Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarrusylinteriongelma  (Luettu 1291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

naxuli

  • Vieras
306 - Takajarrusylinteriongelma
« : 22.04.2013, 09:34:30 »
Auto: 1996 306 1,4 XN.

Hei!

Autossa on siis takana rumpujarrut, jotka eivät katsastusta läpäisseet. Olen mahdollisia korjausohjeita lueskellut täältä, mutta aika ja hermot eivät riitä vian selvittämiseen ja korjaamiseen itse. Auto on äitini, mutta usein minun käytössäni. Menin sellaisen virheen tekemään toisen takapyörän kanssa, että painoin muutaman kerran jarrupoljinta ilman, että rumpu oli paikallaan ja nyt pitäisi saada jarrupalat takaisin samaan asentoon kuin aiemmin, että saisi rummun kiinni ja renkaan paikalleen. Miten tämä onnistuu?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 306 - Takajarrusylinteriongelma
« Vastaus #1 : 22.04.2013, 11:09:39 »
Eli sulla on varmaan mäntä ulkona. Mäntä takaisin ja väännä kengät takaisin ja jouset takaisin mikäli lähteneen irti. Sitten sinun pitää ilmata. Kutenkin sinun kannattaisi jättää tuo nyt kesken ja pyytää joku joku on näitä kerennyt enemmänkin tekemään. Kun jarrujärjestelmään jää nyt ilmaa ja auto ei ole ajokunnossa silloin. Ensin pitää opetella perusasiat. Tuo takajarrujen laittaminen pienellä rumpuhalkaisijalla ei ole helppo juttu edistyneemmällekkään. Uudet rummut tuo vaatii ja sitten tarkka säätö ja vaijereiden uusiminen, kun käsijarru ei kerran pidä.

naxuli

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrusylinteriongelma
« Vastaus #2 : 22.04.2013, 11:37:08 »
Mutta nyt ollaan niin alkeellista tietoa vailla kun, että miten se mäntä saadaan takaisin sisään kun kaikki jarruhilppeet ovat paikallaan? Ilmausruuvia sylinterin takaa vähän auki ja jollain työkalulla vaan työnnetään?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 306 - Takajarrusylinteriongelma
« Vastaus #3 : 22.04.2013, 11:43:00 »
Männän sisäänlaittoa varten ei tarvitse ilmausruuvia avata vaan menee ihan hiljalleen sisään. Pääsylinteri on auki ja järjestelmä on paineeton jos jarruun ei koske ja siis suora yhteys jarrunestesäiliöön. Mutta sinulla on niin likainen se sylinteri ja siinä on sitten ruostetta siinä suuaukossa joka muodostaa kynnyksen siihen. Kengät pois ja pullauta mäntä ulos ja putsaa se sylinterin sisäseinä. Muuten kun laitat vängälle sen männän, naarmutat vain tiivisteen siinä. Sitten jarrut pitää vielä ilmata.