Kirjoittaja Aihe: 605 - Tehot hävisivät  (Luettu 8679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
605 - Tehot hävisivät
« : 08.07.2014, 15:50:49 »
Auto: 1999 605 2,0 Turbo ST (n. 200 000 km).

Tänään kun ajoin muutaman päivän tauon jälkeen (vaimo ja tytär olivat ajaneet välissä) tehot puutuivat täysin yli 2000 rpm alueella. Alle sen toimii mielestäni täysin normaalisti, mutta tuolla paikkeilla alkaa normaalisti kiihtyvyys kasvaa reippaasti. Nyt ei edes ykkösellä kiihdy reippaasti punaiselle saakka vaan hyvin verkkaisesti. Kokeilin 60-120 km/h kiihdytystä vitosella. Pari viikkoa sitten meni jonnekin 17 s paikkeille, nyt lopetin reilun 30 s kohdalla ja vauhtia oli vasta 110 km/h.

Koneen käynti vaikuttaa täysin normaalilta, ei savuta, ei nyi, ei varoitusvaloja, ei mitään muuta vikaa kuin tehonpuute.

Mieleen tulee ahtopaineen totaalinen puuttuminen tai joku mystinen vika bensansyötössä. Vajaalla käyminen tai nokkahihnan hyppääminen kai tuntuisi myös tyhjäkäynnillä ja alle 2000 rpm? Katsastuksessa reilu kuukausi sitten kaikki pakokaasuarvot olivat erinomaiset.

Onko ehdotuksia mistä tutkiminen kannattaisi aloittaa? PPS2000 on, mutta kai moottorivalo olisi syttynyt, jos sieltä jotain selkeää löytyisi?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #1 : 14.07.2014, 01:58:14 »
Ilmansyötön puolella voi tietysti olla kaikkea (ahtopaineensäädin jne.), mutta yksi vaihtoehto on särkynyt katalysaattorin kenno, joka tukkii virtauksen. Semmoistakin olen nähnyt, ja silloin moottori meni voimattomaksi juuri kierrosten kasvaessa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #2 : 02.08.2014, 13:02:19 »
Ehdin vasta äsken katsomaan PPS2000:lla. Sieltä löytyi virhekoodi: "Intermittent fault: Turbo pressure regulation - Short circuit to positive."

Sen alta löytyi lisäohjeet:

"This fault can be caused by:
-Damaged connection or harness.
-Faulty control unit calibration."

Lisäksi löytyy perustietoa kaapeleiden testaukseen.

Missä kaapelissa/laitteessa tuo oikosulku voi olla?

Kokeilin actuator testejä ja turbo solenoidi naksui hienosti siinä keskellä konehuonetta lähellä tuulilasin alareunaa. Sekö on se "Turbo pressure regulation"?

Otin myös parametrimittauksista valokuvat (kaikki vaihde vapaalla) tyhjäkäynnillä, ~3000 rpm ja 4500 rpm. Imusarjan paine oli tyhjäkäynnillä 489 mbar, 3000 rpm 359 mbar ja 4500 rpm 391 mbar. Kaikissa turbo solenoid control 0. ETAIn korjaamokäsikirjan mukaan Garrett T2:lla pitäisi olla "Pression de suralomentaion" 0,3 bar 3000 rpm "a vide", 0,65 bar 4500 rpm "a vide" ja 0,9 bar 3000 rpm "a pleine charge". Ymmärtääkseni nuo ovat ylipaineita eli parametrisessa mittauksessa pitäisi näkyä 1300-1650 mbar. "a vide" tarkoittanee vapaalla ja "a pleine charge" täyskuormalla.

Tuo tyhjäkäynnin 489 mbar ei aivan mene tämän jutun spekseihin: http://www.aa1car.com/library/turbo_repair.htm
489 mbar on hiukan yli 500 mbar alipaine eli n. 15 tuumaa elohopeaa, kun tuolla mainitaan 16-22 tuumaa.

Onko tuo normaaliarvo ko. moottorille vai onko pakopuolella tukosta tai imupuolella vuotoa?

