Taas vähän lisätietoa valojensäätöongelmasta:
Valojen korkeudensäätimelle tulee maa ja +12V ja lähtee kolmas johto joka menee lampuille, ilmeisesti suoraan säätömoottorille (mittasin vain johdon päästä, en katsonut mihin umpiossa olevasta liittimestä lähtevä johto menee umpion sisällä, kun en saanut umpiota irti). Tuota säätimen +12V:ia ohjaa jokin "yksikkö". Kun 12V on päällä, säätimen merkkivalo palaa.
Säätimen +12V:n ja maan välillä on noin 1,8 kilo-ohmia vastusta. Kun säätimellä on sähköt, ulos (korkeudensäätömoottoreille) lähtevässä johdossa on jännite noin alueella 2-10V, säätimen asennosta riippuen (mitä ilmeisimmin kiinteillä vastuksilla ja moniasentoisella kytkimellä toteutettu jännitejako). Korkeudensäätömoottorit säätyvät tuota jännitettä vastaavaan asentoon. Luulen että käyttöjännite moottoreille tulee suoraan valoilta.
Kuten olen todennut, nyt auto kytkee säätimelle jännitteen vain kahdeksi lyhyeksi hetkeksi, joista ensimmäinenkin sisältää lyhyen katkoksen.
Mielenkiintoinen asia on että jos tuo säädin on irti kun laitan valot päälle, säätimelle tuleva +12V jää päälle. Kun sen jälkeen laitan säätimen kiinni liittimeen, koko homma toimiii täysin normaalisti (merkkivalo palaa ja valojen korkeus säätyy jatkuvasti). Itse asiassa riittää jos pidän vain puolen sekunnin viiveen valojen kytkemisen ja liittimen kytkemisen välillä niin homma toimii.
Kokeilin laittaa ilman säädintä maan ja +12V välille vastuksia välillä 1.2kOhm ja 10kohm (säätimen normaalin 1,8kohmin sijaan), mutta ei auttanut, +12V katkesi jokaisessa tapauksessa. Jos laittaisin +12V syöttöjohtoon katkaisimen, saisin säätimen toimimaan. Viivereleen rakentaminen olisi käytön kannalta helpompi.
Katsoin myös käyttöohjeesta että moottoritilan sulake 9 voi jossain sijoittelussa olla jarruvalojen kytkimen, Xenoneiden ohjauksen (?) ja halogeenivalojen korkeudensäädön sulake. Otin sen irti ja mittasin, ehjä oli. Parilla seuraavalla startilla sitten tulikin iso määrä virheilmoituksia (monista valoista, ESP:stä, vilkut vilkkuivat nopeasti, jne.), kunnes parin startin jälkeen annoin auton käydä tarpeeksi kauan jolloin vilkutkin alkoivat toimia normaalilla nopeudella. Ilmeisesti ei tykännyt kun irroitin sulakkeen.
Herääkö kenelläkään ajatuksia? Sähkärillekö vaan (sanoivat Automaassa että kannattaa varautua siihen että auto joutuu olemaan yön yli vikaa haettaessa). En ole uskaltanut miettiä mitä tuo kaikki tulisi maksamaan... 2,5v vuotias auto. Tietysti voisin varmuuden vuoksi käydä varaosatiskillä vähintään mittaamassa (jos luvan saisin) että uusi säädin antaa samanlaisia vastusarvoja (eli että vanha on todennäköisesti ihan oikeasti kunnossa).