Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (polttoainepumppu)  (Luettu 3568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nipalook

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1994 306 1,6 (26.04.1994, ei ajonestoa, 213 000 km).

Tänä aamuna kylmänä, käynnistyi, kävi n. 3 sekuntia 400-500 rpm kierroksilla ja sammui. Starttasin uudestaan ja käyntiin lähti hyvin, nosti kierrokset noin 1100-1200 rpm ja koneen lämmetessä normaalilämpöihin kierrokset olivat n. 900 rpm.

Ajoin auton parkkiin, se seisoi siinä n. 6 tuntia, starttasin, kone kävi n. 3 sekuntia jälleen 400-500 rpm kierroksilla ja sammui, eikä lähtenyt enään uudelleen käyntiin.

Ratkaisu:

Ongelma ratkaistu, syynä oli viallinen bensapumppu. Otettiin kaverin kanssa vanha pois, ja annettiin suoraan sille virtaa, niin alkoi pyöriä, mutta itse käytössä ei toiminut. Laitettiin lainassa ollut tilalle, niin hörähti heti käyntiin kuin palmun alta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Minun autossa simahtanut polttoainepumppu oireili aikalailla samoin, paitsi että tuo "oikeasti käynnistyminen" puuttui. Mutta sekunnin-pari sai välillä käymään vaivalloisesti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Foorumin hakutoiminnolla päätasolta hakemalla löytyy hakutermillä "306 ei käynnisty" runsaasti aiempia tapauksia, joista voi olla apua.

Autosi vikakoodit voi lukea helposti itsekin, joten aloittaisin siitä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39704.0

Autossasi on TU5JP-moottori (NFZ), jonka moottorinohjausjärjestelmä on Bosch Motronic MP5.1:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38746.0

Ennen mahdollisten vikakoodien selviämistä voisi arvailla, että vika voisi olla esim. polttoainepumpussa tai kampiakselin asentotunnistimessa (esimerkkitapaus 1 ja 2). Toki muitakin mahdollisia syitä on lukuisia.

Myös viallinen/likainen tyhjäkäyntisäädin voi aiheuttaa käynnistymättömyyden/sammuilun heti käynnistymisen jälkeen. Käynnistyykö ja pysyykö auto käynnissä, jos painaa sopivasti kaasupoljinta? Autossasi on solenoidiventtiilityyppinen tyhjäkäynninsäätölaite, jota voi yrittää puhdistaa (näitä ohjeita voinee soveltaa, vaikka kyseessä onkin eri osa).

306 (1. mallisarja), INTAKE MANIFOLD AIR DISTRIBUTOR, TU5 JP INJECTION 90 HP

0345 60, COMPENSATOR

Vasta uudemmissa 2. mallisarjan autoissa on tyhjäkäyntimoottori DAM-numerosta 7875 lähtien (01.06.1998).

Kenties myös MAP-anturissa (imusarjan painetunnistin) voisi olla vikaa, mutta ehkä aiemmin luetellut viat ovat todennäköisempiä:

306 (1. mallisarja), INJ CALCULATOR SENSOR, TU5 JP INJECTION 90 HP UNTIL RPO No. 07146 (02.06.1996), Bosch MP5.1
306 (1. mallisarja), INJ CALCULATOR SENSOR, TU5 JP INJECTION 90 HP SINCE RPO No. 07147 (03.06.1996), Bosch MP5.2

1920 K8, PRESSURE SENSOR, BOSCH

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4381.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0
« Viimeksi muokattu: 20.08.2010, 06:34:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info