Kirjoittaja Aihe: 306 - Turbon vaihto (XUD)  (Luettu 1692 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aliasJ

  • Vieras
306 - Turbon vaihto (XUD)
« : 04.04.2015, 09:12:57 »
Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari, XUD9TE).

Alkuperäinen ahdin rupesi viheltämään ja ahtimen viaksi paljastui vääntynyt turbiinin siipi, ilmeisesti tyypillinen jääsirun tms. esineen joutuminen IC:n kautta oli osunut tämänkin auton kohdalle.

Itse ahtimen vaihto moottorin ja kannen paikallaan ollessa on kohtalaisen v-mäinen homma. Tilaa on vähän tulipeltiä kohti kallistetun moottorin ja itse tulipellin välissä. Lopulta imu- ja pakosarjan irroitusta helpotti imu- ja pakosarjan kierrepulttien irroitus kannesta kahta mutteria apuna käyttäen. Myös ahtimen keplottelu ulos konehuoneesta yhtenä pakettina on todella tiukassa, mutta eri asentoja kokeilemalla ja vääntämällä/kääntämällä sen lopulta sai ulos sieltä yläkautta.

Ostamani varaosa-ahdin on hieman erilainen, vaikka onkin samanlaisella XUD9TE koneella varustetusta Pösöstä peräisin, kuvalinkki ohessa: http://www.moottorit.net/galleria/kuvat/kayttaja/1/5178/ahtimet_1.jpg

Ahtintyyppejähän on varmaankin muutamia erilaisia, joita kyseiseen autoon on asennettu.

Kuvassa vasemmalla "uusi" autoon tuleva ahdin ja oikealla alkuperäinen turbiinivikainen ahdin. Hukkaportin ohjaus on hieman erilainen uudessa ahtimessa ja siinä hukkaportissa näyttää olevan pieni imuletkun paikka hukkaportissa (kuvassa juuri öljyletkun nipan alla). Alkuperäisessä ahtimessa tuollaista ei ole, joten voiko tuo olla ongelma ahdinta vaihdettaessa? Myös pakosarjan tyyppi on hieman erilainen, mutta ahtimia vastakkain pitämällä pakosarjojen reiät ja sylinterikanteen tulevat tiivistepinnat ovat identtiset, joten tämä ei liene ongelma.

Mitä muuta tarkastuksia/huomioitavaa "uuteen" ahtimeen tulisi nyt tehdä samalla, kun se on vielä pöydällä odottamassa asennusta? Ainakin turbiinin siivet ovat tässä ehjät, enkä tuntenut sormilla pituus- tai sivuttaisvälystä turbiinin akselissa. Ahdinta tuskin kannattaa koittaa purkaa enempää kuin on tarvetta, ja pultit varmaankin katkeilevat helposti. Voiko tuon suljetun hukkaportin toimintaa jotenkin testata?

aliasJ

  • Vieras
Vs: 306 - Turbon vaihto (XUD)
« Vastaus #1 : 04.04.2015, 09:15:08 »
Niin ja myös öljylaippa on hieman suurempi uudessa ahtimessa, sattuisiko jollain olemaan sellaista? Kuvassa näkyy vähän huonosti, mutta on hieman pidempi kuin tuo vanhan ahtimen laippa joka näkyy hyvin kuvassa sekä vanhan ahtimen voiteluputken identtinen laippa.

aliasJ

  • Vieras
Vs: 306 - Turbon vaihto (XUD)
« Vastaus #2 : 07.04.2015, 20:22:24 »
Vastauksia on tullut heikonlaisesti. Laitetaan vielä tarkemmat kuvat molemmista ahtimista. Ahtimien tyypit on myös selvillä, uusi varaosa-ahdin on KKK K14 ja alkuperäinen rikkinäinen on KKK K03 ahdin. Kuvissa vielä näkyy tarkemmin tuo hukkaporttien erilainen rakenne, joista alkuperäisessä K03 ahtimessa on tuo näkyvä tangolla säätyvä hukkaportti, kun taas K14 ahtimessa on tuollainen umpinainen mötikkä ja vain pieni nippa hukkaportin päässä.

