Kirjoittaja Aihe: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki  (Luettu 7909 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Vieras
607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« : 25.06.2013, 22:32:03 »
Auto: 2001 607 2,2 (automaatti).

Muutama vuosi sitten autoon tuli sama vika kun nyt, eli antoi "Antipollution system defective" hälytyksen. Jossakin välissä tuli sitten myös vaihdelaatikon hälyä, mutta vika paikallistui rikkinäisiin kaasuläppäkotelon rattaisiin. Silloin löytyi purkaamosta käytetty vastaava, mutta sen aika on nyt tullut täyteen ja sama vika päällä ja auto ei liiku mihinkään.

Pitää huomenna soitella varaosaa jostakin, mutta tuossa "http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23963.msg124726#msg124726" arkiston keskustelussa on mainittu, että se olisi vaihdettu jossakin vaiheessa Valeon vastaavaan. Löytysikö sille jostain mallimerkintää ja ideoita mistä sellaisia saisi?

Aika kalliilta vaan vaikuttaa... Tuolla http://www.x1-autoteile.de/index.php?site=product&brandNo=95&articleNo=802001985303&groupnode=&genArtNr=158
Magneti Marelli maksaa 315€ + rahti. Suomalaisista kaupoista en vielä löytänyt.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #1 : 25.06.2013, 23:16:50 »
Olen kyllä sitä mieltä, ettei Valeo tätä osaa 'korvaana' ole valmistanut. Kaikki nuo ovat olleet Magneti Marellin läppäyksikköjä (Solex 1943 tyyppi) ja CTS:n mekanikka eli läpän käyttömoottori, alennusvaihde ja potentiometri yksikkö läppäyksikön kyljessä.

Seekpartilla 240.50 eur.
http://seekpart24.com/magnetimarelli/throttle-housing-802001985303?c=102339

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #2 : 26.06.2013, 07:58:59 »
Ok, huhua siis vaan. Ja kiitos linkistä. Yhtenä oireena on muuten se, että kun moottorin sammuttaa, niin sieltä kuuluu 3-4 kovaa naksautusta. Ilmeisesti moottori pyrkii ajamaan läppää kiinni ja rattaat hyppää siinä yli muutaman kerran.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #3 : 26.06.2013, 10:34:53 »
Löytyi X-partsilta. Tai siis oli juuri tullut purkuun kone jossa sellainen on vielä paikallaan. Saan huomenna.

Menee kuulemma aina suoraan, kun kone tulee ja taitaa olla ihan totta. 130€ määräsi hinnaksi, kun kerran menekkiä on.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #4 : 26.06.2013, 11:58:45 »
Houkutus on suuri satkun säästöllä, mutta itse olen samankaltaisissa tilanteissa ajatellut asiaa niin että minulla on jo yksi käytetty osa, mihin tarvitsen toista käytettyä? ts. "uuden" osan kesto menee nyt arvalla ja ilman takuuta?

"Osta aina halvinta, halvin tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta." Jotenkin noin  ;D

Tarkistivatko vaihtokotelon rattaat ennen myyntiä?
Audi A4 Tdi Q

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #5 : 26.06.2013, 12:11:45 »
Tarkistivatko vaihtokotelon rattaat ennen myyntiä?

Ei ole katsottu. Kaveri avasi sen vanhan jossa oli tosiaan hampaat rikki. Sen syy taas oli läpän karstoittumisessa, joka jumitti läppää. Auto on vaimon ajossa ja ajetaan ilmeisesti turhan kevyesti. Jossakin välissä mun oli tarkoitus ajella sillä välillä töihin moottoritietä pitkin avaakseni paikkoja. On unohtunut.

Tiedä sitten paljonko pakokaasun kierrätyksellä on asiaan vaikutusta. Sehän kai sotkee paikat aika pahoin.

Tuon osan vaan saa nyt heti, kai siitäkin on jotain maksettava...  :(

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #6 : 27.06.2013, 00:48:03 »
...hampaat rikki. Sen syy taas oli läpän karstoittumisessa, joka jumitti läppää.

