Kirjoittaja Aihe: 407 - Kolinoita  (Luettu 29720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #45 : 12.06.2010, 00:27:31 »
Tuo kolina on sitä kuuluisaa "alkavaa välystä".  ;D
Audi A4 Tdi Q

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #46 : 15.09.2010, 21:02:45 »
Auto: 2005 407 Sport 3,0 V6 (automaatti, 100 000 km).

Auton on varustettu sähköisesti säätyvillä iskunvaimentimilla (alustassa KYBin iskarit) eli alustalla. ;)

Harmittavaa, mutta kolahtaa. Silloin kun ajaa ajohidasteen yli ja perä putoaa alas > "klonk/tums", myös kevyellä kuormalla, ei putoa rajoitinkumeille.

Kaikki simppelit viat on eliminoitu. Renkaasta ylöspäin nostaessa (pukilla) tuntuu pieni pystysuuntainen välys (kun vertaa oikean puolen välyksettömään puoleen). Juuri tähän välykselliseen vasempaan puoleen on pyöränlaakerikin vaihdettu, joten laakeri ei ole ainakaan välyksen syy. Kallistuksen vakaajan kumit on ehjät, ei välystä tukivarsissa, koiranluut uusittu, käsijarruvaijerit, tankki putkineen ja pakoputken tuennat tarkistettu yms. Ovat ok. Takakontin kansi, puskuri, takaselkänoja, hattuhylly tai muu alustasta erillinen osa ei aiheuta ääntä, kaikki kamat ovat myös kontista vex.

Onko vinkkejä ja kokemusta iskunvaimentimien irroitukseen ja kiinnitykseen? Apurungon kumien välys on eliminoitavissa rengasraudalla, mutta miten napatukivarren kumiholkit voisi parhaiten todeta ehjiksi? Laakerinpuoleista ei voi vaihtaa, mutta ulompi on varaosakuvien mukaan vaihdettavissa. Hep!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #47 : 17.09.2010, 20:59:59 »
Ratkaisu: Apurungon kumihela myötää takaa vasemmalta ja saa aikaan ao. äänen. Autotohtori (-t,A-katsastusaseman kaksi insinööriä/tunnin ajan) tutki ansiokkaasti jokaisen nivelen, heilutuskoneella ja käsin tutkien sekä väännellen, nostaen auton eri moodeihin (apurungosta ei autoa saa nostaa) erilaisilla kikoilla. Lisäksi koeajoivat  ja mittasivat testerillä iskarit ja kommentoivat autolle ominaisia vikoja, joita katsastuksissa on havaittu. Aivan loistavaa palvelua, suosittelen! Osoitteessa  Hannuksenpelto 14, Espoo. Muutaman kympin kustannus. Toivottavasti alla lueteltu vikakooste tämän casen kera auttaa vastaavissa tilanteissa. Kumihelan korjaaminen tuonnempana, ratkaisua punnitaan. Hela ei ole irti vulkanoinnista, joten vaihtoehtoja on.     
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #48 : 17.09.2010, 22:13:11 »
...katsastusaseman kaksi insinööriä/tunnin ajan tutki ansiokkaasti jokaisen nivelen, heilutuskoneella ja käsin tutkien sekä väännellen, nostaen auton eri moodeihin (apurungosta ei autoa saa nostaa) erilaisilla kikoilla.

Minulla meni (ja käytännössä varmaan muillakin, jotka vähänkään kiinnityksistä ymmärtävät) about 10 minuuttia saman asian toteamiseen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #49 : 18.09.2010, 06:57:54 »
 Tottakai professionaalit on tiedossa;D. Katsastuswelhot utkivat siis koko auton...edestä ja takaa samalla kertaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #50 : 18.09.2010, 08:00:36 »
Tottakai professionaalit on tiedossa.

Paitsi, etten ammatillisesti - ole mitenkään sidoksissa, auto-alaan tai alan huolto- ja/tai korjaustoimintaan. Enkä siten siis ole alan ammattilainen saati 'professionaali'.

Järkeäkin saa käyttää, esim. kysymällä itseltään - mikä voi aiheuttaa taka-akselilta jousituksen nopeissa korkeusaseman muutoksissa kuuluvan runko-äänen. Kovin montaa vaihtoehtoa ei ole. Nämä tarkastellen - about 10 minuuttia 'amatööriltäkin'.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #51 : 18.09.2010, 17:58:22 »
Onhan noita kolinoita jäänyt aika paljon saitille roikkumaankin, niiden aiheuttajat selviämättä ;D. Aiheen löysä kelkan kumi oli helppo korjata ("tilapäisesti") laittamalla rungon ja kelkan väliin pakoputken kiinnityskumi (soikea, noin 30 mm paksu). Lukitus kelkan asennusreijän kautta Sormat-muovitapilla. Ei kolaa enää  ;). Ehkä konstruktio on suunniteltu siten, että kelkan taka-aisan vääntömomentti on aliarvioitu. Saman pultin alle kiinnittyy vakaajatangon tukiaisat. Vastaavasti kelkan etummaisten kumien päällä on kunnolliset tukiprikat. Tässä lienee selitys kolaamiseen, että takakumi pääsee myötämään, kun se on tuettu puuttellisesti. Muuten, 407 etupään koiranluut ovat kestäviä, jos verrataan vaikka 406een. 407n kolinan lähteitä on tosin edessä enemmän  ;)

