Kirjoittaja Aihe: Peugeot iON: tietoja Ruotsista  (Luettu 10632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heikkinor

  • Vieras
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #15 : 30.09.2010, 13:46:16 »
Tuon mainospätkän jälkeen menen ja tilaan heti sähkö-pösön. Maukasta ruokaa ja kaunista naisseuraa. Sitä ei saa 307:lla. Ihan kaikkea en mainoksessa usko. Tuskin äänet nollaan tippuvat, renkaat ulvovat, sähkömoottorikin usein vinkuu ja ranskalainen ilmanvaihto oven raosta antaa oman vihellyksensä.

tth

  • Vieras
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #16 : 10.10.2010, 21:05:40 »
Puhut natriumakuista. Ei ole Mitsussa eikä iOnissa niitä, mutta esim. norjalaisessa Think Cityssä (joita tehdään Uudessakaupungissa) on.

Suomessa tehtävissä versioissa näköjään on vain litium-ion vaihtoehto.

http://www.thinkcity.fi/tiedot.html

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #17 : 10.10.2010, 22:22:57 »
Suomessa tehtävissä versioissa näköjään on vain litium-ion vaihtoehto.

http://www.thinkcity.fi/tiedot.html

On siinä tötteröllä huikeasti hintaa...
http://www.thinkcity.fi/hinnasto.html

405gr

  • Vieras
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #18 : 10.10.2010, 22:30:31 »
Tolla rahalla sais ihan oikean autonkin (tai parikin)  :o

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #19 : 10.10.2010, 23:12:59 »
Sähköautoissa tulee olemaan suuri ongelma akkupakettien huima hinnannousu, jos sähköautoja aletaan myymään merkittäviä määriä. Akkuihin tarvittavista metalleista on suuri pula, joka tulee nostamaan akkujen hinnan nopeasti liian kalliiksi.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #20 : 12.10.2010, 02:44:37 »
Suomessa tehtävissä versioissa näköjään on vain litium-ion vaihtoehto.

Noiden Zebra (natrium-)-akkujen tuotantokapasiteetti ei ymmärtääkseni vielä ole tarpeeksi suuri, että niitä riittäisi Thinkin kaikkiin autoihin.

Sähköautoissa tulee olemaan suuri ongelma akkupakettien huima hinnannousu, jos sähköautoja aletaan myymään merkittäviä määriä. Akkuihin tarvittavista metalleista on suuri pula, joka tulee nostamaan akkujen hinnan nopeasti liian kalliiksi.

Riippunee käytettävistä akkutyypeistä. Ei ole tullut tarkemmin selviteltyä noiden sisuskalujen yksityiskohtia, mutta noissa natriumakuissa ei välttämättä ole mitään kovin harvinaisia aineita? Natrium ei ainakaan lopu ihan äkkiä, sitähän on esimerkiksi valtameret täynnä. Ni-MH-akkujen nikkelikään ei liene kovin harvinaista, kun on tavallinen terästeollisuuden raaka-aine, oliko niissä jotain muuta harvinaista? Ni-MH taitaa kyllä olla vähän vanhanaikaista tekniikkaa jo, vaikka esim. tojo sitä vielä käyttääkin.
Käsittääkseni niiden hintaa on pitänyt ylhäällä juuri pienet valmistusmäärät.

ArtiZi

  • Vieras
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #21 : 12.10.2010, 13:26:27 »
Kai litium on se tällä hetkellä kriittinen raaka-aine. Sitä etsitään ympäri maailmaa lisää juuri akkuja varten, mm. Suomesta.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/savon-sanomat-suomeen-aiotaan-rakentaa-litiumkaivos/581634

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #22 : 15.10.2010, 01:17:01 »
Kyllähän litiumia maankuoressa (ja merissäkin) on, mutta yhdisteinä - about 65 grammaa tonnissa vrt. nikkeliä about 70 g tonnissa kiveä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel


Litiumin - kuten muidenkin raaka-aineiden hinnan (jos ei oteta spekulatiivisia huomioon) määrännee kysyntä ja tarjonta. Kysyntä on viimeaikoina ollut vähenemässä, joten hintakin luisunut.
http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/commodity/lithium/mcs-2010-lithi.pdf
« Viimeksi muokattu: 15.10.2010, 01:27:52 kirjoittanut Benkku »

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Peugeot RCZ HDI FAP

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #24 : 16.01.2011, 10:54:43 »
Auto Motor und Sport lehti testasi sähköautoja kylmissä olosuhteissa. Mitsubishi i-Mievin toimintasäde putosi 144kilometristä -> 64km:iin. Eli tästä voi päätellä, että Suomen oloissa sähköauto on puhtaasti kaupunkiauto. Ei näillä etäisyyksillä tuolla pääse mihinkään.
Peugeot RCZ HDI FAP

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #25 : 16.01.2011, 11:14:07 »
Eikö muut pärjänneetkin huomattavasti paremmin ja joku jopa loistavasti? Pösön pitäisi pysyä kaukana Mitsusta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #26 : 16.01.2011, 17:18:10 »
Fiat ja Smart pärjäsivät parhaiten. Fiat sen vuoksi koska sen lämmityslaite toimi bensiinillä vaikka auto kulki sähköllä. Smart ilmeisesti oli kevein.
Peugeot RCZ HDI FAP

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #27 : 17.01.2011, 12:01:33 »
64km riittää 99% omiin ajoihini ja veikkaan että riittää yli 75% kansasta. Ennakkoluulo ja asenne kysymys siis.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #28 : 18.01.2011, 13:30:12 »
Jaahas, se talvitesti oli -7oC. Entä kun on -20oC, ja tie on luminen, eikä kova paljas asfaltti? Sähköautoon ei olekaan yhtä helppo tuoda sähköä tien varteen kuin polttomoottorille polttonestettä.

Lainaus
Seitsemän asteen pakkasessa ajomatkat jäivät lyhyiksi: Fiat 105 km (ero lämpimään -20 prosenttia), Mia 93 km (-7 %), Mitsubishi 64 km (-43 %) ja Smart 84 km (-47 %).

Prototyyppi-Mian sähkölämmitys ei toiminut testissä. Fiatissa on bensiinitoiminen lämmitin. Siksi niiden toimintasäde lyheni kylmässä vähemmän kuin sähkölämmitteisissä malleissa. 

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/S%C3%A4hk%C3%B6auton+ajomatka+lyhenee+pakkasessa+jopa+puoleen/1135262942517
« Viimeksi muokattu: 18.01.2011, 13:35:19 kirjoittanut MJ »

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot iON: tietoja Ruotsista
« Vastaus #29 : 18.01.2011, 14:12:49 »
Ennakkoluulo ja asenne kysymys siis.

Minulla tämä ei ole asennekysymys. Nyt on vasta tiistai ja tälläkin viikolla olen ajanut jo 4 matkaa jotka ylittävät Peugeot iOnin toimintasäteen kesäolosuhteissa. Jos Peugeot tekisi sähköauton jonka toimintasäde on -30 asteen pakkasessa 300km, niin ostaisin heti jos hinta jäisi alle 35teur.
Peugeot RCZ HDI FAP