Kirjoittaja Aihe: 5008 - Päivävalot  (Luettu 8246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dakar

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #15 : 30.09.2015, 14:36:38 »
Muutamaan vuoteen ei Suomessakaan ole enää tarvinnut polttaa henkilö- tai pakettiautoissa takavaloja kirkkaalla ilmalla ja päiväsaikaan ajettaessa. Nykyisten määräysten mukaan käytettäessä niin kutsuttuja päiväajovaloja edessä, ei takavalojen tarvitse palaa.
Mutta tietenkin jokainen joka on kaatosateessa ajanut tietää että edessä olevaa autoa on vaikea havaita vaikka takavalot ovat päällä.
Sama pätee talvisin. Itse ajan takavalot päällä ainoastaan pimeässä ja huonossa kelissä.  ???

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #16 : 30.09.2015, 14:42:38 »
Ainakin niissä pösöissä mitä mä olen ajanut pyyhkijöiden päälle kytkeminen sytyttää lähinvalot ja takavalot.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniA

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #17 : 30.09.2015, 15:37:56 »
Muutamaan vuoteen ei Suomessakaan ole enää tarvinnut polttaa henkilö- tai pakettiautoissa takavaloja kirkkaalla ilmalla ja päiväsaikaan ajettaessa.

Tiedän. Minä erikseen halusin että takavalot palavat aina, ja sain ko. ominaisuuden päälle huollossa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #18 : 30.09.2015, 19:29:41 »
Ne saa joilla on autossa riittävän vanha softa, uusissa ei saa. Esim. omassa 2011 toukokuussa valmistetussa 508 GT:ssä ei saa takavaloja palamaan päivävalojen kanssa, eikä vaimon elokuussa 2012 valmistetussa 208:ssa. Kummastakin tuo mahdollisuus hävisi 2013 keväällä kampanjana tehdyn softapäivityksen yhteydessä. Toki noita näkee, missä on muka koodattu takavalot päälle päivävalojen kanssa, mutta todellisuudessa niissä ei pala päivävalot, vaan parkit.

ToniA:n 5008:ssa voi tuo vielä onnistua, mutta siitäkin mallista tuo mahdollisuus on myöhemmin poistettu.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #19 : 29.10.2015, 19:51:33 »
Auto: 2011 5008 2,0 HDi 163 Sport (automaatti).

Miten ihmeessä vaihdetaan tähän autoon päiväajo/parkkivalo? Autossa on Xenonit, ja ohjekirja sanoo seuraavaa xenoneilla varustetun auton päiväajovalopolttimon vaihdosta:

Poista kumisuoja
Irrota liitin
Poista valo vetämällä

Periaatteessa siis simppeliä, mutta: yllättäen kumisuojan takaa paljastuva aukko on pienehkö, ja valo on todella syvällä "umpiossa" jolloin liittimeen ylettyy vain juuri ja juuri sormenpäillä eikä siitä näinollen saa kunnollista otetta. Barbababalta tai pihdeillä homma varmasti onnistuisi, vaan enpä hoksaa mikä mekanismi tuossa liittimessä on, enkä siitä syystä viitsi lähteä suin päin kokeilemaan ja repimään. Lähteekö vain vetämällä? Kierrä ja vedä? Vai onko siinä joku lukituskin mikä pitää napsauttaa auki?

Merkkihuoltohan tuon homman varmaan tekisi näppärästi ja edullisestikin, mutta koska autoon on menossa halogeenipäiväajopolttimoiden tilalle interwebsta tilatut 21/5w ledit niin en usko, että merkkihuolto ottaisi työtä vastaan.