Jos ymmärsin oikein, vapaallakin paineiden olisi pitänyt nousta kierrosten mukana, mutta näin ei tapahtunut. Onko hukkaportti siis kokoajan auki vai eikö turbo vaan tuota painetta?

Auto tuntuu täysin normaalilta ajettaessa alhaisilla kierroksilla tai osakaasulla. Äänetkin ovat täysin normaalit.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #3 : 02.08.2014, 17:54:38 »
Lisää tutkimuksia: Tämän neuvon mukaan juuttunut turbo ilmenisi turbon jälkeisen putkiston kokoonpainumisena kaasuteltaessa. http://www.406oc.co.uk/viewtopic.php?f=1&t=3815
"Yes it is, but the easiest way to identify it is the intercooler feed pipe from the alloy charge pipe on top... if this pipe collapses when you rev the engine, the turbo is siezed as the engine is sucking the air in and the air is not being forced through the pipe"

Ainoa sopivan pehmeä kohta löytyy juuri ennen välijäähdytintä. Kevyesti kättä putken ympärillä pitämällä oli vaikea huomata mitään, mutta puristamalla hiukan putkea putki tuntui kyllä menevän enemmän kasaan kaasua nopeasti painettaessa eikä missään vaiheessa tuntunut tyhjäyntiä suurempaa painetta.

Onkohan tuo nyt selvä merkki turbon jumissaolosta? Vai onko vielä toivoa jostain helpommin korjattavasta viasta?

Samaisen jutun mukaan turbon irroitus on ensikertalaiselta 6-8 tunnin homma ja sopivaa paikka ei tuollaiseen ole. Mitä tapahtuu, jos vain antaa sen olla noin? Hajoaako jotain? Meneekö katsastuksesta läpi?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #4 : 03.08.2014, 10:25:12 »
Eikö sulla kuule autossa kun turbo lähtee mukaan? Omassa 605 kuuluu vaimeasti ääni kun turbo lähtee pyörimään kovempaa. Eikö tuota ahtimen toimintaa helpoiten saisi todettua ajossa ahtopainemittarilla?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #5 : 03.08.2014, 10:48:01 »
En ole kuullut turbon ääntä tai ainakaan osannut juuri sitä erottaa. Ahtopainemittaria ei ole, mutta PPS2000:llahan näkee imusarjan absoluuttisen paineen, joka on sama asia. Ajossa en ole kokeillut, koska läppäri, jossa ohjelma on ei enää toimi kuin verkkovirralla.

Taustatietona vielä, että on muutaman vuoden syönyt öljyä, mutta ei savuttanut. Kulutus on ollut ehkä 0,5-1 l/1000 km. Autolla on ajettu viime vuosina vain 5-10 tkm/v.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #6 : 03.08.2014, 14:09:56 »
Paikallaan moottoria kierrättäessä ahtopaine ei normaalistikaan nouse, sillä moottorilla ei ole kuormitusta.

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #7 : 03.08.2014, 14:33:01 »
Olen testaillessa käyttänyt bilteman ahtopaine mittaria, hinta joku 14€ muistaakseni. Mukana tuleva letku ylettyy juuri ikkunan kautta sisälle joten mittarin saa aseteltua kojelaudan päätyyn. Ainakin sitten saisi tietoon ajossa onko niitä ahtoja ja paljonko. Pitää oikein käydä kurkkaamassa tuonne oman pellin alle josko keksisi jotain ideaa...

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #8 : 03.08.2014, 18:20:35 »
Paikallaan moottoria kierrättäessä ahtopaine ei normaalistikaan nouse, sillä moottorilla ei ole kuormitusta.

Mitäs sitten noi mainitsemani ETAIn "a vide" ahtopainearvot tarkoittavat? Sanakirjan mukaan vide tarkoittaa tyhjää ja vapaata.

Siis onko normaalia, että 3000 rpm vapaalla imusarjassa on 400 mbar absoluuttista eli 0,6 bar alipaine?

