Kirjoittaja Aihe: 605 - Sammahteli aiemmin, eikä käynnisty enää (V6)  (Luettu 9931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Auto: 1995 605 3,0 V6 SV24 (ZPJ4, 163 000 km).

Reilu kilometri ennen kotipihaa moottori sammui ilman mitään varoitusta. Painoin kytkimen heti pohjaan ja annoin rullata eteenpäin. Ensimmäisellä yrittämällä (avaimesta) se ei käynnistynyt uudestaan, mutta muutaman sekunnin päästä kyllä. Pihassa käänsin ympäri ja peruutettaessa se sammui taas, mutta käynnistyi heti uudelleen (avaimesta).

Tämän jälkeen auto jäi seisomaan muutamaksi viikoksi ja nyt se ei enää käynnisty. Startti kyllä pyörittää hyvin, mutta kone ei edes lupaile.

Katsoin moottorinohjausvikakoodit ja sieltä vilkutti 16, 25, 27 ja 15.

16 löysin vain ilmastoinnin listoilta: Recirculation valve position potentiometer short-circuit

25: Intake manifold air control solenoid 1. Tätä on herjannut kerran joitakin vuosia sitten, mutta se poistui silloin kun putsasin ja painoin johtosarjan ison liittimen  huolellisesti ohjainmoduuliin. Ajossakin molemmat lisäilmakanavat vaikuttivat toimivan, kun sellainen "turbopotku" tuntui.

27: Vehicle speed sensor (VSS)

15: Relay module / fuel pump relay

Sammumiset tapahtuivat pehmeästi samaan tapaan kuin edellisessä 605:ssäni silloin kun bensapumppu meni rikki, mutta tässä pumppu vaikuttaisikin olevan kunnossa. Hurinaa kuuluu, kun kääntää virran päälle ja näppäilee ajoneston koodin. Bensaletkuunkin tulee tavaraa. Kokeilin toisellakin, varmasti ehjällä pumpulla, mutta sama tulos.

Rele vai anturi? Joku muu anturi? Hitsi, kun olisi maanantaina viimeinen katsastuspäiväkin.
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Sammahteli aiemmin, eikä käynnisty enää (V6)
« Vastaus #1 : 01.08.2015, 08:53:10 »
Veikkaan viaksi kampi-akselin asentotunnistinta (VSS). Se alkaa vikailemaan samaan tyyliin kun bensapumppukin, ellei sitten kertalaakista sammu. Anturi ei ole kallis eikä vaikea edes vaihtaa.

Sen ykköskierron solenoidin avautumista ei ajossa juurikaan huomaa, kakkosen kyllä. Rullien päällä helppo todeta toimivuus.

Bensapumpun rele voi olla ollut huonossa kontaktissa ja siten polttanut liitinkärkiä josta epämääräinen sammuileminen. Tarkista sen kunto.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Sammahteli aiemmin, eikä käynnisty enää (V6)
« Vastaus #2 : 01.08.2015, 16:36:55 »
Ontuuko tyhjäkäynti moottorin käyttölämpötilassa tai esiintyykö lämpimän moottorin käynnistämisen jälkeen pientä nypyttämistä tyhjäkäynnin tuntumassa vedätettäessä?

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 605 - Sammahteli aiemmin, eikä käynnisty enää (V6)
« Vastaus #3 : 01.08.2015, 22:00:22 »
Tyhjäkäynnissä ei mielestäni ole ollut tuollaisia ongelmia. Muistan muutaman yksittäisen kerran kun kone on nykäissyt matka-ajossa tai jossain mäessä, mutta mitenkään yleistä se ei ollut. Nyt kone ei tosiaan käynnisty ollenkaan.

Mistä VSS:ää voisi ruveta etsimään eli mistä päin siihen pääsee parhaiten käsiksi?
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Sammahteli aiemmin, eikä käynnisty enää (V6)
« Vastaus #4 : 02.08.2015, 00:08:58 »
Nopeusanturi sijaitsee vaihdelaatikon päällä, vauhtipyörän kohdalla. Osa numero 8.
Myös anturi nro 9. on nopeusanturi joka sijaitsee B-lohkon nokka-akselin takapäässä. Sen tarkkaa funktiota en tiedä.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2015, 00:13:03 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q