Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarrupaineensäädin  (Luettu 8094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dionysiux

  • Vieras
306 - Takajarrupaineensäädin
« : 22.10.2009, 14:44:38 »
Auto: 1994 306 XSI 2,0 (8-vent.).

Hei omistin ko. auton ja myin pikkubroidille sen. Nyt hän ei saa autoa katsastettua, ku taka jarrut heittää niin paljon ja nyt ei saa ollenkaan korjattua, kun ei löydy mistään jarrupaineen tasausventtiiliä. Olis kiva saada tietää, mistä löytäis sellaisen? Peugeot-liikkeessä ne ei saanu edes tilattua Ranskasta sitä.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #1 : 22.10.2009, 17:42:58 »
Onko ABS-jarrut? Jos niin paineensäädin on oikean takapyörän puolella oleva jousisysteemi iskunvaimentajan alakiinnikkeessä kiinni. Itse säädin on sen tangon yläpäässä melkein korissa kiinni. Jos ei ABS:iä niin jarruputkessa (kun ovat yhdistyneet takajarruilta) noin 10 cm pitkä ja 1,5 cm paksu mötikkä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #2 : 23.10.2009, 03:00:08 »
Jarrupaineensäätimiä on useita erilaisia:

306 (1. mallisarja)

Tavalliset rajoitinventtiilit (kummallakin puolella omansa):

4861 49, PRESS REGULATOR, REP : E, 56,00 e
- CARBURETTOR TU3 AND WITH ABS BRAKES
- CARBURETTOR TU3-2 AND WITH ABS BRAKES
- INJECTION TU3MC AND WITH ABS BRAKES
- INJECTION TU3JP AND WITH ABS BRAKES
- TU5 JP INJECTION 90 HP AND WITH ABS BRAKES
- DIESEL XUD9 AND WITH ABS BRAKES

4861 61, INJECTION XU10J2 AND SALOON AND W/O ABS BRAKES, 73,00 e
- INJECTION XU10J4 AND W/O ABS BRAKES

Kuorman tunnistavat säätimet:

4861 68, PRESS REGULATOR, 199,00 e
- INJECTION XU10J2 AND SALOON AND WITH ABS BRAKES
- INJECTION XU10J2 AND CONVERTIBLE
- INJECTION XU10J4 AND WITH ABS BRAKES
- INJECTION XU7JP AND WITH ABS BRAKES
- TURBO DIESEL XUD9TE AND WITH ABS BRAKES
- FIRM 3 DOOR SALOON

4861 80, INJECTION XU10J4RS, ei hintaa (todennäköisesti ei enää toimiteta)

306 (2. mallisarja)

4861 84, 104,00 e (Citroen 120,00 e)
4861 85, 123,00 e
4861 91, 137,00 e (Citroen 123,00 e)
4861 92, 125,00 e (Citroen 114,00 e)

2. mallisarjan autoissa käytetään vain kuorman tunnistavia säätimiä.

Kysyjän autoon sopii ilmeisesti vain 4861 61 (ei ABS-jarruja) tai 4861 68 (ABS-jarruilla). Motonetissa myydään vain yhtä mallia, joka on luettelon tietojen mukaan tarkoitettu ABS-jarrullisiin 1. mallisarjan autoihin (vastannee siis osaa 4861 68):

http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=428&year=-1

Lainaus
Jarrupaineensäädin P306, 23-8556, P306 1,8/2,0 ->97 Paineensäädin jos ABS [1993 - 1997], 89,90 e
« Viimeksi muokattu: 06.04.2010, 00:14:36 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #3 : 23.10.2009, 03:08:11 »
Epäselväksi jäi, millä tavalla jarrut ovat mittausten mukaan epätasapainossa (mittaustulokset)? Onko takajarrujen välillä liikaa keskinäistä eroa vai onko kyse etu- ja takajarruvoimien väärästä suhteesta?

Onko autossa ABS-jarrut? Jollei ole, niin säädinventtiilin viallisuuden voi testata kätevästi vaihtamalla puolien venttiilit keskenään ja toistamalla mittauksen.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2009, 03:26:34 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #4 : 28.10.2010, 12:11:31 »
Auto: 2000 306 2,0 HDi, (farmari, RHY, 90 hv, Boschin moottorinohjausjärjestelmä, 377 000 km).

Onko tämän ikäisessä ja absillisessa autossa erillistä jarrupaineensäädintä vai hoituuko jarrupaineensäätö absien toimesta ilman erillistä säädintä?