Ei - kyllä se vaihteisto 'ihan kulumalla' käytön myötä hajoaa. Tuota ohjataan suht. korkeataajuisella pulssileveysmodulaatiolla, siis 'takoo' rattaiden hampaita toisiinsa jousivoimaa vastaan. 'Uuden tekniikan' - lue hajoamaan suunnitellut - muoviset rattaat tietty.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #7 : 27.06.2013, 01:40:08 »
Tässä olisi 3D-tulostuksen paikka.
Audi A4 Tdi Q

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #8 : 27.06.2013, 19:09:20 »
Ei varmaan kestäisi senkään vertaa tulostettu osa ;)
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #9 : 28.06.2013, 08:59:59 »
Kai toi riippuisi mistä aineesta sen tulostaa. Laittaa vähän sitkeempää matskua purkkiin, niin kestäis paremmin. Tai sitten tulostais öljynvaihtoon aina uudet.  :D

Varsinaiseen asiaan:
Tarkistivatko vaihtokotelon rattaat ennen myyntiä?

Koitettiin kiinni ja osa meni palautukseen. Oli onneksi toimintatakuu ja palautusoikeu. Hain sitten autokeskuksesta uuden ja nyt auto taas pelittää hienosti. Paketin hinnaksi jäi 325€, pyydetty kesäale mukaan lukien. Kotelon mukana tulee erilainen alipaineletkun liitin ja piti ostaa uusi siihen tilalle, siinä vasta katetta olikin. Se on siis pieni muovinen haaroitin kotelon kyljessä, hintapyynti 31€! :o  Jos joskus olis tulostuksen paikka, niin tässä!

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #10 : 29.06.2013, 01:41:05 »
Tässä olisi 3D-tulostuksen paikka.

Paremminkin levystä 'irroituksen' paikka - leikkaapi vesileikkurilla tai laserilla rattaat lujasta teknisestä muovista tai vaikka teräksestä.

Gotzer

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #11 : 24.11.2013, 08:44:56 »
Auto: 2001 607 2,2 (automaatti, EW12J4, 223 000 km).

No morjensta. Piti nyt rekisteröityä kun oma 607 kuoli eilen. Kävin naapurissa tankkaamassa ja auton sammutettua kuului tämä tuttu nakutus moottoritilasta jota se on ennenkin tehnyt. Liikkeelle kun pääsin lähtemään, niin ei kone ottanutkaan enään kierroksia. Tyhjäkäynnillä nilkutin kotiin, ja kotipihassa vaihde vapaalla kokeilin, niin ottaa kierroksia hitaahkosti vain 2000:n.

Aikasemmin noin 3/4 kaasunpolkasulla heitti vikatilaan ja kone sammui. Mutta hitaasti kierroksia nostattamalla sai kiertämään nätisti, ja parin rauhallisen ajokerran jälkeen vikailmo hävisi (Engine antipollution system defective). Nakutteli sillontällön sammutuksessa. Luultavasti siis tämä kaasuläppäkotelo vikana, mutta siitä pitikin kysyä. Jos sen vaihtaa itse, niin pitääkö se jotenkin kalibroida, vai asettuuko itse?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #12 : 24.11.2013, 09:08:30 »
Pitää kalibroida. Suhteellisen simppeli tehdä, samoin kuin vaihtaminen.
Uuden läppäkotelon hinta noin 300 - 400 euroa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Gotzer

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #13 : 24.11.2013, 09:11:52 »
&"#%/&... Joo tiiän että kalliiks tulee. Autokeskukselle soitin viimeviikolla niin reippaat 320e tilaustavarana. Kalibrointi varmasti maksaa jonku satasen? Toimiiko  vaihdon jälkeen ollenkaan, vai pitääkö lavetilla viedä pajalle?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon rattaat rikki
« Vastaus #14 : 24.11.2013, 09:18:02 »
Tapauskohtainen. Jos pääsee vaihdon jälkeen ecomode tilaan, niin saa kauan starttailla. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -