Kirjoittaja Aihe: 307 - Akku tyhjenee  (Luettu 4678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teemuK

  • Vieras
307 - Akku tyhjenee
« : 20.10.2010, 10:38:26 »
Auto: 2001 307 1,6 (automaatti).

Rupesin mittailemaan akkua kun se on tyhjentynyt pari kertaa ja selvisi että miinus navasta mitattuna perus flukella auto sammutettuna näyttää n. 1,8 A? Kuulostaa aika isolta jos kyseinen virta saisi olla vain joitain milliamppeereja lukemani mukaan?

Kokeilin ensin ottaa mankan irti kun näytti olevan aiemman omistajan itse vaihma jos siinä ois ollu huonot johdotukset mutta ei. Sitten rupesin kokeilemaan sulake kerrallaan poissa uudestaan mittarilla mistä voisi johtua niin ainut mihin törmäsin oli PARC "sulakesilta" jonka pois ottaessa purku virta laski nollille, en ole mikään auto expertti ja koitin googlata tätä parc sulaketta niin en löytänyt oikein kuvausta mikä tämä on ja mitä tämän takana on? Konepellin alla olevaa sulakerasiaa en vielä kerennyt käydä läpi.

Oisiko kenelläkään vinkkiä, neuvoja mitä voisin tutkia itsenäisesti vielä, ennen kuin vien kukkaron huoltamon karhuttavaksi?

Niin ja tälläinen jälkiviisaus kysymys vielä, onkohan näitä sulakkeita hyvä napsia noin vain irti ja mittailla mitä näyttää kun jonkun sulakkeen kohdalla rupesi sisävalot vilkkumaan, kunnes painasin hätävilkkupainiketta jonka jälkeen ne sammui? :)

Edit: Ainii yksi juttu jäi mainitsematta, rattilukko on rikki joten virtalukon vaihto on tulossa loppuviikosta/ensiviikolla, voiko tämä vika johtaa akun tyhjenemiseen? voinko itse mitata mistään että purkaako virtalukko akkua?
« Viimeksi muokattu: 20.10.2010, 11:39:32 kirjoittanut teemuK »

teemuK

  • Vieras
Vs: 307 - Akku tyhjenee
« Vastaus #1 : 27.10.2010, 20:23:58 »
Eli tähän vähän lisä informaatiota, kun ei ole apuvakaan löytyny, En osannut editoida vanhaa viestiä ni vastaan itselleni. :) Eli nyt on uusi virtalukko paikallaan ja uusittu akkukin vielä.

Kuulin että jos miinus akunkenkää käyttää irti ja hipaisee niin ei saisi lyödä kipinää, jos lyö niin on joku "oikonen" yms joka purkaa akkua? Ja eilen vaihdettuani uuden akun paikalleen ja ajelun jälkeen mittasin napajännitteen joka näytti 12,7 ja tänään iltapäivällä (auto ollut parkissa tähän asti) mittasin uudelleen niin napajännite oli 12,4. Auton pyöriessä jännite kohoaa huomattavasti joten laturin luulisi olevan kunnossa.

Sitten käytin vielä sulakkeet konepellin alla olevasta rasiasta yksitellen irrallaan ja kokeilin akunkengällä kipinöintiä niin edelleen teki sitä. Ja vielä kerran otin irti PARC sulakesillan sisältä löytyvästä sulakerasiasta niin heti lopetti kipinöimisen, ja en ole vieläkään selvillä mikä on tuo PARC sulakesilta?

Sellaisen uuden ominaisuuden huomasin kun kokeilin mitata virtaa miinusnavan välistä niin mittari hyppi 0 ja max arvon(mittari oli max 300mA asetuksella) välillä, ja samalla kuului vähän kuin rele olisi naksahtanut pois ja päälle?

Että jos kellään mitään vinkkiä/apuva niin kaikki tervetulleita, kiitos!

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Akku tyhjenee
« Vastaus #2 : 27.10.2010, 21:42:46 »
Missä vaiheessa tuon 1.8 ampeerin kulutuksen mittasit? 'Välittömästi' sammutettuasi auton vaiko 'economy moden' aktivoiduttua (30min-60min virta-avaimen poistamisesta)?

Huomioitava myös, että virta-avaimen poiston jälkeen mm. moottorinohjain käyttää sähköä, vielä about puolen minuutin ajan.

Väyläsähkö-autossa (ainakaan ohjainten käyttösähköjen) sulakkeiden napsiminen ei ehkä ole järkevää.

Kyseinen PARC silta, on pidempi-aikaisen säilytyksen mahdollistava silloitus.

Mittaapa tuleeko ilmastoinnin kompressorin magneettikytkimelle, jännite.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2010, 21:50:10 kirjoittanut Benkku »

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 307 - Akku tyhjenee
« Vastaus #3 : 27.10.2010, 21:46:35 »
Lainaa jostain DC-pihti ja mittaa sillä.

teemuK

  • Vieras
Vs: 307 - Akku tyhjenee
« Vastaus #4 : 26.11.2010, 13:48:26 »
Ajattelin tähän päivittää vähän tietoa. Uuden akun jälkeen on auto käynnistynyt moitteetta, enkä ole löytänyt tuttua kellä sattuisi olemaan dc-pihdit jolla voisin mittailla tuota virrankulutusta paremmin, hintaa näytti olevan kivasti jos sellaisen ostaisin niin jätän toistaiseksi hankkimatta :).

Tuota ilmastoinnin kompressorin magneettikytkintä en oikein osannut paikallistaa, niin jos siihen löytyy vielä vinkkiä mistä kohdin sitä pitäisi mitata? Kiitos Benkku tuosta PARC selityksestä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Akku tyhjenee
« Vastaus #5 : 27.11.2010, 04:32:39 »
Lainaa jostain DC-pihti ja mittaa sillä.

Kannattaa kyllä pihtivirtamittarit, milliampeeriluokan (<100-200 mA) virrankulutus mittauksissa unohtaa, tarkkuus on melko heikko - toki suunnan (putoaako virrankulutus) näkee.

Vaikuttaa siltä, että akussa ollut yhden tai useamman kennon sisäinen purku. Pohjalle kertynyt sulfaattisakka, kennolevyn pohjan saavutettuaan - purkaa akun varausta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 307 - Akku tyhjenee
« Vastaus #6 : 27.11.2010, 16:29:32 »
Jos virta olisi tuo 1,8A, niin pihdillä saisi haarukoitua helpommin minne se menee. Pieniin virtoihin se on kyllä vähän epätarkka.