Takakelkan kumit maksavat Automaalla 17 euroa/kpl (osanro 515266). Vastaavasti C5 III-version vastaava tukikumi maksaa 123 euroa/kpl. Ulkoisesti Citikan tukikumi (osanumero 515268) on samanlainen. Kuten aiemmin tuli todettua, 407kan ja uusimman Citikan vieterialusta ovat kuin kaksoset.
Veho ei halunnut antaa työn hintaa, kun kyselin vastaavaa hommelia. Automaa Vantaa työnjohtajia asia ei ole kiinnostanut sitäkään vähää. Jep, jep.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Odessalainen

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #52 : 02.09.2011, 17:24:56 »
Tuollaisen kolinan havaitsin minäkin, kun kesällä ison huollon yhteydessä sain sijaisautoksi 407 1,8 SW:n. Kait sinne jonkun vaimentavan tiivistysaineen helpohkosti saa pistettyä :-\

Itsellä juuri sama kolinaa. Otin kotelo pois ja kolina poistui. Kiinnitin koteloon pienet tiivisteet – ne ei auttaa  :( Auttako jos liimata kotelon sisälle palan Silent Coatia tai muuta ohutta vaimennusmateriaalia?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #53 : 29.09.2011, 21:21:32 »
Auto: 2005 407 SW 1,8.

Onkos muilla samanlaista ollut. Kiihdyttäessä voimakkaasti pienillä vaihteilla kuuluu auton etupäästä pieni naksahdus joka tuntuu myös korissa. Rauhallisessa liikkeellelähdössä ei mitään, mutta heti kun kiihdyttää nopeammin tuntuu persauksessa naksahdus. Eikä ääni tule penkistä vaan jostain etupäästä. Ääni kuuluu myös ajettaessa terävältä hidastetöyssyltä alas...kun keula tipahtaa töyssyltä niin sama naksahdus tuntuu.

On, mutta ei (onneksi) omassa 407ssa. Jos pienempi kuin DAM10542, niin seuraavaa:
SB-ohje, jossa lisätään 4 kpl aluslevyjä 1812.34 apurungon etukehyksen kiinniruuvien alle ja kiristetaan sitten 5,5 m.daN.

Documents\407\ServiceBox\1PD2-313W03K1-Ääni - Etuakselin naksahtelu_files

Ohje ei valitettavasti kerro tarkasti (kuvalla), mihin kohtaa apurunko prikat lisätään  ;). Olisiko jollakin käytännön kokemusta?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #54 : 15.01.2012, 12:11:50 »
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 Sport (automaatti).

Jatketaan keskustelua 407:n kolinoista, keskittyen takapäästä tuleviin ääniin.

Itse huomasin muutama kuukausi sitten polttimoita vaihtaessa, että ainakin -05 mallisen SW:n takavalot "kolisevat", tämä oli havaittavissa molemmilla puolilla joten rikki nuo tuskin ovat. Eli takavalopaketin sisällä olevat heijastimet tai mitkälie muoviset väliseinät ovat hieman irrallaan kuorista ja nämä kolisevat. Välillä kolina on sen verran suurta, että olen lähes varma, että takapäästä kuuluva satunnainen kolina aiheutuu takavaloista, ainakin itsellä. Mitään irtonaista romua kun autossa ei ole. Myös muut äänilähteet (takaluukku/ -lasi, vararengas, ym...) on poissuljettu lähes kokonaan. Onneksi auto on muuten aika "kolinavapaa", tämän vuoksi noihin satunnaisiin takapäänkolinoihin tuleekin kiinnitettyä huomiota. :)

Onko kukaan muu huomannut samaa? Mitenköhän noita takavalaisimien sisuskaluja pystyisi liimailemaan kun tuo valaisin on jo itse liimattu/ -hitsattu kasaan aika tiiviiksi paketiksi..?

juhape

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #55 : 15.01.2012, 17:46:26 »
Mulla tuossa Coupessa kolisee joskus kuskinpuolen takajarrusatula. Jotenkin se systeemi pitää palat sen verran kaukana levystä että satula pääsee kolisemaan niissä liukutapeissa. Kesällä tutkailin systeemiä ja laitoin paksua vaseliiniä niihin liukutappeihin niin oli muutaman viikon hiljaa. Ei tuo nyt niin hirveesti häiritse mutta jotain tuolle voisi joskus tehdä.
 

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #56 : 16.01.2012, 13:00:35 »
Auto: 2006 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti).

Mikäs pösön perässä aina pakkasilla alkaa kolkottamaan? Plussakeleillä menee kuin sukkasiltaan mutta jo asteen kun on miinuksella niin alkaa peräpää rutisemaan.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #57 : 16.01.2012, 14:25:57 »
Koiranluut ne siellä kolkottelee.

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #58 : 16.01.2012, 14:45:05 »
Toivottavasti ei. Ne kun on vaihdettu muutama kuukausi sitten. Jos uudetkin luut kolisee pakkasella niin mikä avuksi?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 407 - Kolinoita
« Vastaus #59 : 16.01.2012, 16:22:40 »
Olisiko takaluukun lukon vastakappaleen säätö pielessä. Laita kokeeksi takaluukun vastinkumien kohtaan huopa palaset joihin nuo vastinkumit osuvat.
Peugeot 3008 hybrid