Kirjoittaja Aihe: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)  (Luettu 9618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« : 04.03.2010, 11:45:03 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Jakohihna pitäisi vaihtaa (4,5 vuotta, lähes 100 tkm), mutta Automaan ja muidenkin vaatima ~500 euroa vesipumppuineen on mielestäni kohtuutonta. Olen vaihtanut pariin kertaan hihna XU-koneista. Löysin tällaiset ohjeet:

http://ftp.psyborg.rpg.pl/biuletyny/%282005%29%20C5_C8.pdf
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/fr/b1eg1ck1.htm
http://petrila.net/peugeot/Service/406d9/info/sf/B1EG1CK6.HTM

Kysymyksiä

1. Pitääkö moottorin tuki tosiaan irroittaa? Jos pitää, pitääkö moottoria kannatella ja miten se käy kotikonstein helposti?

2. Mitkä ovat noiden tappien halkaisijat? Onko kuvissa näkyvät kavennukset tarpeen? XU-koneissa kelpasi hyvin poranterät.

3. Onko hihnapyörä tosiaan 4:llä pultilla kiinni vai pitääkö akselin päässä oleva pultti irroittaa? Jos pultti pitää irroittaa, onko siinä kiilasysteemi vai onko vaarana, että ajoitus muuttuu. Varaosakuvassa ei 4:ää pulttia näy. XU-koneissa tuo pultti on ollut aika tiukassa.

4. Mitä ihmettä tarkoittaa tuo "välilevyn uudelleen asemointi", jos ajoitustappi ei mene paikoilleen? Siis muuttuuko ajoitus vai ainoastaan ajoitustapin reiän paikka minimaalisesti? Ajoitetaanko kampiakseli jostain muualta? XU10:ssä ei kerran tappi mennyt enää aivan paikalleen uudella hihnalla.

5. Vesipumpun vaihto lienee varsin helppoa kun se on ulkoinen ja rengastiivisteellä? Onkos tuossa jotain huomioitavaa?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #1 : 04.03.2010, 12:43:25 »
Jotain aiheeseen liittyvää:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33551.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29215.0 (pakopuolen nokka-akselin hihnapyörän suositeltu vaihtaminen)

Myös EW10J4-koneen ohjeita voinee soveltaa (ainakin osittain):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42211.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25080.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #2 : 04.03.2010, 12:44:21 »
1. Väli on tiukka ja kiinnikkeen irroittaminen tuo lisää tilaa. Pakollista se ei ole.  Koti-oloissa moottorin voi tukea öljypohjasta, varoen alumiinisen sumpun paikallista ylikuormittamista.

2. Muistaakseni 6/8 mm.

3. Hihnakehä on kiinnitetty neljällä pultilla, joista yhtä on kehällä siirretty hieman sivuun. Hihnakehät pulttaantuvat siis vain yhteen kulma-asemaan. Keskipultin irroittamalla sekoitat jaon, sillä hihnakehän kampi-akseliin kiinnittävässä keski-osassa ei varsinaisesti ole kiilaa, vaan osa säätyy/kääntyy muotosulkeessa kymmeniä asteita.

4. Juurikin tuota hihnakehän keskiön asettamista kulma-asemaan (ts. asemointia lukitustapilla). Vaatii kuitenkin keskipultin löysentämisen/irroittamisen, tietoa ja erikoistyökalun. Joten tätä sinun tulee välttää, ellei ole varmaa (ts. lukitustappi ei mene paikalleen), että asetus on luistanut tmv.. Käännä vain kampi-akseli keskiö kiinnitettynä oikeaan kulma-asemaan.

5. Pumpun kotelo on muovia, eli  oikea/maltillinen kiristysmomentti on tärkeää. Pultit kiristetään kaikki ensin sormitiukkuuteeen, siten että tiiviste on painunut. Momentti-avaimella lopulliseen momenttiin ristiin kiristäen (vrt. kannenpultit).

plagu

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #3 : 04.03.2010, 19:28:22 »
5. Pumpun kotelo on muovia, eli  oikea/maltillinen kiristysmomentti on tärkeää. Pultit kiristetään kaikki ensin sormitiukkuuteeen, siten että tiiviste on painunut. Momentti-avaimella lopulliseen momenttiin ristiin kiristäen (vrt. kannenpultit).

Jos uuden pumpun hankkii merkkiliikkeestä niin siinä tulee uusi kotelo mukana ja se on alumiinia, eikä muovia kuten vanhemmat versiot.

pööösjåå

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #4 : 09.03.2010, 08:58:13 »
Mielenkiintoista , vaihda hyvä  mies ja kerro missä kunnossa hihnat & pumppu olivat   :D
Sama auto & moottori 4,5 v ja alle 80 tkm. tällä hetkellä. 
607  2.2  -05

Valilja

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #5 : 13.03.2010, 19:29:24 »
Auto: 2005 607 2,2.

Morjens kuomat.

Olkaahan tarkkoina jos moottorin malli sattuu olemaan about 2005 ja nuorempi. Silloin nimittäin hihnapyörässä ei ole kuin yksi iso pultti keskellä. ENNENKUIN avaatte sen pultin niin LUKITKAA kampiakseli ihan millä parhaimmaksenne saatte. Sillä siellä ei ole lukitustapille paikkaa.

Oikean vetoakselin päällä on paikka jonne saa original Peugeot lukituksen. Eli tarttee olla ilmeisemminkin aivan oma työkalu. Tämä painotus ja pelottelu johtuu siitä että näissä malleissa ei ole enää kampiakselin nokkarattaassa kiilaa ollenkaan? Paikka on ja hammaspyörä on vain kitkalla kiinni siellä välissä? Saatikka ajoitusmerkkejä. Joka sai itseni viime keskiviikkona tippumaan persiilleen ja hukkaamaan ajoituksen. Pulttia aukaistessa kampi pääsi pyörähtämään kun kiilaa ei ollut.

