Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostin ääntelee  (Luettu 14360 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #15 : 26.12.2009, 11:21:39 »
En tiedä mikä siellä on kun käytettynä auton ostin. Hyvä olis vain tietää, mistä sen oikean öljyn määrän näkee?!

öh? korkissa on mittatikku...

samitala

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #16 : 26.12.2009, 12:27:12 »
Siinäpä se onkin kun korkissa ei ole mittatikkua!!! ??? No kuitenkin käväisin ostamassa lisää öljyä ja laitoin nyt niin paljon, että pinnantaso ei enää laskenut. Yhteensä sinne upposi 6-7dl öljyä. Nyt järjestelmässä on kolmea eri öljyä. Alkuperäinen, mistä ei ole tietoa, neste atf-x ja nyt vielä teboil fluid E öljyä. Tarkoitus on vaihdatuttaa mahdollisimman pian korjaamolla sinne vain yksi öljy. Mahtaako tuosta olla haittaa, että on monia eri merkkisiä öljyä. Laaduissa tietenkin on joitakin eroja. Ohjekirjassakin puhutaan min. ja max. tasosta mittatikussa ja se tässä hämääkin kun tuo säiliö on niin erikoinen.

samitala

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #17 : 31.12.2009, 14:56:36 »
Nyt tyhmä kysymys. Voisko esim. tehostimen letku vuotaa klemmari kohdista. Sen takia, että järjestelmä pyörinyt vajaalla ja ilmaa ollut joukossa?

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #18 : 31.12.2009, 15:30:06 »
Mie vaihoin Redlinen ohjaustehostinöljyt. Ei pysy sisällä nekään. Reipas -20c pakkasta niin öljyt tulee pihalle. Jos sitä kävis hakemassa Motonetistä hydrauliöljyä ja koitais vaikka niitä vaihteeksi.

Onko pysynyt sisällä? Ei ole nyt vielä ollut toistamiseen niin kylmä että ruikkisi pihalle, tuntuu omassa autossa olevan kipukynnys tuossa -25c paikkeilla.

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #19 : 31.12.2009, 16:20:01 »
Onko pysynyt sisällä? Ei ole nyt vielä ollut toistamiseen niin kylmä että ruikkisi pihalle, tuntuu omassa autossa olevan kipukynnys tuossa -25c paikkeilla.

Ei pysyny. Ei edes huonosti  ;D Kun alkaa olemaan -15c pakkasta niin alkaa puskeen korkin reiästä pihalle tuo Redlinen öljy. Kävin hakemassa Febin valmistamaa synteettistä ohjaus tehostinöljyä(CHF11). Säiliön kautta melkein litran vaidoin jo tuota CHF11 specsin öljyä tuo Redlinen öljyn tilalle. Saa nähä miten käy.

samitala

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #20 : 04.01.2010, 10:23:15 »
Tehostimeen on nyt vaihdettu öljyt 2L meni pösön "omaa" tehostin öljyä 28€/L. Yksi klemmari vaihdettiin, josta oli tapahtunut runsaasti vuotoa. Verrattuna esim. nesteen atf-x öljyyn, pösön öljy oli huomattavasti ohuempaa. Ihan kuin vettä, kun asentaja näytti purkkia. Sanoivat etteivät laittaisi muutakuin sitä öljyä. Liike ei ollut merkkikorjaamo.

mikalu

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #21 : 14.01.2010, 11:06:18 »
Auto: 407 SW 3,0 V6.

Sama ominaisuus. Ohjaustehostin "natisee" joten pitää tarkistaa nesteenmäärä. Olisiko hyvä vaihdattaa samalla kokonaan nesteet tehostajaan? Seuraavaan huoltoonkin on vielä yli 9tkm...

samitala

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #22 : 14.01.2010, 11:14:49 »
Itellä vuosi paluuletkun klemmari kohdasta ja se vaihdettiin. Nyt ei ole enää hävinnyt öljyä säiliöstä. Turhaan kai niitä on kokonaan mennä vaihtamaan, kunhan ei siellä nyt ole montaa eri öljyä niinkuin mun tapauksessani. Ilmeisesti mitä tahansa atf öljyä ei kuitenkaan kannata laittaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #23 : 27.01.2010, 10:25:54 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (125 hv, 09/2006).

Ketjussa on puhuttu narinasta ja natinasta. Mulla tulee 1.8-litraisella bensakoneella kuvaukseen sopivaa ääntä, lähinnä paikallaan ja ryömintänopeudessa, silloin kun tulee.

Kun tuossa vartavasten äänen aiheuttajaa tutkin, näkyi selvästi kuinka rengas kääntyi narinan tahtiin. Toisin sanoen voisi kuvitella että narina tulee siitä että renkaan pito pitää sen paikallaan kunnes tehostimen voima ylittää kitkan jolloin rengas kääntyy hieman ja edelleen käännettäessä sama, mistä tuloksena narina.

Edit (lisäys): Kuvittelen siis että ääni tulee osittain renkaan ja maan väliltä, osittain ohjausjärjestelmän resonoinnista. Tuntuu käsissä lievänä tärinänä.

