Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodi P0599  (Luettu 3345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Vikakoodi P0599
« : 25.05.2015, 08:47:51 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

"Jatkuva vika. Termostaattiohjattu. Oikosulku positiiviseen." Vikakoodi P0599.

Tuollainen vika tulee. Ilmeisesti viittaa termostaattiin, mutta mikähän siinä ei toimi? Lämpöongelmaa ei ole ollut paitsi talvella tuli varoitusta kun oli jäähdytysneste vajausta. Satavarmaa tietoa ei ole oisko jossain huollossa vaihdettu mekaaninen termari (tuskin on vaihdettu, mistä tunnistaa?), mutta ehkä tuo koodikin viittaa nimenomaan sähköiseen.

Nollasin tuon. Koodi tulee heti uudelleen. Lisäinfo sanoo "avoin piiri (ehdot suljettuun piiriin vaihtoa varten eivät vielä täyttyneet)". Onko tuo katsastushylkäys peruste?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Premium

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #1 : 25.05.2015, 10:20:59 »
Tämän Peugeot-spesifin tiedon perusteella vika olisi termostaatissa (siellä sivun alaosassa):
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Error-Code/P0599/Diagnostics/Peugeot/Default.aspx

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #2 : 25.05.2015, 11:37:42 »
Eikös noihin vaihdettu ihan kamppanjana mekaaniset termarit sähköisen tilalle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #3 : 25.05.2015, 11:46:28 »
Kiitti Premiumi. Katselin tuota jo itsekin, mutta hieman hankala tulkita tuota tekstiä (nettisanakirjan mukaan "heather" = "kanerva"). Ainakaan ylilämpenemisongelmaa mulla ei nyt ole, johtuuko sitten mekaanisista turvatoimista sähköisessä termostaatissa?

Kiinnostaisi siis tietää josko joku tietää mikä termostaatissa ei toimi kun tuota vikakoodia pukkaa?

Kaippa se vaan on vaihdettava autoon mekaaninen termari (jos sellaista ei jo autossa ole), etenkin kun vajaan viikon päästä pitäisi lähteä ajelemaan 3000km.

Mistä tunnistan purkamatta mitään onko autossa sähköinen termari, ennenkuin menen kauppaan.

Tässä tuon linkin sisältöä:

"Possible causes of OBD code P0599
- Open or short thermostat heather control circuit - Poor thermostat heather control circuit connection - Failed Engine Cooling Thermostat The Error code is generally activated on detection of the following conditions: The P0598 is triggered when there is an open or short thermostat heather control circuit. "
« Viimeksi muokattu: 25.05.2015, 12:06:24 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Premium

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #4 : 25.05.2015, 12:27:37 »
Heather lienee kirjoitusvirhe - tarkoittaa: heater. Otsikossa oikein kirjoitettu.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #5 : 25.05.2015, 13:03:55 »
Kävin kurkkimassa autoa. Näköjään kuskinpuoleisessa päädyssä moottoria on moottorista eteenpäin syylärille lähtevän vesiletkun päällä termostaatin sähköliitin, eli sähköinen lienee.

Sen verran löysin lisätietoa että 407:aan ei tarvittaisi pidempää ylävesiletkua sähköisestä mekaaniseen siirryttäessä. 307:aan kyllä.

http://triscan.dk/sites/default/files/triscan_tecnews_8620_thermostat_transition_psa_gb.pdf

Toisaalta Motonet kyllä myy korjaussarjaa letkulla myös 407:aan.

Osaako joku kertoa saako sähköisen termarin puutteesta johtuvaa vikakoodia P0597 estettyä jollain? Esim. laitetaanko liitin oikariin? Korvaussarjassahan tulee jokin tulppa, mutten tiedä onko siinä sähköistä kytkentää vai onko vain kurasuoja. Tiedän että katsastuskonttoreille on laitettu tiedote että P0597 ei aiheuttaisi hylkäystä.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2015, 13:30:15 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #6 : 25.05.2015, 13:48:21 »
Eli sähköisen termostaatin erottaa siitä, että tuossa (vaihdettavassa) termostaattikotelossa on sähköliitin, 307:ssa oli väriltään keltainen.

