Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari, XUD9TE).
Alkuperäinen ahdin rupesi viheltämään ja ahtimen viaksi paljastui vääntynyt turbiinin siipi, ilmeisesti tyypillinen jääsirun tms. esineen joutuminen IC:n kautta oli osunut tämänkin auton kohdalle.
Itse ahtimen vaihto moottorin ja kannen paikallaan ollessa on kohtalaisen v-mäinen homma. Tilaa on vähän tulipeltiä kohti kallistetun moottorin ja itse tulipellin välissä. Lopulta imu- ja pakosarjan irroitusta helpotti imu- ja pakosarjan kierrepulttien irroitus kannesta kahta mutteria apuna käyttäen. Myös ahtimen keplottelu ulos konehuoneesta yhtenä pakettina on todella tiukassa, mutta eri asentoja kokeilemalla ja vääntämällä/kääntämällä sen lopulta sai ulos sieltä yläkautta.
Ostamani varaosa-ahdin on hieman erilainen, vaikka onkin samanlaisella XUD9TE koneella varustetusta Pösöstä peräisin, kuvalinkki ohessa:
http://www.moottorit.net/galleria/kuvat/kayttaja/1/5178/ahtimet_1.jpgAhtintyyppejähän on varmaankin muutamia erilaisia, joita kyseiseen autoon on asennettu.
Kuvassa vasemmalla "uusi" autoon tuleva ahdin ja oikealla alkuperäinen turbiinivikainen ahdin. Hukkaportin ohjaus on hieman erilainen uudessa ahtimessa ja siinä hukkaportissa näyttää olevan pieni imuletkun paikka hukkaportissa (kuvassa juuri öljyletkun nipan alla). Alkuperäisessä ahtimessa tuollaista ei ole, joten voiko tuo olla ongelma ahdinta vaihdettaessa? Myös pakosarjan tyyppi on hieman erilainen, mutta ahtimia vastakkain pitämällä pakosarjojen reiät ja sylinterikanteen tulevat tiivistepinnat ovat identtiset, joten tämä ei liene ongelma.
Mitä muuta tarkastuksia/huomioitavaa "uuteen" ahtimeen tulisi nyt tehdä samalla, kun se on vielä pöydällä odottamassa asennusta? Ainakin turbiinin siivet ovat tässä ehjät, enkä tuntenut sormilla pituus- tai sivuttaisvälystä turbiinin akselissa. Ahdinta tuskin kannattaa koittaa purkaa enempää kuin on tarvetta, ja pultit varmaankin katkeilevat helposti. Voiko tuon suljetun hukkaportin toimintaa jotenkin testata?