Auto: 2009 407 SW 1,8 (EW7A, 118 000 km).
Kylmäkäynnistyksessä kuuluva rapina.
Jo pari vuotta sitten alkoi aamukäynnistyksissä kuulua konehuoneesta repsikanpuolelta pientä rapinaa joka kuitenkin loppui lyhyen ajon jälkeen. Pikkuhiljaa tuo rapina on voimistunut mutta aina loppuu viimeistään 10 -15 min ajon jälkeen eli kun lämmöt nousee konehuoneessa normaaliksi.
Nyt tasaisesti aaltoileva (voimistuu vaimenee ehka pari kertaa sekunnissa ja aina samanlainen) rapinaääni (sirkutukseksi sitä sanon) on kylmäkäynnistyksissä jo aika voimakas ja erittäin ärsyttävä - ei kylläkään kuulu sisälle.
Käytin muutama kuukausi sitten auton Autokeskuksessa niin että pystyivät tekemään aamukylmillä kylmäkäynnistyksen. Tuloksena ympäripyöreetä kommenttia, autossa normaali käyntiääni, ei muuta kuin kovaa ajoo... Nyt käytin auton ei-merkkihuollossa ja tekivät siellä aamulla kylmäkäynnistyksen ja totesivat että "Laturinhihnan kiristinpyörä ääntelee" ja ehdottivat että "seuraavan jakopäähihnan vaihdon yhteydessä kannattaa vasta vaihtaa". Niinkö on, että laturinremmin kiristinpyörä on kytköksissä jakopäänhihnaan niin ettei sitä todellakaan kannata lähteä erikseen vaihtamaan. 4 vuotta tulee kyllä tänä vuonna täyteen edellisestä jakopäähihnan ja vespumpun vaihdosta joten sikäli sopisi. Ensimmäisen jakopäänhihnan vaihdatin 80 000 km 5 vuoden kohdalla ja nytkin mielelläni venyttäisin vaihtovälin 5:een vuoteen kun kilometrejä ei ole vieläkään kuin 118 000.
Olen saanut lukea foorumista erittäin informatiivistä tekstiä jakopäähihnan vaihtoväliin liittyvistä asioista ja vähemmän asiaatuntematonkin saa aiheesta huomattavan paljon tietoa!!!!