Kirjoittaja Aihe: 5008 - Bluetoothin lisäys  (Luettu 2184 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
5008 - Bluetoothin lisäys
« : 04.11.2015, 14:58:56 »
Auto: 2013 5008 1,6 HDi Style.

Otsikon autossa ei ollut ostettaessa Bluetoothia eikä USB-liitintä, vain AUX-liitin. Oletin soittimen olevan RD4, johon vanha Dension Gateway Pro olisi mennyt ns. heittämällä. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan soittimena oli RD45. Useiden kokeilujen jälkeen ja Densionin tuen nostaessa kädet pystyyn, lähdin toteuttamaan vaihtoehtoa B - vaihtamaan soittimen Bluetoothilliseen malliin.

Tarvittavat komponentit:

- Mankka RD45, tyyppiä L5FA04 tai L3FA04
- Mikrofoni varaosanumerolla 9656164180 tai 6563HS. Kiinalaiset myyvät myös VW:n tuotenumerolla varustettua mikkiä, jonka pitäisi käydä Pösöön ja Citikkaan.
- USB-kaapeli varaosanumerolla 6574JV + 96 889 078 80 tai sitten kiinalainen kaapeli tai itse tehty kaapeli

Tarvittavat työkalut:

- Mankan poistoon raudat
- Diagbox konffaukseen

Selvitykseni mukaan BT on ainakin RD45 soittimissa, joiden tarkempi tyyppi on L5FA04 (dual-viritin) tai L3FA04 (normaali viritin). L4FA04:ssä (dual-viritin) BT:a ei ole. Ulos eroa on antenniliittimien määrässä. Dual-virittimellä varustetuissa on kolme antenniliitintä, joista kahta käytetään. Normaalilla virittimellä varustetuissa vain yksi.

Mankan asennus menee auton alkuperäisiin liittimiin. USB ja mankka alkaa toimia välittömästi ilman konffausta, tosin piippaa parin sekunnin välein. Piippaaminen johtuu mankan väärästä VIN-numerosta. Tästä pääsee eroon konffaamalla Diagboxilla oikean numeron.

Mikrofoni on johdotettu valmiiksi katossa olevaan valopaneliin ja tulee ritiläosan taakse valmiisiin klipsuihin. Valopaneli on kiinni katossa klipsuilla ja lähtee pois lievää törkeämmällä väkivallalla.

USB-johdon paikka on mankan takapanelissa ja sitä ei ollut valmiiksi johdotettu minun autoon. Tein kaapelin itse. Itsevärkkääjille tiedoksi, että mankan USB-liittimen pinnijärjestys on takaapäin katsottuna, mankka oikein päin (alapuoli alas, yläpuoli ylös) vasemmalta oikealle:

maa, data+, data-, 5V

Kaikenkaikkiaan aika helppo rasti sen jälkeen, kun oli selvittänyt, mitä pitää tehdä. Suurin työ oli löytää osat käytettynä sopivaan hintaan. Itse asennus vei noin 30 min konffauksineen.

Lopputulos miellyttää silmää ja korvaa. Turhana pitämäni USB-liitäntä toimii musiikin toistossa hieman paremmin kuin BT. Kappaleiden nimet tulevat ilman viiveitä, mikä BT:n kanssa rattikauko-ohjaimella on ongelma.

Kustannuksista sen verran, että minun käytetty mankka + käytetty mikki + itse romuista tehty USB-kaapeli kustansi 65€ ja kahvit viinerillä.