Kuinkahan herkästi tuon tanko-ohjatun hukkaportin tulisi ylipäänsä toimia, tanko ei liikkunut ei sitten mihinkään kun sitä kokeilin pihdeillä ja meisselllä liikutella edestakaisin, liekkö jo juminut sekin aiemmin johonkin tiettyyn asentoon tuossa alkuperäisessä K03 ahtimessa.

Kuvassa vielä puuttuvan K14 ahtimen öljylaipan kuva, reikien väli toisiinsa reikien keskeltä mitattuna on n. 44 mm. jos sellaista laippaa sattuu jollain K14 ahtimeen nurkissa olemaan.

Ja alkuperäinen kysymyshän oli, että tarvitseeko tuo autoon asennettava K14 ahdin nyt jotain alipaineohjausta hukkaportilleen, kun siinä tuollainen nippa on, ja K03 ahtimessa taas ei ollut.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Turbon vaihto (XUD)
« Vastaus #3 : 08.04.2015, 01:41:16 »
Kuinkahan herkästi tuon tanko-ohjatun hukkaportin tulisi ylipäänsä toimia, tanko ei liikkunut ei sitten mihinkään kun sitä kokeilin pihdeillä ja meisselllä liikutella edestakaisin...

F = P x A eli aika tavalla pneumaattinen aktuaattori vaatii voimaa liikkuakseen. Jos vaikkapa maksimi ahtopaine on luokka 0.8 kg/cm2 ja kalvorasian halkaisija 50 mm, tarvitaan n. 12,5 kgf (123 N) voima.

aliasJ

  • Vieras
Vs: 306 - Turbon vaihto (XUD)
« Vastaus #4 : 02.05.2015, 16:38:41 »
Ahdin on nyt onnistuneesti vaihdettu, ja voin kertoilla projektista lyhyesti.

Hommahan on todella v-mäinen minun mielestäni. Ainakin 306:n taaksepäin kallistuva moottori lähellä tulipeltiä tekee työstä haastavan. Ahdinputkiston, IC:n ja moottorin takaa kulkevan sisälämppärin letkun irroitus onnistuu vielä kohtuullisen kivuttomasti, mutta sitten alkavat haasteet. Imusarja ja pakosarja ovat yhteisen tiivisteen alla eikä imusarjakaan tahdo tulla yksinään pois. Imusarjan pultit saa vielä ihan kohtuullisesti auki, mutta yksi imusarjan pulttipa onkin ainakin minulla todella v-paikassa imusarjan alla, pakosarjan yläpuolella välikössä, johon ei meinannut päästä käsiksi millään. Piti pientä peiliä käyttää apuna ja nivel-hässäköitä pienellä räikällä, että lopulta sen sain pois.

Myös osa pakosarjan pulteista on hieman hankalassa paikassa, mutta kun imusarjan löysyttää ensin ja hieman siirtelee kannen kiinnityspulttien sallimissa rajoissa, niin sieltä mutterit saa auki. Sitten toki vielä turbon öljypaluu ja öljytulo lohkosta irti, nämä eivät ole paha rasti. Itse paketin saaminen konehuoneesta onkin aikamoista taittelua. Lopulta jopa tunkkasin pullotunkilla konetta tulipeltiä alustana käyttäen että tilaa tuli kannen ja tulipellin väliin hieman lisää, ja sain ahdinpaketin pois. Hommaa helpottaa jos samalla kun ahtimen loppukäyrän irroittaa pakoputkesta, irroittaa myös loppukäyrän itse ahtimesta ja ottaa nämä kaksi erikseen pois konehuoneesta. Altapäinkään ei homma mielestäni kovin helposti suju, mutta en tiedä onko joku tehnyt sen kokonaan sitten sitä kautta. Varmaankin jos ahtimen loppukäyrän irroittaa heti kättelyssä, tipahtaa ahdin ja käyrä jotenkuten alakauttakin.

Ainakin henkilökohtaisesti toivon että en ihan heti joudu hommaa tekemään uudestaan ja kyllä tuli ikävä 3B Passattia missä pitkittäismoottorin ansiosta ahdin on aivan käden ulottuvilla kun pellin avaa. Toki jos joutuisin toisen kerran tekemään homman heti perään, sujuisi se paljon nopeammin kun ei tarvitse miettiä että miten ja missä järjestyksessä osat kannattaa irroittaa.

Muut homman tehneet voivat mieluusti kommentoida omaa kokemustaan ja vinkkejä otetaan vastaan :)