Muistan samaa ääntä tulleen kyllä ainakin kerran kesälläkin, hiekalla. Voi silti olla vastaava syntymekanismi.

Sitä en sitten tiedä johtuuko tuo jostain viasta (tehostimessa), vai vain sopivasta yhdistelmästä renkaan (pito, sorto/pehmeys) ja tehostimen ominaisuuksia. Epäilen jälkimmäistä, koska muuten kyllä tehostin ja ohjaus yleensäkin toimii hienosti.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mikalu

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #24 : 27.01.2010, 10:42:49 »
Natina loppui. Huollossa vaihdettiin vuotavat tehostimen "letkut" ja uudet nesteet. Kuulemma letkun liitoksesta vuoti nestettä. Meni liikkeen laskuun, mikä oli hienosti hoidettu.

roisko

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #25 : 26.12.2011, 13:18:26 »
Auto: 2005 407 2,0.

Ostin vajaa viikko sitten 407 -05 2.0 ja vasta pari päivää sitten huomasin että natisee ja tärisee ohjaustehostin kun käännät noin 10km/h nopeudessa. Nesteet ok, vuotoja ei ole. Mitähän vielä kannattais tarkistaa?

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #26 : 26.12.2011, 20:27:58 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (125 hv, 09/2006).

Ketjussa on puhuttu narinasta ja natinasta. Mulla tulee 1.8-litraisella bensakoneella kuvaukseen sopivaa ääntä, lähinnä paikallaan ja ryömintänopeudessa, silloin kun tulee.

Kun tuossa vartavasten äänen aiheuttajaa tutkin, näkyi selvästi kuinka rengas kääntyi narinan tahtiin. Toisin sanoen voisi kuvitella että narina tulee siitä että renkaan pito pitää sen paikallaan kunnes tehostimen voima ylittää kitkan jolloin rengas kääntyy hieman ja edelleen käännettäessä sama, mistä tuloksena narina.

Edit (lisäys): Kuvittelen siis että ääni tulee osittain renkaan ja maan väliltä, osittain ohjausjärjestelmän resonoinnista. Tuntuu käsissä lievänä tärinänä.

Muistan samaa ääntä tulleen kyllä ainakin kerran kesälläkin, hiekalla. Voi silti olla vastaava syntymekanismi.

Sitä en sitten tiedä johtuuko tuo jostain viasta (tehostimessa), vai vain sopivasta yhdistelmästä renkaan (pito, sorto/pehmeys) ja tehostimen ominaisuuksia. Epäilen jälkimmäistä, koska muuten kyllä tehostin ja ohjaus yleensäkin toimii hienosti.

Varmasti voi pitääkin paikkansa, 407 on vaan ainoa auto, jossa tuo ongelma on tullut vastaan. Suunnitteluvirhe siis. Olikin aika wanha viesti näköjään, samapa tuo asia silti on.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #27 : 06.01.2012, 09:19:55 »
AUTO: 2006 407 2.0 Confort (5/2006)

Kyllä noita vuoto ongelmia on paluuletkun klemmari liitoksissa vielä ainakin tässä 2006 mallissa, missä aiemman ketjun mukaan pitäis jo olla tuo parannettu versio(?). On joutunu pariin otteeseen korjaamaan. Vaihtamaan klemmaria ja kiristämään. Tänä syksynä tuo vuotaminen alkoi heti ensimmäisten pikkupakkasten saavuttua. Loppui kiristämällä klemmareita, kuskinpuolelta keulan alta ja siitä itse pumpulta. Onneksi omassani on olemassa merkkivalo/hälytysääni jos on liian vähän nestettä ohjaustehostimessa. Tulee mittariston näyttöön punainen ohjauspyörän kuva huutomerkin kera ja piippaa merkkiääntä. Siinä vaiheessa on jo viisainta pysäyttää ja lisätä nestettä jos aikoo selvitä ilman ilmaus toimenpiteitä. On niin onneton tuo öljysäiliön tilavuus, vaikka pidän itsekin öljynpintaa korkeammalla kuin max merkissä.

Hartsa

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #28 : 11.02.2012, 17:31:26 »
Auto: 2005 407 2,0 Executive Business.

Ohjaustehostimen öljy kuohuu ja poistuu korkin kautta? Mikä neuvoksi? Tämä ilmiö tulee aina pakkasilla, kesällä ei ongelmia.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin ääntelee
« Vastaus #29 : 11.02.2012, 21:10:25 »
Oikeastaan mikä vain hydrauli-öljy (=ohjaustehostin/automaattivaihteisto-öljyt), joiden jähmepiste ja kylmänpään viskositeetti ovat riittävän matalia.

Jähmepiste -40C riittävän matala oloihimme tai matalampi.
Kylmänpään viskositeetti  -40 C asteesa luokkaa 1000 mm2/s tai alempi.

Hyviä tuotteita löytyy myös ilmailun puolelta esim. Aeroshell 41