3008:ssa taitaa olla identtinen umpio, joten jos jollain on siitä kokemusta niin sekin kelvannee.

kkangasluoma

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #20 : 30.10.2015, 08:01:15 »
Mulla lukee ohjekirjassa (Peugeot 5008 Sport 110 FAP -10) päiväajovalon kohdalla: ota yhteyttä valtuutettuun Peugeot-huoltoon. Tarkoittanee sitä, että pitää ottaa puskuri pois ja vaihtaa lamppu alakautta - luulisin.. Tosin mullei oo xenoneita - vaan ihan tavalliset halogenit. Liekö umpio sitten erilainen?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #21 : 30.10.2015, 09:07:27 »
Xenonissa on erilainen umpio. Huomiovalo siis eripaikassa.
Ei ole Xenon umpioon tullut ikinä vaihdettua huomiovaloa, mutta olisiko sielläkin huomiovalonkannan päässä 40 torx, jota pyöräytetään. Perus 21/5w polttimo siellä on, mutta ilmeisesti irrotettavassa kannassa.

EDIT: Onkin jotenkin sekava tuo tehtaan ohje aiheesta. Varaosakuva näyttää että huomiovalo oli vaakatasossa, mutta työohje näyttää että olisi pystysuunnassa
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015, 10:27:07 kirjoittanut buusba »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #22 : 30.10.2015, 17:39:23 »
Vaakasuunnassa tuo valo on xenoneilla varustetussa umpiossa eikä siellä myöskään näkynyt torxia liittimen tai lampun kannassa. Auto on nyt menossa mutta kokeilen huomenna uudestaan, ja jos onnistun hommassa niin laitan sitten ohjeen tänne.

Joltain brittifoorumilta luin, että 10min hommasta pitäisi olla kyse, ja että se pitäisi onnistua kun työntää koko käden kolosta sisään eikä edes yritä kurotella liitintä ja lamppua sormenpäillä. Vaikka isokätinen en olekaan, niin vähän epäilyttää että noinko se kävisi, mutta tosiaan en pääse nyt just kokeilemaan asiaa koska auto on vaimolla ja reissussa.

ToniA

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #23 : 02.11.2015, 20:44:05 »
Kohtapuoliin tiedän miten nuo asennetaan halogeenivaloilla varustettuun. Banggoodin toimitus oli vähän hidas, syyskuun lopussa tilatut ledit tulivat tänään.

ToniA

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #24 : 05.11.2015, 08:38:44 »
Banggoodin ledit ovat taattua kiinanpaskaa. Eivät sovi paikalleen ja ovat huonosti tehdyt
  • Ledipötkön halkaisija on niin suuri että se ei mahdu umpion reiästä sisään
  • Lampun kanta ei ole millään tavalla sopiva lampunpitimeen
  • Musta liimamassa ei ole mitään kivikovaa epoksia vaan jotain pehmeää mössöä, piikit heiluvat miten sattuu
Ei näin... Tuohon muuten sopisi muuten tavallinen 12V G4-kantainen halogeeni, mutta sellaiset ovat vähän liian lyhyet eli jäävät liian syvälle.

Ainakin halogeenivaloilla varustetusta 2011-mallista noiden lamppujen vaihtaminen ei ole kovin vaikeaa. Lampun kannan pohjassa on Torx-kanta, johon sopii muistaakseni T45, kanta on tyyliä 'kierrä ja vedä alas'. Isoillakin käsillä (mun käsinekokoni on 12) mahtuu ihan kivasti, mutta käsikopeloksi menee kun tuonne ei oikein näe. Mitään muuta ei tarvitse purkaa lamppujen irroittamiseksi.


martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #25 : 07.11.2015, 18:52:17 »
Vääntö jatkuu xenoneilla varustetun 5008:n päivä/parkkivalon kimpussa:

Tunti taas ihmetelty, väännelty, ihmetelty ja kirottu, taas vähän väännetty ja ihmetelty, ja tupakkia on palanut. Käden tosiaankin saa puoliväkisin tungettua umpioon sisään ja itse kannastakin saa jonkinlaisen otteen, tosin tuskallinen se operaatio on. Mutta ei vain onnistu, en vain yksinkertaisesti hoksaa, miten tuo liitin/kanta lähtee umpiosta irti ja en siitä syystä uskalla oikein voimallisesti vetää/vääntäkään. 

