Kirjoittaja Aihe: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)  (Luettu 17592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #45 : 28.07.2015, 16:33:16 »
Testattu kakkosvaihteella. Sama tarina jatkuu isommilla vaihteilla myös jos kierrokset alle tuon 2100. Olisikohan hiukkasloukku menossa tukkoon, 260tkm takana alkuperäisellä.. Turbo, MAF ja turboa ohjaava alipaineventtiili uusittu jo. Mikä muu noihin alavääntöihin vielä vaikuttaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #46 : 28.07.2015, 18:26:26 »
No oman kokemuksen mukaan hiukkasloukun ei tarvitse olla edeskunnolla tukossa että alavääntö kärsii siitä, tosin en osaa sanoa voiko se mennä noin pahaksi. Vaikea sanoa näin lonkalta mikä tuossa on poskellaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #47 : 28.07.2015, 23:36:26 »
Noni kärpäsloukku pesty huolella (kemikaalipesu lipeä+ vesi teollisuustiskikoneessa jonka jälkeen painepesurilla 1h niin kauan että punaista ei enää tullut) pps näyttää että 30% ois tukkoisuusaste, Onko toi laskennallinen vai mitattu, en tiedä kun en tarkistanut ennen pesua. Vaikutusta tehoihin pesulla ei ollut ollenkaan. 

Sain yhden vikakoodin esiin kun ajelin tarkoituksella kaasupohjassa 1000-2000 alueella ja mittailin pps:llä parametreja. Vaikuttais että map-anturin mielestä ahtoja ei ole mutta MAF anturin mielestä ilmaa kumminkin menisi liikaa. Kumminkin kun mennään yli 2000 rpm map arvo on sama kuin  paineen asetusarvo.  MAF anturihan oli jo vaihdettu eli luulisin sen olevan kunnossa.

Vikakoodi p0401: air flow higher than recommended
Rpm: 1767
Air flow per cyl: 0465mg/stroke
Egr valve position: 009 (oikeasti tulpattu)
Output injected: 009mg/stroke
Air flow setting: 243 mg/stroke

Eli ilmaa menee melkeen tuplasti mitä pitäs mutta ahtoja ei ole. MAP rikki? Ahtovuotoja en löydä eikä pidä ylimääräisiä suhinoitakaan.   :-\  letkut on läpikäyty, cooleria en ole tarkistanut vielä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #48 : 29.07.2015, 06:04:49 »
Noni kärpäsloukku pesty huolella (kemikaalipesu lipeä+ vesi teollisuustiskikoneessa jonka jälkeen painepesurilla 1h niin kauan että punaista ei enää tullut) pps näyttää että 30% ois tukkoisuusaste, Onko toi laskennallinen vai mitattu, en tiedä kun en tarkistanut ennen pesua.

Toi on laskennallinen arvo edellisestä poltosta, enemmän kiinnostaisi kuinka monta grammaa lisäainetta on koneen mielestä loukussa. Tehon puute johtuu siitä ettei ahtoja ole, mutta syytä en osaa arvailla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #49 : 29.07.2015, 08:51:53 »
Moro
Toimiiko turbon alipainekello? Oma 1.6Hdi oli tosin hengetön yläkierroksilla, mutta vikana oli murtunut letku jarrutehostimen luona. Siitä alipainepumpulta jarrutehostimelle tulevasta letkusta haaroittuu putki turbon alipaineventtiilille. Tarkista tämä letku huolella vähän myös taivuttelemalla tai muuten niitä murtumia ei välttämättä huomaa. Siinä muovisessa haaroituskappaleessa on turbon ohjaukselle aivan hengetön reikä jolloin pienikin vuoto riittää tekemään ongelmia. Älä missään nimessä suurenna reikää tai saattaa tulla liian äkäinen säätö.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #50 : 30.07.2015, 14:51:15 »
Ajattelin testata onko tuo turbon ohjauksesta kiinni jumittanalla alipainekellon nippusiteellä täysille, jolloin turbo ahtaa kaiken minkä pystyy. Alle 2000 rpm kun ajelee niin pitäisi toimia. Tietysti jos ahdot karkaa niin moottorihan menee limp home-modeen eli suunnatonta riskiä ei pitäisi olla silloinkaan. Ilmoittelen míten kävi, sitten  ;)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #51 : 30.07.2015, 16:22:01 »
En nyt välttämättä olisi ihan samaa mieltä sen VNT:n vääntämisestä väkisin johonkin asentoon ja ahtojen noususta sen seurauksena maksimiksi kokoajan, lähinnä siitä syystä ettei VNT ahdin toimi samalla tavalla kuin hukkaportilla varustettu. Meinaan jos sen kammen vääntää maksimi asentoon niin pienillä pyörintänopeuksilla ei ahdot nouse mitenkään järkeviksi, jos taas toiseen äärilaitaan niin ahdot kyllä nousee mutta ylärekisterissä alkaa sitten ahdistaa hengitystä aika pahasti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #52 : 30.07.2015, 21:42:14 »
Tarkoitinkin lähinnä vianhakua ajatellen, eihän sitä käyttää oikein sillä kokoonpanolla voi.
Kun ohjurisiivet on kiinni turbo pyörii nopeammin joten myös ahtaa enemmän. Yläkierroksilla taas kun pakopaineet ja/tai ahtopaineet alkaa nousta liian suuriksi ohjurisiipiä avataan, turbo pyörii hitaammin, ahdot pienenevät ja moottori hengittää paremmin pakopaineiden laskun seuraamuksena. Niillä siivillähän sitä ahtopainetta ja turbon pyörimisnopeutta säädellään. Mielenkiintoista on nähdä nouseeko ne ahdot paremmin vai ei vrt. tietokoneen ohjaamana. Tuolla kokoonpanolla pitäisi saada alipainelinjan mahdolliset vuodot suljettua pois..

