Kirjoittaja Aihe: 307 - Moottorin tukikumien vaihto  (Luettu 9876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sipulirinko

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #15 : 02.11.2013, 11:52:35 »
Kiitos todella paljon! :)

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #16 : 04.11.2013, 23:05:03 »
Noita kahta viimeeksi mainittuako ei löydy tarvikkeenä?

tijuhe

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #17 : 21.05.2018, 00:50:49 »
Auto: 2007 307 SW 1,6 Olympia (TU5JP4).

Auto rupesi puolitoista viikkoa sitten kolahtelemaan jostain etupäästä liikkeelle lähtiessä ja hiukan myöhemmin alkoi kuulua myös "pärinää" kiihdyttäessä. Huollossa todettiin moottorin oikean ylätuen olevan rikki. Saivat merkkiliikkeestä hinnan uudelle, 380€, ja neuvon kysellä purkaamoilta. Tilasin tarvikeosan noin 50€:lla toimituskuluineen. Nyt olisi alkuviikosta vaihto edessä ja olisi pari kysymystä:

Pystyykö moottorin tukemaan ylhäältä päin? En ole nähnyt moottorin oikeassa päässä nostokorvia, joten olen  ajatellut joko nostaa liinalla tuen alla olevan "ulokkeen" alta tai sitten laittaa nostokorvan moottorin etureunaan  8mm:n pultilla (valmis reikä). Moottorin alla on muovisuoja, jota en viitsisi ruveta irrottamaan.

Onko tuen pulteille annettu kiristysmomenttia vai etsinkö taulukosta yleismomentin?

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #18 : 21.05.2018, 21:59:53 »
Käytin noita liitteen Haynes korjauskirjan momentteja. Itse tuin koneen alta öljypohjasta, laitoin laudan väliin niin paino jakautuu isommalle alueelle. Itsellä vanhemmassa mallissa ei ole pohjamuovia, niin alta tukeminen oli helpompi vaihtoehto

tuna

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #19 : 27.06.2018, 14:00:24 »
Onko todellakin näin että 1.6L TU5JP4-moottorin oikeaan alatukeen (jonka läpi vetoakseli menee) ei ole olemassa vaihdettavaa puslaa vaan ainoastaan kokonainen kannake (osakoodi 1807 Q6), jota ei tällä hetkellä edes saa mistään? 2-litraiseen bensakoneeseen ja HDI-moottoriin menee sama 70mm pusla molempiin joita on ebayt täynnä (puslan osakoodi 1809 ja jotain perään), mutta 1.6 bensakoneeseen ei löydy mitään.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

tuna

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #21 : 27.06.2018, 22:29:02 »
No vot, sieltähän niitä löytyy!  Vaihtopuslallisen kannakkeen OEM-koodi onkin 1807.Y9, service box johtaa harhaan tässä kohtaa 'väärällä' osakoodilla. Tai no, katotaan sopiiko loppujen lopuksi...

zimppari

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #22 : 29.06.2018, 19:32:05 »
Tilaa 307 powerflex pusla siihen vetoakselin viereen menevään. Asennukseen menee noin 5 min, koska kaksiosaonen pusla. Normi joudutaan "vetään" läpi

tuna

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #23 : 03.07.2018, 22:27:36 »
No juuri tähän ehdin jo itsekin päätyä tällä välin ennen kuin tämän ehdotuksesi nyt täältä luin, ei oikein innostanut lähteä metsästämään sopivia holkkeja, kierretankoja jne joilla alkais äheltämään vakiopuslaa paikalleen.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #24 : 18.05.2019, 21:50:39 »
Auto: 2004 307 1,6 (TU5JP4, NFU).

Hyödynnetäänpä tätä, kun moottorin tuennasta kyse.

Tänään kiireellä kauppaan ja kun olin lähdössä kaupan pihalta peruuttaan, niin kuului "runks" ja hinkkaavaa ääntä. Eikun auto sammuksiin ja ihmettelemään (luulin että joku nivel lopsahti paikaltaan ja rengas "nurin"). Konepelti auki ja kas kummaa, oikealla oleva moottorin tuki oli valskannut ja kääntynyt,  otti vähän jopa nokkapyörään. Eli sinne jäi katiska, en edes alkanut tutkiin mistä petti, närästi. Onkos tämmöistä muille sattunut vai jäikö remmin vaihdossa ruuvit kiristämättä? No on sillä kyllä jo 1500km ajettu vaihdon jälkeen.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #25 : 19.05.2019, 15:26:28 »
Niinhän siinä oli käynyt, että pari pulttia oli korkannut moottorin päästä irti ja kierteet menneet melko huonoksi. Kuinkas nuo kierteet sais korjattua tai muuten hyvin kiinni tuon kiinnikkeen, saiskos tuonne helligoilia vai miten korjaisitte?

Yksi pulteista näytti ihan normi pultille (niin muistelinkin, kun remmi vaihdettiin)

-s

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #26 : 19.05.2019, 20:50:34 »
Sain auton pihalle ja tukipaketin irti. Tilanne vähän "vakava", kun kaksi pulttia olikin poikki ja yksi ties missä. Ohjariholkit oli vähän kuluttaneet alumiini osan reikiä isommiksi eli on tainnut olla löysällä pitemmän aikaa.

Mitenhän tuota jatkaisi, varmaan vastakierretapeilla koittaa saada nysät pois, tuskimpa noita muutenkaan pois saanee. Se alumiininen kapula on kolmella pultilla normaalisti kiini, ylin pultin reikä moottoriin on läpi asti (tulee sinne puolapaketin koloon), mutta noi kaksi ei varmaan ole läpi minnekkään?

Tietääkö joku onkos nuo kolme pulttia muuta tavaraa kuin normi 8.8? Pitääpä katsoo sevicestä, jos siellä siitä olisi maininta.

ps. saa neuvoa :)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #27 : 19.05.2019, 23:57:15 »
Jos saat sen alumiiniosan irti niin kuvaa se lähetä TonisTakeoverille kuva jos löytyisi ehjä vastaava. Tai voi Menovehje oy:llä tai X-parts'illa löytyä kanssa. Eikös ne kierteet ole sököt just kyseisessä osassa?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Moottorin tukikumien vaihto
« Vastaus #28 : 20.05.2019, 17:50:19 »
Voi kun olisikin noin, mutta kyse on tuon alumiiniosan irtoaminen moottorin kyljestä, sieltä jakoremmin "sisältä". Tuohan olisi jo  tehty tai vaan hankkinut vereksen osan. Eli katkenneet pultit on moottorin lohkossa, joten ei auta kun lähtee poraileen ne jotenkin irti ja varmaankin joutuu uudet kierteet sinne tekemään tai laittamaan helicoilit. Just kerään inspistä lähtee tuota ihmettelemään, olis edes vääränkätinen poranterä, sillähän ne pultin pätkät voisi tulla "itekseen" pois.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965