Kirjoittaja Aihe: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)  (Luettu 19045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #15 : 14.09.2010, 22:15:08 »
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #16 : 18.10.2010, 21:28:33 »
Tuossa ajoitustappisarja: http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=3787&amp%3Bcat=308
Se vauhtipyörän tappi on tuo C-kirjaimen mallisen puristimen keskelle pakattu pötkylä; Kuvasta arvioiden karkeasti tuuman paksuinen?

Vasta nyt huomasin esittäneeni väärin. Oikea työkalu on pakkauksen keskellä näkyvä pulikka, ei tuo pötkylä kuten yllä väitän.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #17 : 19.10.2010, 22:38:01 »
Vasta nyt huomasin esittäneeni väärin. Oikea työkalu on pakkauksen keskellä näkyvä pulikka, ei tuo pötkylä kuten yllä väitän.

Ja sille työkalulle löysinkin jo paikan. Jos mitenkään pystyt järjestämään mitat ko. "pulikasta", niin pystyn sorvaamaan sellaisen. Hihnanvaihto on enää siitä kiinni, osat on jo hommattu ja muut työkalut löytyy!

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #18 : 29.11.2010, 11:14:48 »
Edelleen olisi haussa kampiakselin lukitustappi tai mitat sille. Eli kyseessä peugeot työkalu (-).0189.R

Sute

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #19 : 04.01.2011, 09:21:39 »
Eikös näissä riitä, että lukitsee vain nokat? Kampura tuskin itsestään pyörii mihinkään ja toisaalta tekee varoilta kampuralle valmiiksi merkit ja tarvittaessa pyöräyttää taas kohdilleen?

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #20 : 04.01.2011, 15:29:17 »
Kampiakselin hihnapyörän kiila-aukko on leveämpi kuin itse kiila, eli pyörä pääsee pyörimään suhteessa kampi-akseliin. Eli kun hihnapyörän kiristää paikalleen, olisi kampiakselin oltava juuri oikeassa asennossa. Ja sen tarkistaminen ilman työkalua on hankalaa. Työkalun kanssa on myös helppo tarkistaa ajoitus koneen pyörittämisen jälkeen.

Sute

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #21 : 07.02.2011, 10:23:28 »
Eikös näissä riitä, että lukitsee vain nokat? Kampura tuskin itsestään pyörii mihinkään ja toisaalta tekee varoilta kampuralle valmiiksi merkit ja tarvittaessa pyöräyttää taas kohdilleen?

Tuli hommattua Lasertoolin palikat ja vaihdettua hihna ja pumppu. Helppo rasti tuo hihna, mutta enpä osannut odottaa, että PSA-insinöörin kehittämä ratkaisu vesipumpun kiinnitykseen on niin ääliömäinen kuin olla ja voi. Pumppu on kiinni sellaisessa "kotelossa", joko pitäisi klönttinä irrottaa lohkosta ja sitten pumppu siitä kokonaisuudesta irti pöydällä. Noh..itse irrotin pelkän pumpun, niin samalla irtos osa tuon kohtelon vastaruuveista, jolla pumppu on kiinni tuossa kotelosta. No eipä niitä sinne saanu takasin ja vedin neljällä pultilla kiinni (kuusi pulttia normisti) ja "kilon" mäskiä väliin uuden o-renkaan kera. Tuntuu pitävän hienosti ja ei enää vuoda niin kuin vanha tuppas tekemään. Oishan tuota koteloa voinut yrittää irrottaa, mutta se on ilmeisesti koneen takaa kiinni ainakin kahdella pultilla, joihin ainakaan minä en ylettynyt autotallin lattialta ilman nosturia. 

Miksi ihmeessä tuollainen kiinnitys..volvoja tullut ruuvattua jonkin verran ja niissä on tavannut olemaan pumppu suoraan lohkossa kiinni.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #22 : 01.03.2011, 13:23:51 »
Tuli hommattua Lasertoolin palikat ja vaihdettua hihna ja pumppu.

Minkä sarjan hommasit ja mistä sait? Taidan itsekkin alkaa kallistua sarjan hommaamiselle tai hihna jää vaihtamatta kokonaan.

micco

  • Vieras
« Viimeksi muokattu: 02.03.2011, 12:37:36 kirjoittanut micco »

1ever307

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #24 : 11.01.2014, 21:11:18 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (EW10).

Haku ei auta tai en sillä löytänyt...

Ostin itselleni ekan "pöpön", tarkemmasta moottorimallista kanssa ei tietoa, mistä sen edes voisi löytää. Jos täällä joku näistä tietävä osaisi sanoa, onko kampiakselissa kiilaa hammaspyörällä vai ei? Kampiakselissa ura kiilalle löytyy ja toinen ura heti perään siimapyörää varten. Kiilaa en meinaan koskaan kerennyt nähdä tai lattialta löytänyt, kun jakopäätä tein...