Tämä muuten todella yksinkertainen toimenpide muuttui todella pitkään kestäneeksi aivoriiheksi (venttiilien ajoitusajoitukset, kammen asento, paloennakot jne...). Eli muutaman tunnin hommaan meni koko päivä. Yllättäen lisäsin kiilat sinne sitten kuitenkin. ;) Ainakin seuraavalla kerralla tulee olemaan huomattavasti helpompaa.

Jos kyseessä on se "vanhempi" malli jossa neljä pulttia hihnapyörällä, niin silloin ei ongelmia. Voin laittaa vaikka PDF ohjeet kuvien kanssa jos tarvetta. Ottakaan yhteyttä indian@nic.fi. löytyy muutakin tietoa korjauskuvilla ja suomenkielisillä teksteillä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #6 : 14.03.2010, 12:42:41 »

Olkaahan tarkkoina jos moottorin malli sattuu olemaan about 2005 ja nuorempi. Silloin nimittäin hihnapyörässä ei ole kuin yksi iso pultti keskellä. ENNENKUIN avaatte sen pultin niin LUKITKAA kampiakseli ihan millä parhaimmaksenne saatte. Sillä siellä ei ole lukitustapille paikkaa.

Joo katselin tarkemmin varaosakuvia ja tuo 4:n pultin irrotus onnistuu vain koneen numeroon 0822887 saakka (automaattilootaisilla 0976021). Muutos on tapahtunut joskus ennen faceliftiä ja kaikista uudemmista puuttuu varaosakuvista ne neljä pulttia sekä hihnapyörän ja rattaan välinen levy. Sen sjaan kuvissa on kyllä kiila. Eikös sellaista tosiaan ollut? Eipä se kiilakaan tietysti mitään auta, jos hihnapyörässä ei ole kohdistustapin paikkaa ja kampiakseli liikkuu.

Samat muutokset ja koneen numerot koskevat myös EW10-koneita.

Menöökö tämän mukaan? http://ftp.psyborg.rpg.pl/biuletyny/%282005%29%20C5_C8.pdf
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Valilja

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #7 : 17.03.2010, 14:27:45 »
Juu kiila oli, mutta ainoastaan siinä ulommassa hihnapyörässä. Ei sisemmässä nokkaremmin rattaassa. Näin itse purkukuvat Peugeotin varaosatiedosto kuvista ja ihmettelin suunnattomasti mikä tässä on ollut ideana. Myöskin Volkswagen kuulemma harrastaa moista. Minäkin yritin ensin laittaa nokat lukkoon tapeilla ja sitten merkitä tussilla kampiakselin rattaan tarkka kohta hampaaseen ja lohkoon. Mutta ilmeeni oli kuulemma näkemisen arvoinen mun oivalsin, että se pyöriikin vapaasti kampiakselilla. :o

Sain sitten sen ajoituksen vanhojen piirrettyjen kuvien mukaan kohdalleen joissa näkyi kampiakselin kiilan kohta suhteessa lohkossa olevaan lukitusreikään. Kiilan kohta n. klo 19:00. Sitten remmit paikoilleen ja käsin pyöritystä. Lopuksi apulaiteremmi ja käyntiin. Nyt toiminut hyvin. Niin ja pultit kiinni sitten liiman kanssa omaan momenttiin.

Niin ja sitä konetta ei tartte kannatella. Alapuolella on korva joka pitää koneen oikeassa korkeudessa koko ajan. Yläkorva pitää huolen edes takaisesta liikkeestä.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #8 : 17.03.2010, 16:22:11 »
Juu kiila oli, mutta ainoastaan siinä ulommassa hihnapyörässä. Ei sisemmässä nokkaremmin rattaassa. Näin itse purkukuvat Peugeotin varaosatiedosto kuvista ja ihmettelin suunnattomasti mikä tässä on ollut ideana. Myöskin Volkswagen kuulemma harrastaa moista. Minäkin yritin ensin laittaa nokat lukkoon tapeilla ja sitten merkitä tussilla kampiakselin rattaan tarkka kohta hampaaseen ja lohkoon. Mutta ilmeeni oli kuulemma näkemisen arvoinen mun oivalsin, että se pyöriikin vapaasti kampiakselilla. :o

Kiilattomuudella taidetaan pyrkiä siihen, ettei ajoitus muutu hihnaa kiristettäessä, kun jakopäässä on hihnalle vain yksi kiristyspyörä. Eli tästä syystä hihna kiristetään aluksi lukitukset paikallaan, kampiakselin hihnapyörän ollessa löysättynä, ja vasta sitten kampiakselin pultti kiristetään. Oman 405:n 16v-koneessa on ennen ja jälkeen kampiakselin kiristyspyörät, niiden kanssa on periaatteessa mahdollista saada alakerran ajoitus poikkeamaan suunnitellusta.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Valilja

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #9 : 17.03.2010, 20:43:33 »
Tuossa voi olla pointti. Mutta minkäs takia aiemmassa mallissa on kiila? Tämä "ongelma" taitaa olla näitä suunnittelijoiden keksintöjä jotka ei välttämättä "aukea" normikuluttajalle koskaan.  ;)

Rymy

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #10 : 16.07.2017, 10:32:34 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Jakohihna pitäisi vaihdattaa. Auto Tuusulassa, mihin kannattaisi viedä vaihdettavaksi? Mieluiten hyvä ja halpa paikka.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #11 : 16.07.2017, 13:12:06 »
Hyvä Vantaan Autokorjaamo
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -