Auto: 1997 406 1,8 SL (XU7JP4, 280 000 km).
Laitetaanpa viestiä, kun viimeinkin vika taitaa alkaa selviämään.
Ongelmahan oli nykiminen, niin kiihdytettäessä kuin tasakaasulla ajettaessa, pienellä kaasuläpän avauksella, jos painoi reilusti kaasua tai ajoi 80 km/h tai kovempaa, nykimistä ei esiintynyt.
Viime keväänä asian kanssa painin ja vaihdoin tyhjäkäyntisäätimen, MAP-anturin ja kaasuläpän asentoanturin. Vaihdoin jopa suuttimet "pöytälaatikosta" löytyneisiin, imusarjan ja suuttimien tiivisteetkin tuli vaihdettua sekä etsittyä imuvuotoja. Epätoivoisimmalla hetkellä yritin jopa vaihtaa ECU:n kondensaattoreita, siinä menestyksellä onnistumatta, joten tuota ei kyllä paljon kannata mainostaa.
Tekemällä oppii monta asiaa, voisi päteä tähänkin hommaan. Kämmäsin siis seuraavissa paikoissa:
1) aluksi en tiennyt että kaasuläpän asentoanturi pitää virittää tiettyyn jännitelukemaan. Sitten kun tämän tiedon sain, viritin sen väärään jännitteeseen, siihen ainoaan jolla auto suostui toimimaan. Kokeilin kiinalaisella halpisosallakin, mutta en saanut autoa toiminaan sen paremmin. No, vika oli siinä alkuperäisessä asentoanturissa ja kun vielä halpisosassakin oli valmistusvika (vaati kiinnityspisteiden siirtämistä noin 8mm) ei ongelma auennut ihan samantien.
2) edellisten kokeilujen aikana, autossa oli kiinni ne "pöytälaatikosta" kaivetut "ihan hyvät" suuttimet, jotka olivat olleet käytössä 405 SRi:ssä. Tänään selvisi, kun asiaa aloin tutkimaan että suuttimet on eri malliset. Tietysti osanumero on eri, mutta kun vanhassa suuttimessa on vain yksi iso "tappi" onkin näissä uudemmissa, autoon oikeasti kuuluvissa, 4 pientä aukkoa.
Kävin sitten katsastuksessa väärillä suuttimilla ja rikkinäisellä kaasuläpän asentoanturilla. Seurauksena se, että tyhjäkäynnillä HC ja CO ovat ei-hyväksyttävissä lukemissa.
Vaihdoin autoon ehjän kaasuläpän asentoanturin ja viritin sen jännitelukemaan 0,4 volttia (tämä kerrottiin manuaalissa, jonka sain, kiitos siitä) kaasuläpän ollessa kiinni, sekä vaihdoin autoon alkuperäiset suuttimet, jotka olivat olleet noin puoli vuotta likoamassa suuttimien puhdistusaineessa.
Hetken kun pidin vielä akkukaapelia irti ja sen jälkeen käynnistin niin koeajolla nykiminen oli lähes täysin poissa, ja veto tuntuu muutenkin "raikkaammalta", hetkittäin jopa tehokkaalta.
Turhaan noita imusarjan tiivisteitä, MAP-anturia tai tyhjäkäyntisäädintä ei kyllä tullut vaihdettua, jokaisen vaihdon jälkeen auto käyttäytyi paremmin, eli eivät nekään siis ihan uudenveroisia enää olleet. Polttoainesuodatin on muuten vielä vaihtamatta. Jotenkin epäilyttää että se saattaa olla jopa alkuperäinen...
Nyt on enää yksi kysymys. Kun tuo pieni nykiminen tietyissä tilantessa on vielä olemassa, ja ongelma näyttää kulminoituvat noihin suuttimiin, missä ne olisi hinta/järkevyys/hyvä lopputulos painotteisesti viisainta huollattaa. Alppilan autohuollossa aikoinaan huollatin 405 SRi:n suuttimet. Palvelu oli kyllä nopeaa mutta hintavaa ja suuttimet jäivät vuotamaan. Sen seurauksena, etenkin lämpimällä moottorilla, joka oli hetken seisonut, käynnistys oli välillä aikamoista arpapeliä. Netistä löytyy toinen samanlainen kokemus, huollon jälkeen suuttimet vuotaa käytössä, vaikka huollossa eivät testatessa vuodakkaan.
Katsoin netistä tällaista:
http://www.ebay.co.uk/itm/ULTRASONIC-FUEL-INJECTOR-CLEANING-SERVICE-CLEANER-/380072659398?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item587e1889c6Kovasti ainakin kehuvat itseään ja maallikon silmään vaikuttaa vakuuttavalta. Ei taida kenelläkään olla kokemusta, pitääkö olla itse edelläkävijänä? Vai tuleeko muita ehdotuksia?