Kirjoittaja Aihe: 508 - Automaattivaihteiston tärinä  (Luettu 9609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

508_gt

  • Vieras
508 - Automaattivaihteiston tärinä
« : 24.01.2013, 16:57:47 »
Auto: 2011 508 SW 2,2 HDi 204 FAP GT (automaatti).

Onko muilla ilmentynyt seuraavanlaisia oireita?

- Kun pysäytät auton esim. liikennevaloihin ja jäät P päällä seisomaan, tulee melko voimakasta tärinää koko autoon.
- Kun ryömit eteenpäin ruuhkassa kävelyvauhtia koko auto tärisee.

Ja molemmissa tapauksissa tärinä loppuu kun laitat vaihteen N:lle, tai kun veto taas alkaa. Huollon mukaan täysin normaalia. Edellinen auto oli DSG-laatikolla varustettu, eikä tärinöistä ollut tietoakaan.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #1 : 24.01.2013, 17:37:24 »
Hydraulisessa laatikossa on veto päällä muulloin paitsi P ja N asennoissa. Tyhjäkäyntikierroksista riippuen veto on siis jonkunlaista ja autoa täytyy pitää paikallaan jarrupoljinta painamalla. Kytkin siis luistaa koko ajan ja aiheuttaa jonkinlaista vapinaa voimansiirtoon ja sitä kautta koko autoon. P-asennossa ei omien kokemuksieni mukaan tunnu eikä käsitykseni mukaan pitäisikään tuntua mitään vapinaa, mutta en koskaan liikennevaloissa käytäkään P-asentoa, koska se on tarkoitettu vain pidempään pysähdykseen moottori sammutettuna.

DSG irroittaa kytkimen paikallaan ollessa kokonaan eli mitään voimaa ei voimansiirtoon kohdistu eikä mitään vapinaakaan.

508_gt

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #2 : 24.01.2013, 17:42:24 »
Kiitos, selventää oireilua tai ominaisuukisa, ihan miten vain.

OIkaisu vielä: Tosiaan kun pysähdytään valoihin, ei P:n vaan D:n kanssa. Mutta tärinä jatkuu myös P:llä ellei laatikkoa käytä N:n kautta.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #3 : 24.01.2013, 18:47:46 »
Vaihteenvalitsintahan ei saa D>P kuin Nn ja Rn kautta eli ei pitäisi olla ongelmaa :)

508_gt

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #4 : 24.01.2013, 18:59:10 »
Aivan :)

Mutta mikäli vetää vaihteen suoraan P:lle tärinä jatkuu. Jos vaihteen käyttää N:n kautta, eli antaa vapaan kytkeytyä, tärinä loppuu.
Tutulla on C6, missä on sama Aisinin aski, tärinää ei esiinny.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #5 : 24.01.2013, 19:37:37 »
En pitäisi normaalina tuota vapinaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #6 : 24.01.2013, 19:59:45 »
Aivan :)

Mutta mikäli vetää vaihteen suoraan P:lle tärinä jatkuu. Jos vaihteen käyttää N:n kautta, eli antaa vapaan kytkeytyä, tärinä loppuu.
Tutulla on C6, missä on sama Aisinin aski, tärinää ei esiinny.

Joo no tossa on jotakin vialla. Kyllä askin pitää siirtyä heti vapaalle vaikka keppi siirtyy Plle nopeastikin.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #7 : 24.01.2013, 20:00:31 »
Mielestäni ei ole ihan normaalia, tosin kokemukset laatikosta rajoittuvat tuonne sisarmerkki C5:n puolelle mutta laatikon ollessa sama olettaisin että tuo vapina ei ole tarkoituksellista.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #8 : 24.01.2013, 20:12:29 »
Ei ole normaalia.
Peugeot 3008 hybrid

Premium

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #9 : 24.01.2013, 20:30:09 »
Mikä antaa aiheen olettaa, että tärinä on lähtöisin vaihteistosta ?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #10 : 24.01.2013, 21:08:39 »
Eihän tuo diesel koskaan värinätön ole ja vaihteen ollessa R-, D- tai M-värinää on hieman enemmän, syystä joka jo yllä on kerrottu. Siinä ja siinä onko sitä ärsyttävän paljon, ehkä jos on tottunut manuaaliin tai kaksoiskytkinvaihteistoon, mutta ihan normaalia tuo on. P- ja N-asennoissa ei pitäisi olla muuta kuin dieselin normaalit värinät.

Hitaasti ruuhkassa ajaessa tuo laatikko pitää toisinaan turhan suurta vaihdetta päällä ja pyrkii lukitsemaan sen heti kun nopeus nousee. Tästä tuntuu värinä myös lisääntyvän, mutta siihen voi vaikuttaa joko siirtämällä M-asentoon ja vaihtamalla pienemmälle, tai vaan vaihtamalla pienemmälle ratin takaa. Tuppaa tosin jälkimmäisessä tapauksessa helposti vaihtamaan takaisin suurempaa.

Toinen vaihtoehto ruuhkaan pienentää värinää on laittaa talviajoasento (tai miksi sitä kutsutaankaan) päälle, niin laatikko luistattaa vaihdetta enemmän.

Kolmas vaihtoehto on laittaa sport-tila päälle, jolloin tuo pitää pienempää vaihdetta pykälässä kuin normaalisti.

508 GT:ssä oleva automaattilaatikko on samanlaisena vain samalla moottorilla olevassa 2,2 litraisella 204 hv C5 HDI:ssä. V6-koneisten laatikko ei ole identtinen.

