Kirjoittaja Aihe: 406 - Ongelma jarrutehostimessa  (Luettu 1225 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
406 - Ongelma jarrutehostimessa
« : 24.06.2017, 20:16:02 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Ongelma jarrutehostimessa (HDi)


Auto: 1996 406 2,0.

.. mielestäni tehostus häviää täysin, eli poljinta saa painaa kiveä vasten.

Edellä mainittu oire ilmestyi yllättäen yön aikana. Auton saa juuri ja juuri vähitellen pysähtymään, kun painaa poljinta täydellä voimalla. Auto ei ole tuollaisena liikennekelpoinen. Jarrut olivat toimineet vielä edellisenä päivänä täysin normaalisti.

Mistä vikaa kannattaisi etsiä kyseisen vuosimallin (1996) autossa? Pätevätkö edellä mainitut ohjeet?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Ongelma jarrutehostimessa
« Vastaus #1 : 24.06.2017, 20:20:05 »
Ilmeisesti autosi on bensakoneella, eli yllämainitut dieselin ohjeet eivät suoraan päde. Jokatapauksessa jarrutehostin toimii alipaineella ja alipaine bensakoneisessa otetaan imusarjasta, erillistä alipainepumppua ei ole. Toki myös itse jarrutehostin on voinut vioittua.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ongelma jarrutehostimessa
« Vastaus #2 : 25.06.2017, 09:40:53 »
Jarrutehostimen kupeeseen menee letku , ota se irti ja kone käyntiin, niin letkun päässä pitää olla imu. Jos imua on, on vika itse tehostimessa. Siinä letkun liittimessä on myös takaiskuventtiili joka kuulemma joskus vikoo. Itselläni oli hajonnut polkimen akselin kurttukumi.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Ongelma jarrutehostimessa
« Vastaus #3 : 25.06.2017, 10:32:12 »
Joskus on ruostunut puhki
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 406 - Ongelma jarrutehostimessa
« Vastaus #4 : 25.06.2017, 19:37:16 »
Lähetin kysymykseni hieman kiireessä ja vasta myöhemmin aloin ajatella, että ohjeet taisivatkin koskea diesel-autoa, joissa on alipainepumppu. Ja niinhän otsikostakin kävi ilmi, kun sen jaksoi lukea (HDi). Itsellänikin on ollut pari dieseliä (Oldsmobile ja Peugeot 205), joissa  näihin asioihin on tullut hieman perehdyttyä. Oldsmobilessä kyseisen pumpun vika aiheutti monenlaisia ongelmia.

Vika osoittautui tällä kerralla alipainekumiletkun liittimen irtoamiseksi imusarjan pitkien päällimmäisten putkien alla. Se on hieman hankalassa paikassa, mutta sopi sinne kuitenkin käsi sivulta päin niin, että liittimen sain napsautettua (se todellakin napsahtaa lukittuessaan) kiinni. Ja jarruongelma ratkesi sillä. Ainoastaan se jäi hieman mietityttämään, mikä liittimen oli saanut aukeamaan, ja voiko vika toistua. No, ajellaan ja katsellaan. Tulipahan taas "opiskeltua" vähän näitä juttuja.

Kiitokset neuvoista.