ETAin mukaan 3000 rpm vapaalla pitäisi olla 0,3 bar ja täydellä kaasulla 0,9 bar eli selvä ero, mutta molemmat selkeästi ylipaineisia.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #9 : 03.08.2014, 19:54:40 »
Pitäisi ja pitäisi, vaan ei - ilman kuormaa ahdin ei nosta painetta. Kuormita moottoria ajamalla ja tarkista paine-arvot uudelleen. 0.9 barin ahtopaine on kyllä aivan liian korkeaksi ilmoitettu, näissä maksimi ahtopaine on luokkaa 0.65 bar.

0.1 bar ero tyhjäkäynnillä johtuu jo ajomäärästäkin.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #10 : 04.08.2014, 22:31:29 »
Nyt kokeilin ajossa PPS2000:lla. Ensiksi tyhjäkäynnillä paineen sai alle 400 mbarin, kun otti AC:n pois päältä, jolloin tyhjäkäyntiventtiilin arvo tippui 46->40%. Ajossa kokeiltiin kiihdytellä eri vaihteilla ja kierroksilla. Keskikierroksilla kaasu pohjassa imusarjan paine oli 954-970 mbar ja tuota suurempaa arvoa ei saatu millään. 4000-5000 rpm paikkeilla paine alkoi laskea ja oli jotain 700-800 mbar 5000 rpm yläpuolella.

Ei siis ole minkäänlaista ahtopainetta, mutta onko turbo jumissa vai hukkaportti jatkuvasti auki? 954-970 mbar on hyvin lähellä ilmanpainetta (nyt 1020 mbar). PPS2000 ei näytä painetta moottorin ollessa sammuneena, joten en tiedä mitä anturi näyttää tarkasti ilmanpaineessa. Onko normaalia, että paine laskee kovilla kierroksilla? Silloin tietysti on suuret virtausnopeudet ja painehäviöt, jotka molemmat laskevat kanavan painetta, mutta onko ~200 mbar normaalia vai merkki juuttuneesta turbosta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #11 : 05.08.2014, 02:41:31 »
Hukkaportin toiminnan tarkastuksella kannattaa aloittaa. Mikäli se jostain syystä suuremmin vuotaa, tällöin turbiinille saatava energia ei riitä pyörittämään ahdinta (syrjäytystilavuuspumppua).

Seuraavaksi kannattaa mitata pakoputkiston vastapaine ahtimen pakopesän jälkeen. Jos tämä mahdotonta, niin turbiinilta lähtevää pakoputken alkua voi irroittaa muutamia millimetrejä.

Induktiosysteemin vuotokin voi tuon aiheuttaa - lähinnä revennyt ahtoletku tai välijäähdyttimen pääty.

Mitä tulee 'painehäviöihin' - ahtimen pumppauskapasiteetti ei korkeilla kierroksille enää riitä. Volumetrinen virtaus ahtimen lävitse siis pienempi kuin moottorin täytös kyseisellä kierrosnopeudella, tällöin imusarjan paine putoaa.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2014, 02:48:10 kirjoittanut Benkku »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #12 : 05.08.2014, 09:14:05 »
Miten hukkaportin toiminta pitää tarkistaa? Pitäisikö vivun liikkua kädellä ilman, että irrottaa mitään? Vai pitääkö laittaa yli- tai alipainetta ohjausletkuun.

Yläkautta koko ahdinta ei juuri näy. Pääseekö siihen hyvin käsiksi alakautta?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #13 : 05.08.2014, 10:58:16 »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Tehot hävisivät
« Vastaus #14 : 05.08.2014, 12:24:33 »
Olen kyllä googlaillut tuntikausia, mutten löytänyt ohjetta, jonka tietäisin sopivan ko. autoon. Toisissa ilmeisesti pitää laittaa yli- ja toisissa alipainetta ohjausletkuun.

Eikö täällä ole henkilöitä, jotka ovat lisänneet ahtopainetta ko. hukkaportin säädintä muuntelemalla? Kaipa he osaavat kertoa, miten juuri ko. hukkaportti toimii. Mikä on sen solenoidin virka? Tuollaista ei useimmissa ohjeissa ole. Onko sen tarkoitus estää hukkaportin aukeamista vai aiheuttaa sen aukeaminen verrattuna malliin, jossa ei ole solenoidia lainkaan?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)