P0597 vikakoodin saa poistettua kytkemällä irti jäävään liittimeen jonkin "adapterin" jonka saa ostettua merkkiliikkeestä ja joka poistaa vikakoodin.
Itse sain aikanaan seuraavan vastauksen:

****************************************************************
Vastusarvoa ei ole annettu mutta on olemassa johtosarja v.nro 9678362080,
jolla P koodin saa pois.
Terveisin
xxxx xxxx
Maan Auto Oy
****************************************************************

Oheisessa keskustelussa on kanssa jotain tietoa tuosta "huijausvastuksesta" mutta itse en ainakaan saanut tietooni/ varmistettua vastuksen kokoa kun sitä Peugeotin teknisestä tuesta kyselin  ;) http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40349.15

Sähköinen termostaatti on aivan kuten perinteinenkin termostaatti sillä erolla, että tuota termostaatin "vahapatruunaa" voidaan ohjata sähköisesti. Luulen, että vahapatruunan sisällä on jokin vastus jota saadaan lämmitetyksi ja tuolla voidaan vaikuttaa termostaatin toimintapisteeseen. Vahapatruunaan menee kaksi johdinta ja noihin kun syötin 12VDC niin johan alkoi vahapatruuna kuumentua  8)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #7 : 25.05.2015, 13:59:35 »
Ahaa, nyt tuo "thermostat heater control circuit" kuulostaa järkeenkäyvältä. Eli termostaatti on mekaanisesti 105-asteinen jolloin se suojaa moottoria ylikuumenemiselta (vaikka sähköinen osuus vikaantuisikin) ja sähköisellä lämmityksellä termari saadaan avautumaan aiemmin.

Periaatteessa siis termarin sähköisen puolen kunto olisi tarkistettavissa vastusmittauksella tai koeponnistamalla? Ja vastaavan kokoisella vastuksella huijauksen pitäisi onnistua. Ja moottorin käydessä tuohon pitäisi tulla jännite jonkin moottorinlämpörajan jälkeen. Liekö säätö on/off vai onko väliasentojakin olemassa?

Onkohan tuossa lämmityspiirissä omaa sulaketta? Voisi senkin tarkistaa.

Aiheen 307-ketjussa mainittu liittimen suojatulppa on niin edullinen (alle euron) että tuskin sisältää mitään sähköistä. Taitaa olla turha alkaa puuhastella vastusten kanssa kun kerran menee katsastuksestakin läpi P0597:n kanssa.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2015, 14:51:33 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #8 : 25.05.2015, 20:30:06 »
...sähköisellä lämmityksellä termari saadaan avautumaan aiemmin.

Ei - vaan saadaan pidettyä suljettuna lähestulkoon normaaliin käyttölämpötilaan, toisin kuin mekaaninen vahapatruunallinen, joka alkaa avautumaan jo n. 10-15 astetta ennen termostaatin täysinauki lämpötilaa.

Moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan sähköisesti ohjatulla termostaatilla nopeammin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #9 : 26.05.2015, 01:04:45 »
Kuinka tuo sähköinen ohjausmekanismi toimii, ja miksi termostaatin lämpötilaksi on merkitty on 105 astetta?

Anyway, nyt on sähköohjattu vaihdettu mekaaniseen. Samalla jatkuva vikakoodi P599 vaihtui jatkuvaan katsastuksen kestävään P597:ään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #10 : 26.05.2015, 08:30:34 »
Seuraa miten lämmöt käyttäytyy termostaatin vaihdon jälkeen. 307:kan EW10A -koneessa lämmöt pysyi (kunnossa olevalla) "sähköisellä" termostaatilla 90°C:ssa kuin nakutettu mutta perinteisellä mekaanisella termostaatilla lämmöt putosi hieman tuosta jonnekin 84..86°C:een. Nämä havainnot siis ihan mittariston mittarin mukaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Vikakoodi P0599
« Vastaus #11 : 26.05.2015, 08:50:19 »
Mittarissahan on viivat 5 asteen välein, joten eilisiltaisen pikaisen koeajon perusteella mekaanisella termarilla näyttää n. 89 kun sähköisellä näyttää yleensä n. 92-93. Katsotaan vähän pidemmän ajon perusteella tarkemmin.

Tuosta toimintaperiaatteesta löysin tämmöisen selityksen:

"– Electrically heated thermostats (map thermostats)

In an electrically heated thermostat, the wax in the work element is heated up both by the coolant and by means of electric heating. Thanks to this combination, the engine temperature can be regulated specifically according to load requirement. The electrical heating of the work element is controlled using various parameters from the electronic engine management.

The electrical heating of the thermostat causes the premature opening of the coolant circuit in situations where increased performance is required. Depending on the default setting, the engine can thus run in the partial load range at approx. 100°C – 110°C, for example, i.e. hotter than has previously been usual. This reduces consumption by between 1 and 2%. At full load, the temperature is reduced to approx. 80°C, allowing the power and specifically the torque to increase measurably by between 2 and 3%.

Almost as a side-effect, the change in the temperature of the coolant enables the air conditioning to operate in a more favourable temperature range, thus improving climate control in the passenger compartment."
« Viimeksi muokattu: 26.05.2015, 09:40:39 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207