Yritän keretä ottamaan auki takajarrut vielä ennen leimalle tyrkyttämistä kun tuntusi, että jompikumpi puoli olisi hiukan tahmea => onko vaan mäntä jumissa vai mahdollinen paineensäädin?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #5 : 28.10.2010, 12:22:58 »
Se paineen säädin poistu alkaen DAM 7847, tai jotain. Mulla oli 2000 kesällä käyttöönotettu jossa ei ollut paineensäädintä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #6 : 28.10.2010, 12:26:25 »
Dänks! Mulla on DAM 82XX eli tuolta sitä ei löydy, joten täytynee ottaa vaan satulat auki => parempi näin!
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Kopi

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #7 : 23.05.2011, 09:55:55 »
Auto: 2000 306 1,6 (farmari, 7ENFZ).

Hei!

Onko kukaan purkanut takajarrupaineensäädintä? Onko sitä mahdollista itse kunnostaa?

Käytin autoa katsastuksessa ja takajarrujen ero oli 63 %, vasen 0,8 kN, oikea 0,3 kN. Eilen otin oikean puolen takajarrurummun irti ja siellä oli kaikki kunnossa, jarrusylinterin männät liikkuivat ja kengissä oli kitkapintaa reilusti. Poistin pienet ruosteet jarrukilvistä ja laitoin jarrurasvaa kenkien ja kilven hankauskohtiin.

Vien auton tänään jarrujen mittaukseen, mutta jos ei parane niin vika on kai tuossa jarrupaineensäätimessä? Siksi siis kysynkin onko kukaan tutustunut tuohon säätimeen ja sen toimintaan? Luulin että autossani ei tätä säädintä edes ole, koska DAM-numero on 8367...

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #8 : 23.05.2011, 12:00:56 »
Olen purkanut tuontyyppisen
306 (1. mallisarja) säätimen kerran. Ei ole tarkoitettu purettavaksi, läppäakselin esim joutuu poraamaan irti. Samoin läpän alla olevaa kumitiivistettä tuskin saa mistään jos hajoaa purkaessa. Itse sain toisen männän herkisteltyä mutta toista en. Eli hukkaan heitettyä vaivaa oli. Ei silti, voihan sitä kokeilla kunnostaa jos on aikaa.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #9 : 31.07.2011, 21:24:35 »
Auto: 1995 306 1,6.

Autossa on heikkotehoiset takajarrut, mutta siinä ei ole sitä normaalia ulkoista paineensäädintä. Onko säädin kumminkin olemassa esim. jarrusylintereissä vai onko sitä ko. mallissa ollenkaan? Tehot oli takana vain 0,4 ja 0,5 ja käsijarrussa hieman enempi.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #10 : 01.08.2011, 07:38:47 »
Siis kysymys kuuluu että onko autossa säädintä vai ei kun on kysymys 1995 mallista ja ulkopuolista säädintä siinä ei ole. Muistan vaan joskus että oli semmoisia takajarrusylintereitä joissa oli sisäänrakennettuna  säädin.

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #11 : 01.08.2011, 08:56:19 »
Katoin huvikseni motonetin luettelosta noita 306 jarrusylintereitä. Hinnoista päätellen 306:een on noita sekä säätimellä että ilman. Säätimellä olevat yleensä maksaa tuplahinnan säätimettömään verrattuna. Selviäisiköhän autodatasta tai serviceboxista tutkimalla kumpi autossasi on?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #12 : 01.08.2011, 21:33:36 »
Jos autossa ei ole erillistä säädintä on autossa silloin säädin jarrusylinterin yhteydessä.

aliasJ

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #13 : 08.03.2015, 16:11:15 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Leimalla alb -venttiili vuoti ja jumitti. Mites tuo alb venttiilin vaihto, joka leimalla vuoti. Spareto.ee näyttäisi tarjoavan uutena halvimmalla nettiselailun perusteella, mutta tuolla on kahta mallia, esim. LPR:n valmistamana nro:t 9962 ja 9961. Hintaeroakin on muutama euro, kuvissa osat näyttävät samalta, vain eri kuvakulmasta otetuilta. Tietääkö joku onko noissa jotain muita eroja?

Itse vaihtohomma ei näytä kovin kummmoiselta, mutta miten tuo alb:n jousi-/tankosysteemi pitäisi säätää, paljonko siinä pitää olla löysää ja täytyykö järjestelmää ilmata jotenkin?

ak_81

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #14 : 09.03.2015, 19:01:04 »
Kannattaa varautua aika monen jarruputken uusimiseen, kun tuota vaihtaa. Ehkä vielä jarruletkujenkin.