Ongelma:Auto: 1995 306 1,8 ST (porrasperä, XU7JP, LFZ, Magneti Marelli 8P, BE3, DAM 6588, 22.11.1994).
Osa 1:
Minne 306:n takavalojen maajohdot menevät, sulaketaululle saakka? Kuljettajan puolella muut palavat polttimot himmenevät vilkun tahdissa - toisella puolella ei ongelmaa esiinny... Ko. takavalosta (vasemmasta) johdot menevät ensin toisen puolen takavaloon (oikeaan), josta johtonippu näyttäisi jatkuvan yhtenäisenä ainakin takapenkkien toiselle puolelle, joten tavaratilassa ei liene omaa maadoituspistettä lainkaan? Haynesin opas ei osaa sanoa muuta kuin sen, että maajohdot M200 ja M202 menevät maajohtoon tai -pisteeseen (?) M009... Sen sijaintia taas ei kerrota?
En ole kovin innostunut vetämään omaa maajohtoa takavaloille vielä tässä vaiheessa, vaan haluaisin säilyttää systeemin alkuperäisenä ilman mitään "omia virityksiä". Maan antaminen omalla johdolla takavalolle kyllä auttaa korjaamaan ongelman, se tuli testattua...
Pitää vielä mittailla tuota lamppujen välistä maajohtoa ja yrittää tuota liitinten asettelua eri tavalla. Sinänsä liitännät näyttivät olevan ilman hapettumia jne.
Osa 2:
Eipä auttanut liitinten asettelu ja eri puolien lamppujen välinen maajohtokin lienee kunnossa, koska yleismittarin mukaan vastusta oli vissiin 0,3 ohmia, joka oli sama kuin mittauskärkien ollessa yhdessä? Otin kokeilun vuoksi toiselta puolelta takavalopolttimot pois, mutta edelleen toinen puoli himmeni samalla tavalla vilkun tahdissa kuin aiemminkin. Pitää vielä kokeilla paria juttua...
Osa 3:
Nyt löytyi maadoituspiste, jonne menee kaksi numeroimatonta maajohtoa matkustajan puoleisesta takavalosta. Maadoituspiste sijaitsee porrasperäisessä autossa matkustamon puolella, alhaalla takapenkkien selkänojien takana. Mittasin myös nuo johdot, mutta kunnossa olivat mittauksen perusteella. Nyt seuraavaksi tarkastelun alla on tuo takavalon piirilevy, josko vika olisi sitten siinä...
Ratkaisu:Meillä oli joskus samanlainen vika 306 ja se korjaantui lopullisesti kun painelin niitä oikealla olevan liitinhässäkän naaraspuolen liittimiä pienellä meisselillä yhteen eli sitä rakoa pienemmäksi. Siihen asti etsin vikaa ainakin kymmenen kertaa ja se korjaantui hetkeksi mutta viimeinen korjaus onnistui.
Paikallistin itsekin vian todennäköisesti juuri tuohon liittimeen. Kun veti toisesta takavalosta maan suoraan tuon ongelmallisen takavalon "piirilevylle", niin ongelmaa ei esiintynyt. Jos taas maan pisti ko. liittimen kautta (suojamuovi pois, niin alta paljastuu liitinnastan terävä "ura", johon johto on painettu kiinni), niin ongelma esiintyi edelleen.
Viilailin kummankin liittimen kontaktipintoja varmuuden vuoksi, jonka jälkeen lisäksi kokeilin ohittaa ko. liittimen kokonaan vetämällä kokeeseen tarvittavat kolme johtoa liittimestä liittimeen. Jännitteen laskua ei enää juurikaan tapahtunut tällöin, eikä enää edes sen jälkeen, kun liitin liittimet normaalisti toisiinsa kiinni. Auton käydessä ja jännitteen ollessa n. 13,8 V taisi heitellä korkeintaan 0,5 V, jonka juuri ja juuri silmällä näki. Tämän jälkeen maan antaminen suoraan piirilevyllekään ei enää juuri vaikuttanut, ehkä 0,2 V tms. paremmaksi korkeintaan. Aiemmin heittely oli jopa 2-3 V.
Eli ilmeisesti sitten noiden kontaktipintojen puhdistaminen auttoi, vaikka niissä ei mitään vikaa aluksi näyttänytkään olevan. Kokeilen myöhemmin vielä tuota naarasliittimen kontaktiliuskojen taivuttelua, jospa menisi vielä hieman paremmaksi. Joka tapauksessa se on nyt sellainen, ettei aihetta lisätoimenpiteisiin ainakaan tällä hetkellä ole.
Jos tuo liitin pääsee oikein huonoon kuntoon, niin se on kyllä helppo vaihtaa. Liittimen ulkopäässä on mustia muoveja, jotka ilmeisesti suojaavat ja varmistavat johtoliitosta (pitävät johdon alas uraan painuneena). Johto on painettu sellaiseen teräväreunaiseen ja alaspäin kapenevaan uraan.