Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)  (Luettu 2111 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bures

  • Vieras
Auto: 2000 206 1,4.

Mikähän voisi olla vikana, kun vaihdoin Pösöön Calix-letkulämmittimen johtosarjoineen ja ajoin moottorin niin lämpimäksi, että nesteet kiersivät varmasti ja ilmautui sekä lopuksi nesteen lisäys, mutta vastus ei kestänyt viikkoa ja on jo toinen lyhyessä ajassa?  Pitäisikö vastuksen tuntua käteen lämpimältä, kun on päällä?

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #1 : 21.01.2016, 09:18:03 »
Kyllä pitäisi. Jos vastus on pelkkänä kädessä ja johdon laittaa seinään, palaa käsi nopeasti ja sitten se vastus. Se on mitoitettu toimimaan nesteeseen upotettuna.

bures

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #2 : 21.01.2016, 09:24:57 »
Käväsin mittaamassa lämmittimen. Johdot on ehjät ja vastus antaa luvun, mutta pitääpä antaa olla johdossa useampi tunti (nyt -38,7 C).

bures

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #3 : 21.01.2016, 16:38:18 »
Vastus palanut (jälleen). Soitin Kahalle ja heti tiedettiin vika - puuttuu asennussarja M33, josta johtuu vastuksen kärähtäminen.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #4 : 21.01.2016, 17:36:32 »
Tuo M33 näyttää olevan letkun pätkiä ja klemmareita sisältävä sarja. Miten sillä estetään lämmittimen ylikuumentuminen? Onko lämmitin nyt jotenkin niin, ettei neste lähde kiertämään? Tuleeko lämmitin toiseen asentoon tuon sarjan avulla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #5 : 21.01.2016, 17:52:44 »
Ainakin normaalisti noi vapaakiertoiset pitää olla jossain tietyssä asennossa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

bures

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #6 : 21.01.2016, 18:42:33 »
Näin ollen kärähtää ja pitäisi olla sarjan kanssa

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #7 : 21.01.2016, 18:54:56 »
106 Tu koneeseen laitoin taannoin defan lämppärin saman näkönen, kuului asentaa just tollain pystyyn  kun tossa alakuvassa on. Valokuvassa oleva on mielestäni vika asennossa.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Buggy68

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #8 : 22.01.2016, 15:32:27 »
Tuntuu oudolta että asento ratkaisisi.  Joskus kokeilimme letkulämmitintä kattilassa ja vastuksen ympärillä vesi alkoi poreilla eikä lämmitin hajonnut. Letkulämmittimellä voi keittää vaikka teetä kattilassa kunhan se vain on nesteessä. Ilmassa kuumenee liikaa ja palaa.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #9 : 22.01.2016, 17:07:13 »
Jos kierto ei lähde käyntiin, muodostuu lämmittimen ympärille varmaan höyrylukko, jonka lämmönsiirtokyky on melkein yhtä huono kuin ilman. Eiköhän siitä ole kysymys.

Kuuluuhan lohkolämmittimen käynnistyminenkin selvästi eli vastuksen pinta on erittäin kuuma ja neste kuplii.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 206 - Moottorilämmittimen toistuva rikkoutuminen (TU)
« Vastaus #10 : 22.01.2016, 17:41:01 »
Perinteinen letkulämppäri tulee olla pystyssä ja mieluiten pystyputkessakin, jotta varmistetaan se veden kiertäminen, lämpimän noustessa ylös ja alhaalta tulee kylmää taas tilalle. Mikäli vesikierto ei ole riittävä, pääsee vesi kiehumaan, muodostamaan kaasukuplia, joiden vuoksi ylikuumenee ja lopulta palaa :-\

Vertaus letkulämppäristä kattilassa on "hieman" toinen, tuolla kun se vesi pääsee lillumaan täysin vapaasti, ympäröiden koko lämmittimen kauttaaltaan ja vesikiertokin on melko vapaata, ei minkään putken rajoittamaa 8)

Siksi suositeltavampaa olisikin vaihtaa tuo pumpulliseen letkulämppäriin, joka ei asentonsakaan puolesta ole enää niin nokonuuka, pumpun varmistaessa riittävän vesikierron. Ja koska tuo vesikierto on myös voimakkaampaa kuin mitä tuolla perinteisellä ikinä aikaansaadaan (vrt. vaikka rakennuksissa painovoimainen vs. koneellinen ilmanvaihto), niin lämmitystuloskin on perusteellisempi, moottori lämpiää tasaisesti kauttaaltaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08