Ehdin vasta äsken katsomaan PPS2000:lla. Sieltä löytyi virhekoodi: "Intermittent fault: Turbo pressure regulation - Short circuit to positive."
Sen alta löytyi lisäohjeet:
"This fault can be caused by:
-Damaged connection or harness.
-Faulty control unit calibration."
Lisäksi löytyy perustietoa kaapeleiden testaukseen.
Missä kaapelissa/laitteessa tuo oikosulku voi olla?
Kokeilin actuator testejä ja turbo solenoidi naksui hienosti siinä keskellä konehuonetta lähellä tuulilasin alareunaa. Sekö on se "Turbo pressure regulation"?
Otin myös parametrimittauksista valokuvat (kaikki vaihde vapaalla) tyhjäkäynnillä, ~3000 rpm ja 4500 rpm. Imusarjan paine oli tyhjäkäynnillä 489 mbar, 3000 rpm 359 mbar ja 4500 rpm 391 mbar. Kaikissa turbo solenoid control 0. ETAIn korjaamokäsikirjan mukaan Garrett T2:lla pitäisi olla "Pression de suralomentaion" 0,3 bar 3000 rpm "a vide", 0,65 bar 4500 rpm "a vide" ja 0,9 bar 3000 rpm "a pleine charge". Ymmärtääkseni nuo ovat ylipaineita eli parametrisessa mittauksessa pitäisi näkyä 1300-1650 mbar. "a vide" tarkoittanee vapaalla ja "a pleine charge" täyskuormalla.
Tuo tyhjäkäynnin 489 mbar ei aivan mene tämän jutun spekseihin:
http://www.aa1car.com/library/turbo_repair.htm489 mbar on hiukan yli 500 mbar alipaine eli n. 15 tuumaa elohopeaa, kun tuolla mainitaan 16-22 tuumaa.
Onko tuo normaaliarvo ko. moottorille vai onko pakopuolella tukosta tai imupuolella vuotoa?
Jos ymmärsin oikein, vapaallakin paineiden olisi pitänyt nousta kierrosten mukana, mutta näin ei tapahtunut. Onko hukkaportti siis kokoajan auki vai eikö turbo vaan tuota painetta?
Auto tuntuu täysin normaalilta ajettaessa alhaisilla kierroksilla tai osakaasulla. Äänetkin ovat täysin normaalit.