Tässä kuva umpion yleensä kumikorkilla peitetystä aukosta, lampun kanta/liitin näkyy kuvassa keskellä ja on umpion sisällä noin 8-10cm syvyydessä:


Tässä zoomaus itse kantaan/liittimeen:


Olisiko kenelläkään mitään käsitystä miten tuon kannan/liittimen saisi irti? Onko siitä jokin kikka-kolmonen? Mitään torxia tai muutakaan ei ole näkösällä, ja käytöohje tosiaan toteaa vain että "irrota liitin" mutta jättää mainitsematta miten se irtoaa. Alkaa syödä miestä. Itse polttimohan tuossa on 21/5w, joten liittimen irrottamisen jälkeen homma olisi helppoakin helpompi, mutta pääsisi vain nyt ensin sinne saakka.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #26 : 07.11.2015, 19:11:41 »
Melkeen veikkaisin että varttikierros vastapäivään pöyräytys...

C4 picasson ajovalo on kanssa hämmentävä kun h7 on kannassa ja sitä pitää pyöräyttää...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #27 : 08.11.2015, 17:11:55 »
Allrighty then. Pienen saksankielisten sivustojen lisägooglauksen perusteella homma siis pitäisi olla lapsellisen helppo, ja sekä noiden sivustojen ja Buusban valistuneen (ilmeisesti merkkihuollon syvällä rintaäänellä sanotun) veikkauksen johdosta vedin hommahanskat vielä kerran käteen "nyt tai ei koskaan" -menttaliteetilla. Sovittelin käden umpioon siten, että noin varttikierroksen pyöräytys vastapäivään olisi mahdollista. Umpio on sen verran ahdas ja täynnä ulokkeita oleva paikka, että mikään muu liikerata ei käden tuossa asennossa ollessa olisi ollutkaan mahdollista. Kevyt puristus kannasta, kevyt vääntö vastapäivään, sitten aavistuksen lujempi vääntö ja avot!

Liitin/kanta pyörähti helpohkosti noin kuudesosaringin ja lähti vetämällä pois. Apukuskin puolella sama homma eli helppoa kuin heinänteko kun tietää mitä tekee. Apukuskin puolella pitää tosin napsauttaa pissapojan täyttöputken yläpää irti kiinnikkestään ja taivuttaa hieman sivuun, jotta käden saa umpion sisään.

Tässä kuva vielä irrotetusta liittimestä/kannasta:


Kuten arvasin homma oli lopulta helppoakin helpompi, mutta vanhoista mokista viistastuneena en vain älynnyt/uskaltanut edellisillä kerroilla kokeilla kaikkia mahdollisuuksia tarpeeksi huolellisesti. Näin se menee. Ja Buusballe tietty iso käsi valistuneesta ja oikeaan osuneesta veikkauksesta. :)

Normipolttimoiden tilalle siis tulivat ebay.co.uk:sta tilatut 21/5w ledit, jotka toimivat mainiosti ja ovat siis kirkkaammat pelkillä päivävaloilla kuin xenoneiden yhteydessä tai pelkkinä parkkeina palaessaan. Peruspolttimothan tuossa olivat todella punertavan oranssit ja häiritsevän rumat xenoneiden valkoisen valon vierellä, ja nyt homma meni melkeinpä jo hieman toiseen suuntaan. Ainakin nuo ovat todella kirkkaat päivävalomodessa, eli pitää hieman ehkä jopa tarkkailla vastaantulevien reaktioita. Tosin arvioin niitä itse äsken pimeässä ja pienessä vesisateessa, eli siten hieman väärissä olosuhteissa, koska tuossa valossa DRL:t eivät koskaan ole yksistään päällä vaan ajovalojen kanssa yhtäaikaa, jolloin ne eivät ole niin kirkkaat. Yritin ottaa iPhonella kuvan noista mutta huonolla menestyksellä, joten otan jossain vaiheessa kuvan järkkärillä ja laitan sen sitten tänne.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 5008 - Päivävalot
« Vastaus #28 : 08.11.2015, 18:56:55 »
Älykästä toimintaa! Varovasti juuri pitää edetä muuten tulee aina rikottua paikkoja.