Kirjoittaja Aihe: 206 - Kytkimen vaihto (TU)  (Luettu 20459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugimiäs

  • Vieras
206 - Kytkimen vaihto (TU)
« : 03.06.2010, 17:29:20 »
Auto: 2003 206 1,4 (3-ovinen, ilmastointi, ohjaustehostin, VF32CKFWF43230231, DAM 09674 88).

Nyt pukkasi autoon taas uutta vikaa ja kytkin on menossa varmaankin kun painettaessa kytkintä kuuluu kauhea rahina ja myös kun kytkintä ei paina niin silloinkin kuuluu välillä sellainen ääni kuin kaksi metallia hankaisi yhteen.

Minkälainen työ on vaihtaa kyseiseen kulkineeseen kytkin ja tarvitseeko kenties tuohon jotain erikoisia työkaluja? Vai tarvitseeko tuo viedä pajalle tuon takia, jota en haluaisi todellakaan tehdä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 03.06.2010, 18:12:04 »
Kytkimen vaihdosta TU3-moottoriin löytyy ohjeita ja kuvia toisesta viestiketjusta. Pääperiaate lienee sama, vaikka onkin eri automalli (306) kyseessä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46091.0

Eiköhän tuosta saa jonkinlaisen käsityksen siitä, millaisesta operaatiosta on kyse.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pugimiäs

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 06.06.2010, 10:24:21 »
Eilen sain asennettua uuden kytkimen, paineasetelman ja painelaakerin paikoilleen ja kasasin auton ajokuntoon. Auto toimi ainakin eilen aivan loistavasti kun ajoin sillä testilenkin ja pyörähdin muuten sillä kylillä illalla.

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 27.03.2012, 18:14:45 »
Auto: 2001 206 1,4 (3-ovinen, 2CKFWF/245).

Kytkin levisi, ilmeisesti. Ei irrota ja vinkuu melkoisesti. Foorumin haun perusteella kestävä kytkin näissä ;D, sillä 206:n yhteydessä ei kytkimestä juurikaan juttua ollut, muilla malleilla sen sijaan kyllä... 206:sta ei mitään kokemusta, yhteen 10 vuotta vanhempaan 205:een olen kytkimen joskus vaihtanutkin.

(Tyhmät?) kysymykset:

- Rekisteriote tuntee auton 1,3 litraisena, tarkasti ottaen 1360 cm3. Motonetin katalogissa löytyy 1.1 ja 1.4 -litraiset. Onko kyseessä siis 1.4, vai onko jokin hullun hauskan eksoottinen malli, johon ei varaosia löydy? :o
- Jos 1.4, paketti lienee siis:

84-1823, Kytkinpaketti PSA <1,4 98-, 206 1,1/1,4 (ei 16V), 99,50 e

Pitäisi sisältää paineastelman, -laakerin ja kytkinlevyn. Tarvitaanko muuta?

- Mitä mieltä arvon studioraati muuten Motonetin kytkinosista tähän vempeleeseen? Kuranttia kamaa, vai hylätäänkö ajatus alkuunsa?
- Remontissa huomioitavaa? Meneekö periaateessa samoilla opeilla kuin vanhempi 205?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 27.03.2012, 18:19:48 »
1,4-litrainen TU3JP (KFW) moottori on siis kyseessä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 27.03.2012, 18:25:51 »
Varmista tuon kytkinpaketin osien valmistaja, tuntuu aika halvalta. On sen verran mittava operaatio kuitenkin, ettei kannata muutaman kympin takia säästää. Samalla vaihdelaatikon stefat ja vaihteistoöljyt. Itse vaihtaisin myös kampiakselin takastefan, eli vauhtipyörän takana olevan.
Ei tuossa kytkimen vaihdossa mitään erikoista ole, samanlaista autojen korjaaminen on ollut jo kymmeniä vuosia.

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 27.03.2012, 21:27:02 »
Hmmm. No, Motonetin paketti - siellä yleensä on halvempaa kuin monessa muussa paikassa - ja siksi kysyinkin, millaisia kokemuksia näistä on.

- Paljonko "pitäisi" maksaa, jos tämä on "liian" halpa?
- Motonetin merkeistä en osaa Peugeotin kohdalla sanoa. Tosin tuotenimi on "Kytkinpaketti PSA" ja aika usein noissa muissa vehkeissä tuontapainen merkintä Motonetin katalogeissa on tarkoittanut valmistajaa. Mahtaneekohan kuitenkaan PSA tässä tarkoittaa, että olisi alkuperäinen...
- Hyviä merkkejä kytkimen osille?
- Hyvä öljy vaihteistoon?



micco

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #7 : 27.03.2012, 21:49:45 »
En tosiaan tiedä tuosta kytkimestä mitään. Ainakin LUK on tunnettu tarvikemerkki kytkimissä. Alkuperäinen tuo ei varmasti ole. Mitä halpuuteen tulee, niin se johdu Motonetistä, vaan niiden käyttämistä tuotteista. Usein hinta ja laatu kulkee käsi kädessä, ei tosin aina, esim. pösöissä  ;)
Vaihteistoöljyihin:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4710.0

