Nonni, viime torstaina 5008 150 HDi:n lämpiämisongelmat kulminoituivat lopulta siihen että käynnistettäessä puolilämmintä autoa lämmöt pomppasivat kirkkaanpunaiselle n 30 sek. käynnistämisestä ja ajotietokone herjasi "engine management system failurea". Sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys odotuksen jälkeen eivät muuttaneet asiaa miksikään (kokeilin n. 5 kertaa), joten soitto Peugeot Assistancelle, hinuri paikalle, sijaisauton varaus seuraavalle päivälle ja perhe taksilla himaan.
Auto kuljetettiin samana iltana Arvausmaahan, jonne seuraavana aamupäivänä piipahdin varmistamaan että auto on paikalla, ja kyselemään että missä mennään. Vaikka oli uudenvuodenaatto niin yllätyksekseni sain kuulla että auto oli jo työn alla, ja että ongelmakin oli paikallistettu vialliseen lämpötilan anturiin. Anturin vaihto oli jo menossa, ja saisin auton takaisin jo samana päivänä. Otin puheeksi myös auton moottorin matalan käyntilämpötilan, josta huoltomies totesi sen verran että "ei näissä uusissa autoissa tahdo lämmöt riittää edes pikkupakkasilla", ts. moottorin 70 asteen lämpö -9 asteessa taajamanopeuksissa on siis ominaisuus, ei vika. Sanoi myös että ei uskonut viallisella anturilla olevan mitään tekemistä tämän asian kanssa, mutta se selviäisi ajossa myöhemmin. Yritin ehdottaa että voisiko termostaatinkin toimintaa vilkaista ihan vaan varmuuden vuoksi, mutta pyyntöni kaikui vähemmän yllättävästi kuuroille korville.
Auto valmistuikin samana iltapäivänä, ja kuten olettaa sopii niin käyntilämpötilat eivät muuttuneet miksikään anturin vaihdosta huolimatta.
LuZiaN0 mainitsi aikaisemmassa viestissään että oli ostanut viimasuojan Arvausmaasta 3008:iinsa, mutta puhumani huoltomiehen mukaan 3008:iin tai 5008:iin ei edes saa tehdasvalmisteista viimasuojaa joka voisi tuoda osittaisen helpotuksen lämpiämisongelmaan. Sanoin että omassa 5008:ssa kolmiosainen suoja tuli mukana (ilmeisesti enemmänkin lumisuoja?) maskin alaosan rakoihin, mutta Arvausmaan hemmo ei tiennyt tällaisen olemassaolosta... Jeps, luottamusta herättävää.
On syytä mainita, että vaimon 308 VTi 120 on koko tämän ajan toiminut moitteettomasti ja lämmöt pysyy n. 90 asteessa kelistä ja ajonopeudesta riippumatta. Eli oli auto joko HDi, VTi tai THP, mielestäni 70 asteiset ja alle käyntilämpötilat eivät kuuluisi olla minkään kunnossa olevan ja uudehkon auton "ominaisuuksia".
PS: Anturin vaihdon lisäksi olivat päivittäneet moottorinohjaussoftan. Huomasin tämän vilkaistessani kuittia, ja kysyessäni mitä tuo "Kampanja" kuitissa tarkoitti sanoivat että se on "vaan päivitys". Eivät osanneet sanoa sen tarkemmin mitä tuo päivitys tekee tai mihin se vaikuttaa, koska varsinainen huoltohenkilöstö taisi olla siinä vaiheessa (juuri ennen sulkemisaikaa) jo uutta vuotta viettämässä. Sanoivat vaan että "et huomaa ajossa eroa". No shit.
PPS: Peugeot Assistancen toiminta olikin sitten mitä mainiointa: Puhelimeen vastattiin heti, hinuri paikalle alle tunnissa jossa välissä perhe taksilla pakkasesta himaan (maksoivat taksimatkan 50€:oon saakka, itelle jäi maksettavaa 6€), sijaisauton (Volvo V60 oli vapaana) ois saanut vaikka heti mutta hain vasta seuraavana päivänä, ja kaikenlisäksi palvelun ystävällisyys sekä Assistancen että Hertzin puolella oli merkillepantavaa. Vai onko sitä vaan jo tottunut nykyään lähes joka paikassa saatavaan p**kaan palveluun, että pelkästään normaali, ystävällinen palvelu tuntuu poikkeukselliselta?
PPPS: Pahoittelut otsikon asiasta lipsumisesta