Kiitos asiasta tietäville ja sitä jakaville etukäteen jo.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #25 : 11.01.2014, 22:18:04 »
Autosi tarkempi moottorimalli selviää mm. rekisteröintitodistuksessa ilmoitetusta VF3-alkuisesta valmistenumerosta. EW10J4 = RFN (136 hv/100 kW), EW10J4S = RFK (177 hv/130 kW) ja EW10A = RFJ (140 hv/103 kW).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

itarumaa

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #26 : 21.06.2017, 08:52:52 »
Auto: 2005 307 CC 2,0 (EW10J4, 136 hv, 1. mallisarja, VF33BRFNC83620161, 193 000 km).

Moi, pitäisi Saksasta tilata osia jakohihnan vaihtoon. Aion vaihdattaa myös vesipumpun mutta entäs moniurahihna ja kiristin. Pitääkö vaihtaa molemmat vai riittääkö pelkkä moniurahihna? Kelpaako jäähdytysnesteeksi ihan punainen longlife vai pitääkö jotain erityistä hankkia?

Ja lisäksi haluasin tietää service box palvelusta, että kun se ilmoittaa jakohihnan kohdalta seuraavaa:

0816 F4
JAKOPÄÄN HAMMASHIHNA
153 DTS
O 8987 + 0829 96 (1) SAAKKA
link to associated invoicing time

E117126
E:HAMMASHIHNA PSA
- JA IKÄ >= 3

Onko osakoodi 0816 F4 niinkuin oletan vai E117126. Ja miksi tuo softa ilmoittaa 2 koodia?

Rexbo.eu:sta aattelin osat tilata. Siellä olis esim Water Pump & Timing Belt Kit SKF valmistamana aika edullisesti. 118e sisältäen vesipumpun. Tosin minua hämää että mikä näissä seteissä on erona:
https://www.rexbo.eu/skf/water-pump-timing-belt-kit-vkmc03235?c=100091&at=13394
https://www.rexbo.eu/skf/water-pump-timing-belt-kit-vkmc03263?c=100091&at=13394

Molemmat vastaa Pösön koodiin, hintaeroa 1 e, sama vp mutta eri jakohihnasetti.

Jos joku voi neuvoa, niin kiitosta jo etukäteen.

Corle

  • Vieras
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #27 : 21.06.2017, 09:36:57 »
Omakohtaisella kokemuksella voin suositella että kyseisen moottorin kohdalla kannattaa vaihtaa myös moniurahihnan ohjainrulla ja kiristin. Mulla maksoi huomattavasti lisää kun se moniurahihna meni jakopään väliin ja tuli venttiili ja kansiremppa. Tosin kone oli eri auton nokalla mutta eiköhän ne hilut ole samat.

http://www.sitronen.fi/tiedotteet.php

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #28 : 21.06.2017, 13:18:13 »
Onko osakoodi 0816 F4 niinkuin oletan vai E117126. Ja miksi tuo softa ilmoittaa 2 koodia?

Alkuperäisen varaosan numero on 0816 F4 ja tuo E117126 on osanumero Peugeotin myymälle halvemmalle tarvikeosalle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jakohihnan vaihto (EW10)
« Vastaus #29 : 21.06.2017, 13:28:48 »
Rexbo.eu:sta aattelin osat tilata. Siellä olis esim Water Pump & Timing Belt Kit SKF valmistamana aika edullisesti. 118 e sisältäen vesipumpun. Tosin minua hämää että mikä näissä seteissä on erona:
https://www.rexbo.eu/skf/water-pump-timing-belt-kit-vkmc03235?c=100091&at=13394
https://www.rexbo.eu/skf/water-pump-timing-belt-kit-vkmc03263?c=100091&at=13394

Jakohihnasarjojen ero taitaa löytyä tuotekuvia ja tiedostoa "Water Pump & Timing Belt Kit SKF (TB_KIT_EVOLUTION_EN_0612).pdf" tarkastelemalla:

https://media.rexbo.net/50/t/pdf/water-pump-timing-belt-kit-skf-vkmc03235-1.pdf

Sen mukaan jakohihnasarjassa VKMC 03235 on mukana myös kampiakselin hihnapyörän pultti, joka tuotteesta VKMC 03263 puuttuu:

Lainaus
SKF strongly recommends changing the crankshaft bolt during the timing system repair. As on the above vehicles, the tightening torque of this bolt also requires a final angular torque setting. That’s why SKF has added the crankshaft bolt to the following timing belt kits:
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info