Kirjoittaja Aihe: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)  (Luettu 3253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

perttu

  • Vieras
405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« : 15.05.2006, 18:01:18 »
Auto: 1988 405 1,6.

No niin. Nyt on pösö muuten kondiksessa, mutta itseäni häiritsee moottorin "kilinä". Venttiilit on tarkistettu ja näyttävät olevan kunnossa, samoin sytytyksen ajoitus. Olisiko pienintäkään hajua, mistä tätä viimeistä vikaa lähtisi metsästämään?

Pugfan

  • Vieras
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #1 : 15.05.2006, 18:44:20 »
No niin. Nyt on pösö muuten kondiksessa, mutta itseäni häiritsee moottorin "kilinä". Venttiilit on tarkistettu ja näyttävät olevan kunnossa, samoin sytytyksen ajoitus.

Olisiko pienintäkään hajua, mistä tätä viimeistä vikaa lähtisi metsästämään?

Joskus on mainittu, että 98E-bensiinillä ajaessa tuota kilinää ei kuuluisi XU-sarjan (kaasutin)moottorissa?


Stanu

  • Vieras
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #2 : 15.05.2006, 19:13:56 »
Yleisin syy kilinään taisi olla jakajan alipainekalvon rikkoutuminen tai sille menevän letkun katkeaminen..  Se lähtee siitä kaasuttimen takapuolelta, melkolailla alhaalta. Sama vika sai aikaan tasakaasu nykimisen 2800-3000 rpm:ssä, eli 5:lla noin 80 kmh:ssa.

perttu

  • Vieras
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #3 : 17.05.2006, 16:18:54 »
Alipainesäädin oli aiemmin rikki, mutta vaihdettu uuteen, samoin siihen menevä alipaineletku. Tämä poisti nykimisen, jota esiintyi vajaan 3000 rpm kohdilla. 98 voisi koittaa seuraavan tankkauksen yhteydessä. hmm. muita ideoita?

Nakki

  • Vieras
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #4 : 25.05.2006, 22:58:28 »
Mulla oli 309, jossa oli tuo sama moottori. Se kilisi myös. Etsiskelin vikaa viikkoja. Ennakko oli kunnossa, samoin kaasari, bensa, venttiilit jne. Kyllä harmitti. Moottori otti pari kertaa armottomat tyhjäkäyntikierrokset. Kilinä jatkui. Olin huomannut mutta en aiemmin noteerannut, että lämpömittari näytti pieniä arvoja. kerran ajaessani kotiin alkoi vesi sitten lentämään konehuoneessa. katokseen seis ja tutkimaan. Termostaattikotelon kannesta lensi vettä. Avasin kotelon kannen ja sieltä löytyi aivan romu ja jumiutunut termostaatti. UUsi sisään ja kunnon ilmaus. Siihen häipyi kilinät. Ilmeisesti kansi oli ollut pitkään vajavainen vedestä termarin takia. Kovat tyhjäkäyntispurttailut( ei lämmintä vettä ja siis oikeaa tietoa automaattiryypylle). Kilinä johtui mitä ilmeisemmin korkeista lämpötiloista kannessa. Veden täyttöaukosta katsoen pinta oli kohdallan, joten se harhautti kuten moottorin, mittarin näyttämä väärä lämpötila. Mittarikin alkoi näyttämään oikeita arvoja termarin vaihdon jälkeen.

timo

  • Vieras
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #5 : 17.07.2006, 22:06:45 »
Et nyt sanonut, onko kilinä nakutustyyppistä vai jotain muuta (jatkuvaa).  Mikäli se on jatkuvaa, niin yksi paikka mikä voi kilistä on jakoremmin kiristimen laakeri.  Kun laakeri alkaa olemaan tiensä päässä, se on sen verran väljä että siitä kuuluu kilinää.  Parhaiten tämän kuulee joutokäynnillä.  Itselläni oli tuommoinen vika aikoinaan. 

Jos kilinä on nakutustyyppistä, niin sytkästä tai seoksesta se riippuu.  Kaasuttimen alipainekalvon olitkin jo vaihtanut.  Minkälaiset seokset koneessa on?  Jos tulpat on ihan puhtaat, niin käy liian laihalla.  Värin pitäisi olla semmoista vaaleanruskeaa.  Mikäli seos on liian laiha, on syy todennäköisesti väärä kohon säätö.  Tosin yleisin koho-ongelma on sen vettyminen, mikä aiheuttaa liian rikkaan seoksen, eikä liian laihaa.  Sitten on tietysti sytkän säätö, itse olen säätänyt ihan korvakuulolta juuri ja juuri nakutusrajalta pois.  Ja ilman muuta kannattaa ajaa 98-oktaanisella bensalla.  Kone toimii sillä huomattavasti siistimmin ja vääntää ihan selvästi paremmin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #6 : 17.07.2006, 23:21:59 »
Ellen väärin muista, niin tuon moottorin oktaanivaatimus oli vähintään 98.

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #7 : 17.07.2006, 23:35:47 »
Kaasutinkoneissa seos on kylmänä vähän sitä sun tätä...

OT: sitätätätuota seokset ovat myös lämpimänä :D - stokiometrinen se varsinkaan ei useinmiten ole.

Liian suuren lämpö-arvon omaavat tulpat ja/tai karstainen moottori aiheuttavat myös itsesytytystä -> nakutus. Moottorin ollessa kartoittunut, kevyt reippaampi ajo tai vesipuhdistus auttanevat.

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 405 - Kilisevä ääni moottorista (XU)
« Vastaus #8 : 29.03.2023, 21:44:17 »
Oma 309 1,9  GTI
Kilinät ja kolinat. Itsekin vähän sillä korvalla konetta kuunnellut , mutta pitänyt niitä ominaisuutena.
Venttiilivälysketkään eivät ole ainakaan liian väljät, vaan ennemminkin imupuolella liiankin tiukalla. 0,05 ja jopa alle parissa
venttiilissä.

Tutkiskelin hieman palstaa ja yhteenvetona siis äänet XU-koneissa aiheuttaa:

-Männät
-alipainekalvo jakajassa
-hihnan kiristäjä
-vesipumppu
-ilmaa kannessa
-väärä oktaani(nykybensat?)

Noista kaikkia aion nyt tsekata samalla kun vaihdan jakohihnan, vesipumpun ja kiristäjän.
Mutta miksi nuo männät sitten "soivat"?

Ja oliko vielä joku muukin äänien aiheuttaja?
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)