Kirjoittaja Aihe: 306 - Taka-akselisto  (Luettu 31851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #15 : 05.03.2009, 20:42:33 »
Eipä tule ihan heti mieleen muuta kuin Menovehje. No, tietty voit sieltä Turun Autokorjaamosta kysyä, mutta todennäköisesti eivät tee itse korjauksia, vaan asentavat vain Menovehkeestä ostamiaan akselistoja.

No niin, Menovehkeessä junnusportti laitettiin. Ei maksanut vaivaa edes ruveta muita etsimään. Homma sujui hienosti, nopeasti ja tulos oli täydellinen. Oli kuulemma joku aiempi omistaja koittanut jotain kikkakutosia ja suurin piirtein turmellut takapään toisen puolen - viiden sentin korkeuserot. Hintaa operaatiolle tuli se seittemänsataa, mutta onko se nyt sitten kohtuuton sijoitus turvallisuudenkin paranemiseen?

306B

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #16 : 08.03.2010, 20:29:54 »
Auto: 2001 306 1,6 (farmari).

Taka-akseli on tähän asti ollut ok, mitä nyt pientä natinaa on pari vuotta takaa joskus kuulunut. Mittarissa 240k km.

Nyt kuitenkin tuli katsastuksessa hylky kun oikealla takarenkaan yläosa ottaa hiukan kiinni lokasuojaan. Vanteet on alkupeäriset ja renkaat samaa kokoa kuin aina ennenkin. Pitkän pähkinnän jälkeen katsastuksessa todettiin että taka-akselissa on camber kulmat menneet pieleen, eli takarenkaat on näin /\ ja siksi nyt toisella laidalla ottaa jo lokarin sisäpintaan kiinni.

Mikähän paikka tarkemmin on nyt alkanut lahota ja mikä olisi järkevin korjaustapa?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #17 : 09.03.2010, 01:13:50 »
Mikähän paikka tarkemmin on nyt alkanut lahota ja mikä olisi järkevin korjaustapa?

Taka-akselin laakerointihan siellä on pettänyt.

Akselin vaihto lie varmin ja helpoin keino, akseliputken kunnosta kun ei ole tietoa ennen kuin sen purkaa. Ota huomioon se, että akselin lisäksi tarvitset mahdollisesti takapyörän laakerit (koko navat rumpujarrullisessa) sekä ABS-anturit molemmin puolin. Vaimon -99 306:seen vaihdoin taka-akselin ja siitä vanhasta ei saanut ABS-antureita niin millään irti.

alfret

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #18 : 08.05.2010, 17:35:58 »
Auto: 1999 306 1,6 XR (farmari, ABS).

Takapyörän aurauskulma vasemmalla 0*02' ja oikealla 0*16'. Mitä tapahtunut, mistä johtuu tuo ero? Ohjearvot: vasen/oikea min. 0*15' ja maks. 0*25'.
    

alfret

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #19 : 08.05.2010, 21:01:53 »
Eikös camber kulma muutu (oli sama oikealla ja vasemmalla -1*.26', ohjearvo min. -1*35' ja maks. -1*05), jos akselin laakerit pettäneet/menossa? Mites aurauskulmaan vaikutaa?  Käytin nelipyöräsuuntauksessa, josta ilmeni toisen pyörän harotus.

tapioa

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #20 : 31.10.2010, 20:46:04 »
Auto: 1999 306 1,8 (farmari, 16-ventt., 205 000 km).

Käytin pojan 306:n katsastuksessa. Katsastusmies ihmetteli aikansa takapyörien kanssa. Oikea pyörä kuulemma lähempänä lokasuojan sisäreunaa. Heilutteli pyörää, ei välystä. Kysyi kolleegan mielipidettä, joka kävi katsomassa ja sanoi, että antaa olla vielä.

Nyt on tullut googleteltua ja löydettyä asiaa Peugeotien taka-akseliongelmiin liittyen. Ja mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin takatukivarren laakerointi olisi kulunut. Jossain myös puhuttiin taka-akselin kumityynyistä?

Minkälainen tuo taka-akselin laakerien vaihto on työnä vähemmän kokeneelle ja vailla erikoisempia työkaluja olevalle kotiasentajalle? No, jotain kokemusta, itse on vaihdettu tuohon autoon jarrulevyt, iskarit, vetonivelen suojakumi, alapallonivel yms. Astraan mm. etujouset, vetonivelet.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #21 : 01.11.2010, 12:38:47 »
Nyt on tullut googleteltua ja löydettyä asiaa Peugeotien taka-akseliongelmiin liittyen. Ja mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin takatukivarren laakerointi olisi kulunut. Jossain myös puhuttiin taka-akselin kumityynyistä?

Minkälainen tuo taka-akselin laakerien vaihto on työnä vähemmän kokeneelle ja vailla erikoisempia työkaluja olevalle kotiasentajalle? No, jotain kokemusta, itse on vaihdettu tuohon autoon jarrulevyt, iskarit, vetonivelen suojakumi, alapallonivel yms. Astraan mm. etujouset, vetonivelet.

Jos siellä on pyörät kääntyneet tähän malliin: / \ niin vika on yleensä laakeroinnissa mutta tällöin siellä on myös pientä välystä kun tunkkaa pyörän ylös ja heiluttaa sitä joka suuntaan. Taka-akselin kumeilla ei ole mitään tekemistä pyörän camberin kanssa.
Toisekseen, jos siellä ei ole välystä niin onko kynkkä vääntynyt kun on leikitty käsijarrulla ja pamautettu kylki edellä kynkkä katukiveen?

