Auto: 1995 605 3,0 V6 SV24 (ZPJ4, 163 000 km).
Reilu kilometri ennen kotipihaa moottori sammui ilman mitään varoitusta. Painoin kytkimen heti pohjaan ja annoin rullata eteenpäin. Ensimmäisellä yrittämällä (avaimesta) se ei käynnistynyt uudestaan, mutta muutaman sekunnin päästä kyllä. Pihassa käänsin ympäri ja peruutettaessa se sammui taas, mutta käynnistyi heti uudelleen (avaimesta).
Tämän jälkeen auto jäi seisomaan muutamaksi viikoksi ja nyt se ei enää käynnisty. Startti kyllä pyörittää hyvin, mutta kone ei edes lupaile.
Katsoin moottorinohjausvikakoodit ja sieltä vilkutti 16, 25, 27 ja 15.
16 löysin vain ilmastoinnin listoilta: Recirculation valve position potentiometer short-circuit
25: Intake manifold air control solenoid 1. Tätä on herjannut kerran joitakin vuosia sitten, mutta se poistui silloin kun putsasin ja painoin johtosarjan ison liittimen huolellisesti ohjainmoduuliin. Ajossakin molemmat lisäilmakanavat vaikuttivat toimivan, kun sellainen "turbopotku" tuntui.
27: Vehicle speed sensor (VSS)
15: Relay module / fuel pump relay
Sammumiset tapahtuivat pehmeästi samaan tapaan kuin edellisessä 605:ssäni silloin kun bensapumppu meni rikki, mutta tässä pumppu vaikuttaisikin olevan kunnossa. Hurinaa kuuluu, kun kääntää virran päälle ja näppäilee ajoneston koodin. Bensaletkuunkin tulee tavaraa. Kokeilin toisellakin, varmasti ehjällä pumpulla, mutta sama tulos.
Rele vai anturi? Joku muu anturi? Hitsi, kun olisi maanantaina viimeinen katsastuspäiväkin.