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #53 : 31.07.2015, 05:58:59 »
Mulla on sellanen muistikuva että lepoasento on siivet auki/maksimi virtaus ja alipaineella ohjattaisiin siivet kiinni/pienelle virtaukselle. Toisin sanoen jo pelkästään se ettei kammen asento muutu sammutetun ja tyhjäkäynnin välillä kertoisi jotain. En pysty varmistamaan tuota kun ei ole puumallia millä koittaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #54 : 01.08.2015, 14:27:11 »
Nyt on koitettu kummassakin ääriasennossa, huomattavasti vähemmän tehoa molemmissa.. Ilmeisesti moottorinohjaus säätelee aktiivisesti niitä siipiä, jumittamalla toiseen ääripäähän ei pääse samaan tulokseen. Koitin myös säätää alipainekellon tankoa ensin 2,5 kierrosta aukipäin jolloin tehoalue nousi ylemmäs ja sitten 5 kierrosta sisäänpäin jolloin efekti oli sama. Kun laittoi alkuperäiseen säätöönsä, toimii parhaiten. Onkohan koko vika korvien välissä?  :o Kai se täytyy käydä lastuttamassa..

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #55 : 05.08.2015, 20:06:17 »
Ohitin inercoolerin ja vaikutusta ei ollut lainkaan. Siellä ei ainakaan ole ahtovuotoa.putket tarkistin samalla. Alipaineputkia tutkin lisää, ei löytynyt rikkinäistä putkea. Tyhjäkäynnillä alipainekello menee kyllä pohjaan saakka, viittaisi siihen että vuotoa ei ole. Tilasin uuden Egr- venttiilin, vaihdan sen vielä. Diagboxilla pystynee sopeutuksen tekemään?
.
Alkaa epäillyttää että uudessa turbossa olisi vikaa.. Pitkittäisvälystä ei ole juuri ollenkaan, tai siis sen verran että juuri huomaa että liikahtaa. poikittaisvälystä 1-2 mm. Pystyykö turbon öljynpainetta mittaamaan jollain koneen käydessä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #56 : 06.08.2015, 01:45:17 »
Alkaa epäillyttää että uudessa turbossa olisi vikaa.. Pitkittäisvälystä ei ole juuri ollenkaan, tai siis sen verran että juuri huomaa että liikahtaa. poikittaisvälystä 1-2 mm.

Käytännössä välys ei voi olla yli millimetrin luokkaa. Kompressori- ja turbiinisiipi olisivat jo vaurioituneet kontaktista koteloon. Säteen suuntaista ts. radiaalivälystä ei kunnossa olevassa ahtimessa merkittävästi ole, enintään luokkaa kaksi-kolme kymmenesosamilliä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #57 : 06.08.2015, 22:10:23 »
Säätyvällä johdesiivistöllä varustettuja ovat.

http://turbo.honeywell.com/our-technologies/vnt-turbochargers/

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #58 : 06.08.2015, 22:22:56 »
Vein vanhan turbiinin korjattavaksi. 520€ oli korjaustyö osineen,  yli 100€ halvempi kuin aiemmin tilaamani Turbotukun ahdin. Alan ammattilainen tutkaili rikkinäistä turboa ja oli sitä mieltä että välykset olisi vielä hyväksyttävien rajoissa mutta siivistä puuttuvat palaset viittaisi huohottimensta irronneeseen jääpalaseen tms. Pakopuolen siivestä irronneet palaset taas olisivat johtuneet ahtimen epätasapainoon menemisestä ja kappaleita irtoilisi enemmän kunnes ahdin olisi täysin vainaa. Seuraavaksi alan tutkimaan moottorin öljylinjaa, miksi uusi turbo ei vaikuta enää uudelta? Öljypohjaa auki, paineletku vaihtoon, öljypumpun sihdin puhdistus, kiinni olevalla turbolla virtaustarkistus jne jne. EGR:n vaihdon jälkeen kaikki on sitten jo alkuperäistä.   Jänskättää hieman että onko tuo kone jo niin väljä ettei öljy vain yksinkertaisesti riitä turbolle.. Täytynee asentaa öljynpainemittari jotta pääsee näkemään onko siellä vielä paineita..

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #59 : 07.08.2015, 00:08:13 »
...Seuraavaksi alan tutkimaan moottorin öljylinjaa, miksi uusi turbo ei vaikuta enää uudelta? Öljypohjaa auki, paineletku vaihtoon, öljypumpun sihdin puhdistus, kiinni olevalla turbolla virtaustarkistus jne jne...

Mikäs pointti tuossa on? Eihän öljynpaine ahtojen määrään vaikuta. Jos turbiini ei saa voitelua, niin kyllä se jollain tavalla laukeaa.

Btw. Tämä Vetun case ei kyllä liity mitenkään DW10 moottoriin tai EGR:n tukkimiseen...