En lähtisi itse vaihtamaan laakereita, jos ei ole hajua mitä pitäisi tehdä. Työnähän tuo on varsin yksinkertainen mutta helkkarin työläs. Siinä tarvitaan työkaluja, jotka joutuu itse tekemään ja sitten kun akselia ei ole muutamaan vuoteen purettu niin ei ne osat irtoa toisistaan.

Jos seikkailunhalua löytyy ja on liikaa vapaa-aikaa niin antaa mennä vaan! ;D Nimimerkillä jokunen akseli tullut tehtyä :-*

EDIT: Tuossa on linkki, jota soveltamalla näkee millanen homma on kyseessä. Täytyy vaan ottaa huomioon, että 306:sen akselirakenne on "peilikuva" eli laakerit ovat akseliputken sisässä ja kynkässä (=takatukivarsi) on tappi => Linkin akseli on 405:stä ja siinä tappi on akseliputkessa ja laakerit kynkässä => 405:sen akseli on 100 krt helpompi korjata! Täytys joskus jaksaa tehdä artikkeli tästä 205/306/309/Xsara/Zx -tyylisestä akselista.

Klicks!
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #22 : 01.11.2010, 13:57:21 »
Tästä linkistä näkee ihan hyvin tuon 205/306/jne:n rakenteen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #23 : 01.11.2010, 14:03:34 »
Suurin vaikeus lienee laakereiden irroittaminen sieltä syvältä akseliputken sisästä, jos vertaa 106/206/405 tyyppiseen ratkaisuun?

mahotonpena

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #24 : 28.03.2012, 16:06:22 »
Auto: 1995 306 1,6 (8-ventt., porrasperä).

Morjens! Minusta tuli tässä muutama päivä sitten peugeot auton omistaja ja kyseinen kapistus on ensimmäinen peugeot minulla. Ja hetihän huomasin että aivan olemattoman pienen pieni välys on vasemmalla puolella taka-akselissa. Olen kuulut juttuja että siihen saisi laitettua rasvanipat, ja sitä nyt lähdinkin tässä kyselemään että mihin kohtaan ne nipat pitäisi porata akselissa? Vai joko peli on menetetty kun pieni välys on kun eikös tuossa akselissa kulu se akseliputki väljäksi vai onko se pelkkää kuulo puhetta? Elikkä jos siinä vielä se rasvaaminen auttaisi niin saisinko vaikka kuvaa siitä että mihin kohtiin on nipat laitettu niin pääsisi sitten rakentelemaan. :D

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #25 : 28.03.2012, 18:40:16 »

viles

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #26 : 27.05.2012, 18:43:47 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Katsastusmies hylkäsi auton. Syynä edessä raidetankojen ulommat päät sekä takaa kynkän neulalaakeri. Takarenkaassa oli välystä kun katsastusmies sitä väänteli ja sanoi siis neulalaakerin olevan syypää. Raidetankojen päät kyllä onnistuu vaihtaa, mutta entä tuo neulalaakeri? Täällä on kyllä taka-akselista juttua, mutta pääseekö siihen neulalaakeriin miten käsiksi? Vai tarkoittaako se juuri tätä täällä selostettua kierretanko-prikka-pultti viritystä. Ja minulla siis ei ole aikomusta tehdä autosta ikiliikkujaa eli en tarvitse muita ohjeita kuin, että saan autolle vuoden ajoaikaa. ;)

jukkareu

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #27 : 31.07.2012, 10:57:31 »
Auto: 2000 306 1,6 (farmari, 130 000 km).

Auto on alkanut kolisemaan/narisemaan takapäästään. Mitä on tehtävissä, vai onko enää mitään? Tämän lueskelin läpi, mutta en saanut oikein selvää kuvaa. Pitäisikö tässä olla jo jokin parempi malli akselistosta vai onko samaa ongelmallista mallia?

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #28 : 31.07.2012, 12:20:05 »
Kannattaa tietysti varmistaa asia, mutta kyllä kolahtelu kuuluu 'taudinkuvaan' kun akselitappi/tapit ovat kuluneet väljiksi. Kaikissa 306 on vääntösauvajousitus jossa tämäntyyppistä kulumista esiintyy. Tietääkseni ylimääräisellä poikittaistuella varustetut (RC/farkku), eivät nekään immuuneja ole, vaikka teoriassa laakeritappiin kohdistuvat voimat hieman pienempiä ovatkin.

Ajoissa laitetut rasvanipat ja niiden voitelu suojelisi akselia. Ja/tai sitten avaaminen silloin tällöin jolloin voitelee laakerin ja tarvittaessa vaihtaa tiivisteet. Tiivisteet ovat 10v autossa takuulla jo niin p*skana että vesi pääsee sisään väärään paikkaan.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että autossa olisi pitänyt olla jo tehtaalta rasvanipat laakeripesässä ja niiden voitelu kuulua huolto-ohjelmaan. Sen verran onneton tuo tiivistys on.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012, 12:23:34 kirjoittanut J-PR »

mykisstys

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #29 : 09.08.2012, 06:28:07 »
Mulla se vuosi sitten keväällä inssi vaihdatti myöskin taka-akseliston -98 1,9td farkku dieseliini. Lisäksi piti uusia abs anturit jotka nekin kalliita. Kannattaa miettiä sinänsä ostaako varaosa auton vaiko akseliston. Voi saada melkeimpä samaan hintaan. Kallis remontti töineen. Mutta semmostahan autoilu monasti on.