Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin irrotus  (Luettu 1559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nisunalle

  • Vieras
306 - Moottorin irrotus
« : 17.03.2015, 16:54:46 »
Auto: 2000 306 1,8 XT (XU7JP4, ilmastointi).

Moi ystävät! Kampiakselin takastefa antanut Pösöstä ilmeisesti periksi ja kytkinkin vielä alkuperäinen, vuotava ilmastoinnin lauhdutin vaihdettava, jakohihnan vaihtoaika jne. Koneen poistamista mietitty ko. remonttien takia.

Voiko/onko edes mahdollista nostaa yläkautta 1,8-kone pois autosta yhdessä vaihteistonsa kanssa? Vai pitääkö vaihteisto irroittaa ensin moottorista, jotta hyvin ahtaalta näyttävästä tilasta pelkkä moottorikin mahtuisi tulemaan yläkautta pois autosta? Jos moottori tulee yläkautta yhdessä vaihteiston kanssa pois autosta, onko jotain erikoista, mitä pitäisi huomioida/tietää? Jakohihnan vaihtoa varten kampiakselin päästä pitäisi ehkä löysätä remmipyörän "iso" mutteri jo autossa jne.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 306 - Moottorin irrotus
« Vastaus #1 : 17.03.2015, 18:43:46 »
Miksi haluat irroittaa moottorin, kun nuo mainitsemasi remontit on tehtävissä ilman moottorin irroitustakin? Tuntuisi, että moottorin irroittamisesta tulee reilusti lisää työtä siihen nähden mitä hyötyä sillää saavutetaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin irrotus
« Vastaus #2 : 20.03.2015, 13:54:59 »
Kytkinremontin ja kampiakselin vaihteiston puoleisen öljytiivisteen vaihtamiseksi vaihteisto on joka tapauksessa irrotettava ja sen tekee riittävän helposti moottorin ollessa kiinni autossa, joten mielestäni se ei tuo juurikaan lisäetua, että ensin nostaa vaihteiston ja moottorin toisiinsa kiinnitettyinä pois konetilasta. Luultavasti koko paketti mahtuu tulemaan pois yläkautta pitkittäisten runkopalkkien välistä. En tosin muista, kuinka pitkälle pyöräkoteloa kohti tuo 5-vaihteinen BE-vaihteisto ulottuu.

Jos konetilasta haluaa yläkautta jotain nostaa pois, niin kaasujouset irrottamalla saa konepellin riittävän pystyyn, jotta se ei ole tiellä. Etupäästä puolestaan irtoavat kaikki osat (maski, puskuri, jäähdytin, tuulettimen kehikko, lukkopelti  jne.) niin hyvin, että ainakaan pelkkää moottoria ei varmaan tarvitse nostaa kovin ylös, jotta sen saa siirrettyä pois konetilasta.

Tästä viestiketjusta löytyy asiasta keskustelua ja joitakin kuviakin: http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=31293.0
« Viimeksi muokattu: 20.03.2015, 14:04:23 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info