä Puolassa ja Kaliningradissa (30 C lämmintä ja mukulakiveä kymmeniä kilometrejä).

333 333 km suunnilleen mittarissa ja jakohihnalla ajettu jo melkein 120 000 km.

Maanantaina selviää lisää sähköpostin kautta, pösö hinattu puolalaiselle peugeot-maahantuojadiilerille diagnosointiin. Itse pakenen Kreikkaan viikoksi ja toivon että Puolan pösökauppias löytäisi vian joka ei olisi jakopää/ moottorin sisäinen vaurio, muuten alan jo kattelemaan halpaa saksalaista autoa täältä. Tai toinen samanlainen ja vaihdan kilvet päikseen (ei sentään).

Hyviä ideoita, kokemuksia tai muuta mieltä lämmittävää olisi mukava kokeneemmilta 307 mekaniikka ja sähköexperteiltä kuulla. Kovin suurta summaa en viitsisi mihinkää suurvaurioihin laittaa. Kiitos paljon!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Sulakerasian alla olevat pääsulakkeet.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Ettei vain olisi jossain määrin tyypillinen jakohihnan hyppäys, ei olisi ensimmäinen tu moottori jossa näin kävisi. Toki yleensä kai tuo on tapahtunut startatessa, ei niinkään suoraan ajossa. Economy modehan poistuu vasta kun moottori käynnistyy, ei siis ole mikään vika vaan estää akkua tyhjentymästä jos moottori ei ole käynnissä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

hiirimato

  • Vieras
Pääsulakkeet tarkistin jo tienpäällä hinausautoa odotellessa. Samoin kuin kaikki mini ja normisulakkeet sekä sisätilasta, että konepellin alta. Ei löytynyt hajonneita. Luin täältä foorumilta jonkun vanhan tapauksen jossa viat lähti vaihtamalla sulakeboksi. Toki siinä oli jo vikakoodit tiedossa ja asiaa tutkittu. Itse saan vikakoodit vasta alkuviikosta korviini. Tuota jakopään hyppäystäkin mietin, jos se paljoa on pieleenmennyt niin varmasti jo venttiilit solmussa. Vai onko siinä hampaistuksessa paljonkin varaa virhekulmiin ennenkuin ottaa osumaa? Oma hätäilyni ja auton työntäminen ja startin pyörittäminenkään ei varmasti auttanut (starttia kyllä sahasivat yllinkyllin hinauskuski ja pösödiilerikin). Toki jos jakopään huolellisella rempalla toivoa olisi niin sekin olisi tervetullut vaihtoehto. Puolassa vaan kurjana puolena kielimuuri. No siihen oon yleisesti Itä-Euroopan reissuillani tottunut. Ja aina on pösölle jotain käynyt. Yleensä lämmin sää ollut ilmassa tapahtuma-aikaan (laturi, startti jne.) mennyt. Tällä kertaa en ollut kummosilla työkaluilla varautunut. Ja sähköpuolelta pelkkä yleismittari mukana.

Ja hinausautokuskin turhia diagnooseja sai kuunnella (akku on loppu tai bensa).

Tienpäällä piti pikaisesti valita korjaamo johon viedään. Otin riskillä pösödiilerin vaikka he kai mielummin vain myyvät autoja ja tekevät määräaikaishuoltoja. Tommoset sulakeboksit jne. korroosioviat ois saattanu olla paremmin nyrkkipajojen heiniä, purkuosilla ja halvemmalla jne. Mutta mielessä kävi että jos tarvitaan Peugeot planetia, service boxia, avainten koodausta jne.. pösödiilerin kautta onnistuis varmemmin.

Kerron taas alkuviikosta lisää kun kuulen autostani jotain. Ja 12.8 lauantaina näen sen. Jätin 2 avainta ja VIN-koodin, toivottavasti jotain saavat aikaiseksi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Reissussa rähjääntyy, mutta toivottavasti pikku vika. Ei voi arvata, mutta arvataan...jokin maadoitusjohto poikki tai moottoripistoke tärissyt irti. Kos pyörimisnopeusanturi on rikki, niin kierroslukumittari jää startatessa nollille.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2017, 07:59:51 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

hiirimato

  • Vieras
Noh, tuomio tuli sähköpostilla etänä; cambelt damaged..  Kysyvät Puolassa että jätetäänkö siihen vai avataanko kansi ja tutkitaan vai jätetäänkö sikseen. Ei auta kuin miettiä asiaa.

Alfissimo

  • Vieras
Jotain hyvää huonon seassa. Puolassa ei merkkikorjaamon tuntitaksa taida ylettyä edes kotimaisen "pärnäsen" tasolle ja osaavat kuulemma olla ripeitä liikkeissään. Remppa siis voi olla jopa ihan kohtuukuluin tehtävissä.

hiirimato

  • Vieras
1400e tuli karkea tarjous. Harmi vaan kun muuten sujunut Puolan pösön kanssa asiointi englanniksi niin luetteloitu PDF-tarjous onkin täyttä puolaa. Pientä kääntötyötä Google-translatella.  Karkeasti 47e/ tunti työt. Ei se paljoa enää Pärnästen hinnoille hyvälle kaverille jää.  n. puolet osista ja puolet töistä. Jakopään ja kannen tavarat, öljyt, tiivisteet, kasausta&purkua ja vissii kannen hionnan.

1300e on vaan omalla minimibudjetille liikaa tällä hetkellä kun hinta ei sisällä vielä edes mahdollisia nokka/venttiilikorjauksia jos niistä löytyy vaurioita.

380 eurolla tarjoutuivat irroittaa ja kiinnittää kannen jotta näkee venttiilit.

Mikähän lie venttiilien kohtalo muutenkin kun hihna mennyt ajosta, ja starttia on kyllä sahattu reilusti. Oonkohan siis startilla pyörittänyt pelkkää puolimoottoria/ alakertaa? Haaveilen teoriasta että venttiilit ovat jääneet kaikki kiinni eikä ole palasina/ taipuneena ympäriinsä.

Mieli tekisi ostaa vain hihna, vääntää ajotukset kohdalleen ja pyörittää moottoria ja kokeilla ihmeitä. Kokemusta ei ennestään jakohihnavaurioista ole.

Taidan kallistua siihen että käyn vielä nyrkkipajoilta mielipidettä kysymässä/purkamassa kannen ja ostan uudemman dieselauton jolla hinaan 307:n kotiin. Aikanaan vien sitten kannen koneistamolle ja kasaan takaisin itse. Hyvässä lykyssä pääsen vielä kytkinrempan tekemään ostamalleni autolle.

micco

  • Vieras
Kaikki venttiilit solmussa, ajan hukkaa. Startilla venttiilit ei väänny oman kokemuksen mukaan mutta ajosta aina.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Minulla hyppäsi aikoinaan startatessa jakohihna pois  32 000km ajetusta Lagunasta. Venttiilit solmussa.