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #8 : 27.03.2012, 21:55:21 »
Jos motonetin kytkinpaketti sattuu olemaan merkkiä QH, niin suosittelen välttämään. Itsellä on sellainen asennettuna 309:n 1,4l TU moottoriin ja kytkinlevy kului niitteihin asti noin 70 000km matkalla  ;D Kytkinremonttia siis tiedossa. Eikä ole luistatettu kytkintä ja tuosta ajomäärästä noin 40 000km taitaa olla kaupunkiajoa.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #9 : 27.03.2012, 21:59:03 »
Fixuksella näyttää olevan 170€ ovh. kytkinpaketti, mikä lienee juuri LUK, ainakin sitä sieltä yleensä saa. Mielestäni ei kannata riskeerata 50€ takia, mikä jää hintaeroksi kun tinkii. Mutta selvittele!

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #10 : 28.03.2012, 08:52:37 »
OK - tutkitaan.

Sellainen tuli vielä mieleeni, että ainakin 205:seen tuntui löytyvän erilaista palikkaa samaan tarkoitukseen, esim-. jarruslinteriä kerran laittaessani taisi olla tarjolla ainakin Girlingiä ja Bendixiä, kumpikin tietty erilaiset.

Mahtaako kytkimissä olla moista politiikkaa? En ole vielä autoa purkanut...

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #11 : 28.03.2012, 08:53:07 »
206:sta ei mitään kokemusta, yhteen 10 vuotta vanhempaan 205:een olen kytkimen joskus vaihtanutkin.

Jos oli pikkukoneinen bensa 205 mihin sen rempan teit (=siis ei gti), niin siinä on ollut samantyyppinen moottori, vaihteistoyhdistelmä kuin tuossa 206:ssakin (ns MA-laatikko). Eli tuttua puuhaa odotettavissa.

Itse usein kysäisen myös lähivaraosakaupasta varaosahinnat. Saan usein hinnat useammalle valmistajalle, halvinta kiinamerkkiä ei kyllä yleensä viitsi omaan autoon laittaa. Samoin saa asiantuntevia kommentteja osien laadusta (riippuu tietysti liikkeestä mutta niillä joilla on myös korjaamotoimintaa on myös käsitystä osien laadusta). Kyllä nämä pienemmätkin liikkeet ovat perillä motonetin hinnoista eivätkä ainakaan minulta onnistu vetämään ylihintaa, parin euron hintaeron maksan mielelläni jo palvelusta ja paremmasta sijainnista.

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #12 : 28.03.2012, 09:11:35 »
Tsekkasin soittanalla - Motonetin paketti on Valeon valmistama.

Mitä mieltä?

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #13 : 28.03.2012, 12:54:34 »
Tunnettu merkkihän tuo on. On kyllä ihmeen halpa pakettihinnaksi! Motonetti taisi viedä tämän erän  :D

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #14 : 28.03.2012, 13:29:47 »
Paitsi että...

Kun saavuin Motonettiin, pöydälle lätkäistiin QH:n paketti. Pyysin hakemaan sen Valeon, joka oli puhelimessa luvattu ja yllätys yllätys - ei löytynyt.

Motonetti se ei petä. Vanhana projektipäällikkönä olen tottunut kaikki aina varnistamaan, mutta Motonetin kanssahan ei riitä sekään.

Hain kerran Audiin vesipumppua ja kysyin ennalta merkin, sillä sanoin jo puhelimessa suoraan, että mitään italialaista en ota. OK, luvattiin sakemannivaraosa.  Kun saavuin paikalle, pöytään lyötiin italiaanovesipumppu, jonka toki jätin pöytään. Samaten kerran olin ostamassa jarruputkia samaisen Audiin. Saldoista löytyi, joten soitin perään ja pyysin nimellä varaamaan ja haku iltapäivällä. Tullessani paikalle - ei ollut. Tuon jälkeen olen yleensä soittanut, varmistanut merkin, pyytänyt käymään varastossa katsomassa, onko osa ylipäätään olemassa, onko se halutunlainen ja varaamaan sitten nimellä. Kuinka ollakaan, TÄMÄKÄÄÄN ei eräällä kerralla toiminut, enkä saanut haluamaani. Sillä kertaa palikka oli ollut, oikean merkkinenkin ilmeisesti, mutta varuksesta huolimatta myyty.

No, kytkin jäi sitten tiskille. Olin aamulla ennen lähtöäni tosin jo varmistanut, että asiallinen satsi löytyy läheisestä varaosaliikkeestä, joten hain sitten sieltä sen Valeon. Rutiinimenettely Motonetin ollessa kyseessä.

Olen jo pitkään muutenkin tullut siihen tulokseen, että Motonetista ei kannata hakea mitään, minkä sisällä on laakeri, tai mikä on itse laakeri, mutta aina sitä tulee kokeiltua  :) Tämä on hiukan niin kuin lottoarvontaa.... tai rompetoritouhua; joskus saattaa tehdä löytöjä  :) Useimmiten ei.

Se kytkinsatsi kustansi 140 erkkiä ja holkki+stefa 25 eur päälle.