Kirjoittaja Aihe: 307 - Monia häiriöitä etupyörän laakerin vaihtamisen jälkeen  (Luettu 2497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Auto: 2004 307 SW 2,0 (automaatti).

Etupyörän laakeri vaihdettu eilen, eikä sen jälkeen koeajettu. Äsken rouva lähti autolla liikkeelle ja kertoi koko kojetaulun välkkyneen kuin joulukuusi. Suhteellisen tunnepitoisen kuvauksen seasta saatoin arvailla ainakin ABS:n päristävän vähän miten sattuu. Kuulemma liikennevaloihin pysähtyessä auto stoppaa "jynks"-"jynks" -tyyliin. STOP-valo vilkkuu, ja ilmeisesti vaihteen asennon näyttö kojetaulussa ainakin lopulta sekosi täysin. Oli ensin piipittänyt ja sitten sekosi, muutama pikseli vain loistaa. Alkuun oli ollut vaikeaa päästä edes liikkeelle. Vaikuttaisi ainakin ABS:n suuttuneen ihan kunnolla, mutta miksi sitten koko biili sekoaa, ei ymmärrä. Tosin tuossa on aika paljon muutakin, mitä ei normijärjellä voi tajuta.

Mitä kävi? Laakeri on varmasti magneettikehä anturiin päin, eikä anturia voi oikein väärinkään laittaa. Mikä neuvoksi?
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Kyllähän tuo kuulostaisi että jos magneettikehä laakerissa on varmasti oikein päin niin magneettikehä on viallinen/rikkoutunut tai anturi vahingoittunut. Tokihan automaattivaihteisto sekoaa jos saa väärää/epäyhtenevää nopeustietoa ajoneuvon nopeudesta ja se taas voi korreloida muita ongelmia.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Kylläpä anturi sitten herkästi ottaa itseensä, muuta ei tehty kuin irrotettu ja laitettu takaisin, jos vika on siinä. Voiko sitten laakerissa olla valmiiksi sökö mg-kehä... Kaiketi voi.
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Se magneettikehä ottaa helpoiten itseensä muovilipare margneettia sisällä, oisko mennyt rikki lukkorengasta laittaessa?
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Ei kai sekään mahdotonta ole, vaikka ei siinä renkaan laitossa mitään erityistä ongelmaa ollut. Dämmit! Meneeköhän sitten homma uusiksi...
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Oletan, että anturi ei ole tämä: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/231666/385603?ajoneuvo=429

vaan tämä: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/231667/694715?ajoneuvo=429

Tietääkö joku, mikä ero noissa mahtaa olla?
ESP tuossa kärryssä on, sekin joskus herjaili ruudussa, mutta se on saatu aisoihin.
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

starship

  • Vieras
Liittimen väri taisi olla oleellenin asia.

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Jaaha. Nyt katsottava peiliin ja hartaasti  :-[

ABS-anturi oli vain huonosti paikallaan.

Kuten tuossa laakerinvaihtokeskustelussakin (http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42635.0) mainitaan, niin lukkorenkaan asennolla on väliä. Muistin kyllä tämän asentaessa ja olin laittavinani uuden paikalleen vanhan mallin mukaan, mutta näköjään ei sitten ihan mennyt. Anturin nokka oli lukkorenkaan päällä ja kaiken lisäksi vinossa. En tajua, miten se saattoi noin huonosti paikalleen mennä vaikka sovittelin mielestäni hyvinkin huolella. Anturi pois, vasaralla ja taltalla nakuttelin renkaan päästä varovasti, niin se kiertyi paikallaan tehden anturille tilaa. Vehkeet tulille ja hetken vielä ABS Fault- ja ESP/ASR-herjaa tuli ruutuun, mutta muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen sammuivat ja kaikki toimii taas normaalisti. Saa viedä varuiksi ostetut osat takaisin motonettiin.

Ei näin:



Vaan näin:



Siis sillä tapaa, että renkaan ylempää päätä ei näy anturin aukossa. Tämä siis apumiehen puolella, olisiko kuskin puolella sitten toisinpäin...?

-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet