Kirjoittaja Aihe: 607 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 9432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #15 : 07.05.2017, 22:16:17 »
Auto: 2005 607 3,0 V6 Executive (ES9A, XFV, VF39UXFVJ92204317, 180 000 km).

Nyt se jollaava laakeri on vahdettu.

MisterAutosta FAG:n laakeri 88 €, piti sisällään mutterin ja kupin.

Auton pukitus ja fillari irti

Jarrusatulan irrotukseen T55-TORX kärkihylsy tai L-avain => Hylsy on todella piikanen, koska ottaa jarrusatulaan kiinni tai vaihtoehtoisesti alatukivarteen. Minulla oli kaksi ja toinen oli onneksi aavistuksen kapoisampi kaulaltaan+ 5 mm pitempi, tämä sopi ylempään ruuviin, vaikka oli aavistuksen vinossa. Alempaan kävi myös se toinen. Pirun tiukassa olivat ja lukitettakin oli, joten lienevät tehtään jäljiltä. Pitää olla tarkkana, ettei nuljaa kantaa => suunnaton murhe, jos tuon tekee. Ei ole kovinkaan kohtuudella korjattavissa. Itse käytin pullotunkkia, millä nostin 1/2" räikän varresta. En arvannut sokkona repiä, koska kannathan ovat  sisäpuolella. Tällöin pystyi tarkkailemaan kannan kääntymistä ja ruuvin aukeamista. Kun löystyi, niin loput käsin. Suosittelen tarkkuutta tähän hommaan. Satula on pakko irrottaa, että saa jarrulevyn pois. Paloja ei saa ulkokautta pois.

Eikä saa muuten satulaakaan pois jarrulevystä, kun on syönyt kantin jarrupaloilla levyn reunaan. Mäntä menee sisään vain kiertämällä ja sitä ei voi kiertää, kun on palat paikoillaan. Eli lamellilaikalla levyn ulkopuolelta kantti pois ja sisäpuolelta  katkaisulaikalla  kantti pois. Eli sellainen jarrupalan kokoinen kohta mistä palat pääsee yli. Nyt saa vedettyä satulan pois levystä.

T30-kärkihylsyllä levyn kiinnitys ruuvit irti navasta, ja toinen tietysti jumissa, jolloin Bondus avainsarjan ko. avain katkesi. Akkukoneeseen pitsi kiinni ja nakuttelemaan auki, mitä ei koskaan tapahtunut, vaan muljasi kannan. => porasin ruuvin lopulta pois. Levy oli jumissa, mutta irtosi kohtuullisella naputtelulla.

Pesän kansi aukesi ruuvarilla kampeamalla varsin siististi.

Kannen alta paljastuu 6-mutteri 40 mm, joka on lukittu lyömällä mutterin reuna sisään akselissa olevaan koloon. Tuota tuurnalla löysenmäksi ja sitten avaamaan mutteria. Avaaminen ei vaadi muuta kuin voimaa. 40 mm on hiukan outo koko, ja kun tähän asti olen pärjännyt henkilöautohommissa 1/2" vääntiöllä, niin nyt piti hankkia 3/4" 40 mm hylsy (ei 1/2" saatavissa) ja otin sitten siihen 600 mm vääntövarren. Biltemassa oli 40 mm voimahylsy, joten nappasin vielä alahylyllyltä tuon vääntiön. Olisihan tuo adapterilläkin 1/2 to 3/4 onnistunut. 15 € oli kustannus, joten ei vielä osunut nuukuushermoon.

120/100 2-leuka ulosvetimellä laakeri ulos (hylsy akselin keskiöön ruuvin vastineeksi). Tuli vain ulkokehä, joten sisäkooli oli edelleen akselilla.

Jarrukilpi irti, jolloin sain ulosvetimen leuat hennosti laakerinkoolin taakse. Kiristin hiukan vetoa ja vasaroin samalla leukoja syvemmälle koolin taakse. Tätä toistaen veto irroitti koolin. Ei tarvinnut Dremelöidä tai muutenkaan kihnuttaa.

Jarrukilpi takaisin (on 6-kolo ruuveilla kiinni => 5 mm) Ei kuitenkaan ongelmallinen ainakaan tässä yksilössä.

Päivä paistoin ja hyvä fiilis, tarkkuutta ja huolellisuutta, niin homma näyttää hoituvan. Mitä vielä.

Uusi laakeri huolellisesti öljytyn akselin päähän ja se 40 mm hylsy sisäkoolia vasten ja naputtelu uuden laakerin asentamiseksi. Lokarista tippuu kokoajan "paskaa" laakerin päälle, ja tuntuu tolkuttoman tiukalta. Mutterilla ei pääse vetämään, kun kierre ei vielä näy. Puhdistusta, asennusöljyä ja rätti päälle ja hiukan isompia faartteja isommalla moskalla => voi perkele => koko akseli menee pesästä läpi? Se on krympillä kiinni navassa, eikä ole sorvattu yhdessä navan kanssa. Voi pillo! Laakeri jumissa akselissa, joka holkkuu navassa.

Naapurilta lainaan kaikkea mahdollista. Ei vain onnistu. Jarrukilpi poistettiin uudelleen tilaa viemästä.

Lopulta 170 mm pitkä latta koko navan taakse (ABS-anturin irroitus on muuten hauskaa hommaa (on kiinni 6-kolo ruuvilla) sama koko kuin jarrukilpi). Kaupasta 200/150 ulosvedin (35 €), jonka leuat saa latan taakse ja nyt puristaen koko hivakkaa nippuun. Laakeri menee ihan nätisti akselille, mutta akseli on 2 cm ulkona navan sisäpuolella.  Sitkeesti kiristäen ja sisäkoolista painaen laakkeri liukuu akselille mutta akseli ei mene takaisin napaan. Ei mene ei. Mutta kierre tuli näkyviin.

Avain laakerin mutteriin ja vääntöä uusilla vergtyykeillä. Ilman paitaa kääntäen akseli menee takaisin ja laakeri on napaa vasten. Ei ole 3/4 tuuman momenttiavainta mutta fiiliksellä ja vahvalla mutulla 300 Nm mentiin. Saattoi mennä laakeri sököksi? Aika näyttää.

Jarrulevystä hion reunukset pois ja asentelen ABS-anturin ja (ihan älyttömän piikanen läpeensä), jarrukilven ja jarrusatulan takaisin.

Vanhojen jarrupalojen asentamisesta saisi oman tarinan, mutta jääköön se taltioimatta. Ei  kovin hauskaa niiden jousilevyjen ja palojen sovittaminen. Palat eivät siis ole tapeilla vaan sellaisten peltisten härpäkkeiden varassa ja palojen selkämyksessä on jouset, jotka työtävät pakettia nippuun.

Näin se vaihtuu tässä mallissa. Jotenkin tuntui, että ei taas mitään kohtuudella. Tunnin homma, johon meni n. 8 h. Eipä sitten tänä pyhänä paljon muuta tehtykkään.

TEMP_ARKISTOON
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #16 : 08.05.2017, 19:19:56 »
Vähän myöhässä vinkkiä, mutta minulle aikoinaan opetettiin ettei akseliin tule laittaa mitään rasvaa, koska sovite on rasvakerroksen kanssa tiukempi. Laakerit olen lämmittänyt ennen asentamista (esim kuumailmapuhaltimella) jolloin menevät ns heittämällä akselille.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #17 : 26.09.2019, 17:44:05 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti, 235 000 km).

Tarvii vaihtaa kuskin puolelle takapyörän laakeri. Nykyinen on aivan entinen ja pitää tajutonta meteliä. Kurkistelin laakerin sisään irrottamalla suojakupin samalla kun herkistelin jarruja. Laakeri aivan kuiva ja täynnä jotain valkoista jauhetta, kaiketi vanhaa ja koppuroitunutta rasvaa. Lähinnä sitä mietein, että onko jotain asiaan soveltuvaa, hyväksi todettua rasvaa, jota voisi laittaa vielä ehjään repsikan puolen laakeriin, mikäli sieltäkin on alkanut rasvat kaikkoamaan.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2019, 17:54:16 kirjoittanut jopeli »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #18 : 26.09.2019, 23:44:15 »
Ikinä ei ole tarvinnut mihinkään autoon vaihtaa takapyörän laakeria 30 v. aikana, kun on laittanut uutta rasvaa laakerille joskus. Mitä rasvaa milloinkin, hyvin on kaikki toiminut.
Pyöristyneen torxin saa usein auki, kun lyö tilalle pykälää isomman torxin. Lyöntimeisseli on myös hyvä torxien aukaisuun.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #19 : 27.09.2019, 07:43:57 »
Hyvä juttu. Siis pölykuppi irti ja siitä saat voitelukohteeseen vaseliinin menemään mutterin ja prikan alle? Eräs Citikkamies kertoi laittavansa automaattilaatikkoöljyä ja ikilaakereilla ajaa myös..
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #20 : 27.09.2019, 16:55:39 »
Rälläkköhommiks meni. Sisäkooli jäi akselille kiinni, eikä ulosvetäjä mahdu väliin mitenkään. Jarrukilpeä ei saa irti. Joku vissiin sitä yrittänyt joskus irrottaa ja nylpännyt hienosti kaksi kolmesta kiinnitysruuvista aivan pyöreiks. Varmaan saisi taltalla ja vasaralla jarrukilven kiinnitysruuvit pätkyteltyä auki, mutta en usko sen auttavan yhtään mitään. On sen verran ahdas väli silti. No tarvii hakea akkurälläkkä jostain, jotta projekti etenee.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #21 : 28.09.2019, 18:30:04 »
Minä hioin ulosvetimien kärjet "teräviksi" ja samalla, kun vedin ulos, niin vasaroin sisään. Näin onnistui molemmilla puolilla. Ongelmat oli sisään painaessa, kun se pyörän akseli alkaa pakenemaan edeltä/mukana.

Varo ABS antureita!
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #22 : 29.09.2019, 17:48:55 »
Joo absianturin varuulta irrotin pois tieltä. Lähti onneksi helposti irti kun keväällä olin sen vasta laittanut paikalleen. Ei ollut vielä jämähtänyt kiinni. Mitä tarkoitat akselin pakenemisella sisään painaessa?

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #23 : 30.09.2019, 20:30:10 »
Kun lähdet painamaan laakeria napoineen akselille se ei menekkään akselin päälle vaan akseli lähtee liikkumaan edellä. Eli akseli ei ole "samaa puuta"   tuon tukivartensa kanssa. Se on booriurilla kiinni siinä ja jokinlaisella puristuksella



Sitten kun saat mutterin paikoilleen, niin sillä voit huoletta kiristää "ilman paitaa" , kunnes napa on perillä akseli tullut takaisin  paikoilleen.

En minäkään tätä tiennyt, ennen kuin huomasin tapin pakenevan, eikä laakeri halunnut mennä perille. Ratkaisin asian niin, että laitoin lattatangon tukivarren takaa takaa ja puristin ulosvetimellä, hylsyllä ja väliholkilla paketin nippuun.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #24 : 02.10.2019, 19:02:25 »
Hyvin meni loppuprojekti. Millisellä katkasulaikalla viiltoa akseliin jääneeseen laakerin jämään. Kun viilto tarpeeksi syvä niin kunnon halkasutaltta sinne ja muutama kunnon pamaus taltan perään vasaralla ja voila. Akseli kunnolla puhtaaksi ja uusi laakeri huulille. Kevyesti nelikymppisellä hylsyllä sisäkoolista naputtaen sisään sen verran, että kierteet tuli näkösälle. Loppu matka mutterilla kiristäen. Ei lähtenyt akseli pakenemaan työstämisen missään vaiheessa. Kyllä muuten hiljeni kabiini. Nyt voi kuunnella radioo taas 3 volalla.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #25 : 14.07.2021, 11:37:45 »
Noniin. Laakeri tilattu Saksasta 42,91 €, ja Suomesta, Bahco 8900DM-40 3/4". Jos minä painan melkein 90 kg ja minulla on Bahco 8963 3/4" kulmakahva, niin paljonko tulee momenttia? Ja siitä vaikkapa 45°. Onko muuten, kukaan kokeillut 41 mm hylsyä mikä on vakio koko.

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 607 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #26 : 14.07.2021, 18:11:55 »
Metrin varrella saisit tuolla 90 kg elopainolla avaimen päällä hyppimättä tai rynkyttämättä n. 900Nm, eli tuleeko tuolla Bahcon varrella (pit. 415mm) n. 370Nm momentti? Laskinkohan oikein? ja jos vielä 45 astetta päälle, niin kait se sitten aika napakasti on kiinni? Kierteen nousu ratkaisee tuossa asteilla kiristyksessä.