Kirjoittaja Aihe: 605 - Lämmityslaitteen kennon o-rengastiivisteet  (Luettu 2631 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Auto: 1990 605 2.0 SRI.

Eli näyttää tiputtavan kennon putkiliitoksista. Onko kenelläkään tietoa o-renkaiden mitoista? Näyttäisi siltä että kenno ei muuten vuoda, joten ajattelin että jos selviäisi pelkillä tiivisteiden vaihdolla.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon o-rengastiivisteet
« Vastaus #1 : 29.01.2006, 18:16:14 »
Kaikissa 605 malleissa riippumatta kennon valmistajasta (Valeo, Nissen jne.) samaa kokoa olevat O-Renkaat.

Eipä ole tullut mitattua, mutta varaosana eivät varmaankaan paljoa maksa - jos em. vaihtoehto pois suljettu - niin vanhat irroittamalla/reiän halkaisijan kennosta- sekä putken halkaisijan mittaamalla / katsomalla O-rengas suositustaulukosta (puristuma jne.) löytynee sopivat.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon o-rengastiivisteet
« Vastaus #2 : 30.01.2006, 16:37:08 »
Vinkki tiivisteisiin, laita kaksi O-rengasta peräkkäin, niin eipä tihku enää. Vaihdoin aikoinaan uuden kennon ja putkien liitos ei pitänyt kunnolla. Laitoin uusien tiivisteiden lisäksi vanhat sinne ja piti hyvin.

Samalla kannattaa vaihtaa se liitoksen kiristysruuvi sellaiseen, jonka pystyy kiristämään kunnolla. Etsin pidemmän ruuvin ja laitoin ruuvin kaulalle holkin jotta kanta nousi sieltä putkien välistä ylemmäksi ja sen sai hyvin kiinni.

Väärä tiivistysmenetelmä (kaksi O-rengasta peräkkäin) ei auta yhtään pidempään kuin oikealla tavalla (yksi O-rengas per putken kaulus) tehty tiivisteiden vaihtotyö.

O-renkaat kovettuvat kuitenkin ennen pitkää, jolloin taas vuotaa. Kovetuttuaan eivät jousta ja siten pysty pitämään kennon ja putkien liitoksen lämpölaajetessa tiiviinä.

Holkkikaulusta jolla ruuvin kanta-osa nousisi korkeammalle, ei ruuvin ympärillä myöskään tarvita, keskikonsolin joustavaa kylkeä hieman painamalla saa torx ruuvin kiristettyä. Vaihtoehtoisesti voi käyttää lyhyttä ns. tumppi avainta tai konsolin piiloon jäävän osan reunaan voi porata väännin työkalun varren mentävän reiän.

Toinen tärkeä seikka on putkien kiinnityskauluksen ruuvin oikea kiristysmomentti - liian suuri (o-renkaat litistyvät kiristettäessä liikaa) ja taas vuotaa.

SEL

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon o-rengastiivisteet
« Vastaus #3 : 31.01.2006, 09:35:40 »
Kahdella tiivisteellä kasaaminen on helpompaa ainakin minun tapaoksessa kun yksi tiiviste vuoti ja mitä tulee siihen kiinnitysruuviin, minulla oli mutterikantainen ruuvi ja normaali hylsy ei kunnolla mahtunut putkien väliin, siksi rakensin korotuksen. Kestosta en tiedä, minulla se oli reilun kolme vuotta eikä vuotanut kertaakaan.