508_gt

  • Vieras
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #11 : 25.01.2013, 09:10:32 »
Erittäin tyhjentävä vastaus. Eli laatikon tärinät on enemmän ominaisuus kuin vika, ja tämän halusinkin kuulla toiselta GT:n omistajalta. Autoon on tehty kaksi ohjelmistopäivitystä luovutuksen jälkeen, mitkä ovat pehmentäneet laatikontoimintaa alkuperäisestä.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #12 : 26.01.2013, 11:20:31 »
Paljon vastauksia ja varmasti liippaavat hyvinkin läheltä asiaa...
Joutokäynnin oikea kierrosluku ja/tai sen häiriöt (liian matala tai korkea tai jotain muuta) vaikuttavat havaittavaan tärinään kun valitsin on D-asennossa. D-asennossa auton kuuluu joutokäyntinopeudella ryömiä hitaasti eteenpäin. Eli auton pitäisi pysyä paikallaan kevyellä jarrun painamisella. Kun valitsin on D-asennossa tärinää on kun verrataan tilannetta P- tai N- asentoihin. Tärinän ei kuitenkaan kuulu olla häiritsevää. Mielestäni tärinän kuuluu olla niin vähäistä että sen kyllä havaitsee mutta se ei häiritse esimerkiksi niin että se tuntuu liian voimakkaalta. Tärinä voi siis johtua moottorista tai vaihteistosta. Jos moottorin joutokäynti nopeus on oikea ja joutokäynnissä ei ole muita häiriöitä niin sitten syytä pitäisi etsiä itse vaihteistosta. Kun kyse on 508 mallista auto lienee niin uusi että mottorin ja vaihteiston tukikumit ovat kunnossa. Takuukin lienee voimassa joten kustannukset menevät mahdollisesti takuun piikkiin. Valitettavasti automaattivaihteistojen kyseessä ollessa tuo osaaminen on kovin sattuman varaista. Joidenkin mielestä automaattivaihteisto ylipäätään on tarpeeton eikä voi olla missään nimessä hyvä. Tai käytännön kokemusta ei ole tarpeeksi. Merkkihuollosta pitäisi kuitenkin löytyä tarvittava tieto. Osaamisesta ei ole aina varmuutta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #13 : 26.01.2013, 11:42:00 »
Ja lisätään vielä muita huomioita automaatin (tarkoitan nyt AM6 -laatikkoa) ominaisuuksista jotka voivat vaikuttaa tärinään:

- Paikallaan ollessa, vaihteenvalitsin D-asennossa ja jarrua painettaessa, vaihteisto kytkee vapaalle. Ts. tilanne on sama kuin vaihteenvalitsin asennossa N. Kun jarru vapautetaan, vaihde kytketään päälle ja auto alkaa ryömiä...
- Em. toiminta on hieman erillaista kylmällä vaihteistolla koska "lämmitysmoodi" muuttaa laatikon käytöstä. Ainakaan tuo meidän AM-6 laatikko ei tipauta siis N:lle jos vaihteiston öljyt ovat kylmät.

Toisaalta pitää sanoa, että yhdessäkään omistamassani automaattivaihteisessa autossa, tai ne jossa olen ollut kyydissä (oli sitten kyseessä Peugeot tai joku muu merkki), ei automaatista aiheutunut "tärinä" ole ollut häiritsevää eikä edes kovin havaittavaa. Toki omia kokemuksia on vähemmän dieseleistä...
Jos tuo tärinä aiheutuu todella vaihteistosta niin itse olisin ainakin huolestunut siitä :(.

Suosittelisin ko. tapauksessa tekemään aivan omakohtaisen vertauksen toiseen vastaavaan autoon koska mielestäni tälläiset "aistinvaraiset" tuntemukset ovat aina riippuvaisia ihmisistä. Toinen henkilö voi pitää samaa aistimusta hyvinkin häiritsevänä kun taas joku toinen ei edes välttämättä huomaa/ aisti sitä.
Tällä ehdotuksella ei ole tarkoitus "aliarvioida" arvon foorumin kayttäjien aistimuksia ;). Täältä saa yleensä todella asiallista palautetta sekä apua kysymyksilleen mutta kuten sanoin, monet asiat vain koetaan eri tavoin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Automaattivaihteiston tärinä
« Vastaus #14 : 26.01.2013, 13:33:13 »
Ja lisätään vielä muita huomioita automaatin (tarkoitan nyt AM6 -laatikkoa) ominaisuuksista jotka voivat vaikuttaa tärinään:

- Paikallaan ollessa, vaihteenvalitsin D-asennossa ja jarrua painettaessa, vaihteisto kytkee vapaalle. Ts. tilanne on sama kuin vaihteenvalitsin asennossa N. Kun jarru vapautetaan, vaihde kytketään päälle ja auto alkaa ryömiä...

508 GT:n automaattivaihteisto ei vaihda mihinkään vapaalle kun valitsin on D-asennossa ja autoa pitää jarrulla paikallaan. Sen voi jokainen käydä ihan itse kokeilemassa, jos ei usko.

AM6-laatikot eivät kaikki ole samanlaisia. Esim. HDI 163:ssa ja HDI 204:ssä käytettävät laatikot poikkeavat selkeästi toisistaan toiminnaltaan. Pienempikoneisen yhteydessä laatikkoa luistatetaan enemmän ja käytös paikallaan seisoessa on sivistyneempää. Värinät siis vähäisempiä. Toki nämä värinän erot voivat johtua myös moottorista, eikä laatikosta.