Kirjoittaja Aihe: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)  (Luettu 12084 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

SEL

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #15 : 25.04.2013, 09:26:19 »
Eipä tuo homma kummoista parkkipaikkaa tarvitse, autokatoksessa olen kahteen autoon tuon homman onnistuneesti tehnyt ja hintaa kertyi öljyineen venttiileineen jotka tilasin Alibaba.comista parisataa euroa. http://www.alibaba.com/product-gs/354143466/AL4_DP0_DPO_EPC_solenoid.html

Tarvitseeko tuo monitoimintoinen kytkimen säätö erityisohjeita vai säilyykö sen säätö muuttumatta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #16 : 25.04.2013, 10:09:38 »
Säilyy. Tosin pitää huomata asettaa takaisin kohdalleen.
Audi A4 Tdi Q

watson23

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #17 : 10.08.2013, 23:20:30 »
Auto: 2003 307 1,6 (automaatti).

Kiitoksia oikeaan ratkaisuun johtaneista vihjeistä! Pistän nyt yhteenvedon remontista tänne itsekin, avuksi tuleville samaan vikaan törmääville etenkin Tampereen seudulla.

Peugeot 307:ni (vm 2003) alkoi valitella tuota samaa automatic gear fault -vikaa muutama kuukausi sitten. Tampereen Autokeskus osasi sanoa vian johtuvan koodin perusteella automaattilaatikon hydrauliikkayksiköstä, ja sen vaihtamisen maksavan noin 2000e. Tilasin kuitenkin tämän ja täällä jo aiemmin linkatun citroen-foorumin ketjun (http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.msg133069.html#) vihjeiden perusteella itse nuo solenoidit englannin e-bayssä niitä myyvältä diamondqualitypartsilta:

http://www.ebay.co.uk/itm/DPO-DP0-AL4-Pressure-Regulator-Lock-Up-Solenoid-Peugeot-Citroen-Renault-OEM/261259676295?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D16729%26meid%3D476524158128147143%26pid%3D100011%26prg%3D7906%26rk%3D3%26rkt%3D5%26sd%3D261195387954%26)

Tampereen seudulta ei ihan helpolla löytynyt työlle tekijää, merkkihuolto ei suostunut harkitsemaan mitään pienempää kuin tuota koko yksikön vaihtoa, ja omien taitojen sekä työkalujen puutteen takia olin vähän haluton ryhtymään puuhaan itse. Paikkoja joissa homma olisi selvittelyn perusteella onnistunut:

http://www.autogear.fi/ Jokioisissa
http://www.akaanmphuolto.fi/index.php?pinc=1 Akaan Viialassa
http://www.elovainionautohuolto.fi/ Ylöjärvellä

Kaikki arvioivat työn kestoksi noin 3-4h, joten hinnat työlle olisivat liikkuneet luultavasti siinä 200-300e välillä. Ainakin autogear.fi olisi saanut osatkin suoraan omasta hyllystään, muut käsittääkseni eivät. Mutta noista paikoista kannattaa siis ainakin kysellä. Itse päädyin vaihtamaan loppujen lopuksi solenoidit asiaan vihkiytyneen kaverini avustuksella, ja viikon koeajon perusteella vika on todella korjaantunut, laatikko toimii kuin uusi ja gear faulttia ei ole näkynyt.

Kustannuksia tuli:
2 solenoidia (paineensäätöventtiili, linjapaineventtiili) postikuluineen: 86 euroa
Kannen tiiviste: 56e Tampereen Autokeskukselta
Solenoidien rengastiivisteet 2kpl: 5,60e Tampereen Autokeskukselta
Uudet vaihteistoöljyt: 75e
Vaihdelaatikon ja moottorin softan päivitys: 90e Tampereen Autokeskukselta.
Eli yhteensä vähän reilu 300e meni osiin ja tarvikkeisiin. Aika paljon vähemmän kuin se alkuperäinen 2000e korjausarvio.

Softapäivityksen teetin vasta solenoidien vaihdon jälkeen. Auto kulki ihan ok jo ennen päivitystäkin, mutta vaihtoi vähän tökkivästi. Päivityksen jälkeen vaihtaa todella jouhevasti, ja tehotkin (siltä osin kun niitä nyt oli alkujaankaan :) ovat taas palanneet. Softapäivityksen olisi kuitenkin voinut tehdä myös jo valmiiksi ennen solenoidien vaihtoa, mikä olisi varmaan ollut järkevämpi vaihtoehto. Mutta eipä tässä mitään vahinkoakaan tullut.

Kuten aiemmatkin ketjun kommentoijat, itsekin suosittelisin oman kokemukseni perusteella kokeilemaan tätä solenoidien vaihtoa vanhan AL4 vaihdelaatikon kohdalla, jos Automatic Gear Faulttia on alkanut ilmestyä etenkin kylmänä liikkeelle lähdettäessä, vaihteisto menee vikatilaan (eli jää pysyvästi kolmospykälälle), ja vika poistuu sammuttamalla ja käynnistämällä auton uudestaan.

Lisäksi, jos jollain on sama homma edessä ja tarvii noita solenoideja, niin tilasin e-baystä vahingossa neljä kappaletta joten minulla on nyt jäljellä kaksi ylimääräistä. Myyn ne mieluusti eteenpäin tuohon 86e omakustannehintaan. Kysellä voi sähköpostiosoitteesta jarkko@petja.com. Ovat hyväksi testattuja!

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #18 : 10.08.2013, 23:46:06 »
Kiitos hienosta korjauskertomuksesta! Millä moottorilla tuo auto on?

..Lisäksi, jos jollain on sama homma edessä ja tarvii noita solenoideja, niin tilasin e-baystä vahingossa neljä kappaletta joten minulla on nyt jäljellä kaksi ylimääräistä. Myyn ne mieluusti eteenpäin tuohon 86e omakustannehintaan. Kysellä voi sähköpostiosoitteesta jarkko@petja.com. Ovat hyväksi testattuja!..

Luothan solenoideista uuden aiheen alueelle: Myydään. ;)
« Viimeksi muokattu: 18.05.2016, 08:09:10 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #19 : 11.08.2013, 09:40:05 »
Kyllä kelpaa, apu monien vaivaisten laatikoiden elvyttämiseen  ;). Solenoidien käyttöikä lienee rajallinen, eli liukupinnat kuluvat mekaanisesti jäykiksi. 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

watson23

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #20 : 17.08.2013, 21:11:48 »
@Cone: autoni on 1,6 litran bensakoneella. Solenoideille taisi löytyä jo ostaja, joten en kerinnyt tekemään myyntiketjua mutta kiitos vihjeestä vastaisen varalle. Pitää nimittäin jatkossakin seurailla näitä foorumien vinkkejä eikä uskoa sokeasti merkkihuollon arvioihin.

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #21 : 15.11.2013, 13:34:57 »
Auto: 2006 307 SW 2,0 (automaatti).

Tämä ongelma on vaivannut omassa autossa niin kauan, että nyt on korkea aika korjata. Sinällään projekti ei näytä haastavalle, mutta yritin etsiä kuitenkin Jyväskylän alueelta huoltoa/vaihtajaa, tällä hetkellä odottelen vastauksia vielä. Onko jollain suosituksia?

Vaihdettavista solenoideista vielä sen verran olisin kiinnostunut kuulemaan, että jos tilaan kaksi kappaletta tällaista, niin meneekö oikein automallin perusteella? Ilmeisesti molemmat vaihdettavat ovat samanlaiset kuitenkin.

jaahei

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #22 : 03.04.2014, 08:55:01 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (automaatti).

Hei! Onkos kellään kokemuksia jos tilaa Ebay.sta  noi solenoidit että onko siinä paketissa molemmat vai yksi kpl. Selailin pikaisesti niin siellä on monen hintaisia. Ilmeisesti noi solenoidit on identtiset eli ei ole väliä kumpaan reikään ne tunkee,vai olenko väärässä? Hyvät vaihto ohjeet kyllä löytyy täältä jos sen homman itse tekee :)

täs olis linkki vielä varmuudeks minkä löysin:

http://www.ebay.com/itm/DPO-DPO-AL4-Pressure-Regulator-Lock-Up-Solenoid-Peugeot-Citroen-Renault-Fiat-/181297918647?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a3632b2b7#ht_1186wt_916

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #23 : 03.04.2014, 12:20:53 »
1kpl/pkt. Et tarvitse kuin sen yhden mutta tuohon hintaan kannattanee vaihtaa molemmat.
Audi A4 Tdi Q

wory

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #24 : 18.04.2014, 00:05:37 »
Kysäisin tuolta 406-puoleltakin, mutta laitetaan tuplana - eli oletteko tarvinneet / ostaneet ebaysta jotain tiivistetarvikkeita tai öljyjä solenoidihommien yhteydessä?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #25 : 18.04.2014, 08:47:25 »
Öljyt saat kätevästi vaikka Osaset ketjulta, Gulf multivehicle -vaihteistoöljyä, yhden tai neljän litran pakkauksissa.
Tiivisteet saat Peugeot- tai Citroen osamyyjältä.
Audi A4 Tdi Q

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #26 : 16.07.2014, 10:50:27 »
Auto: 2006 307 SW 2,0 (automaatti).

Onkohan jotain käsitystä minne aiemmin täällä samalla aiheella ollut viestiketju on kadonnut? Tarkastin 307 aihepiirin sekä arkiston ja kummastakaan sitä ei löydy. Google sen löytää sekä koneen välimuisti.

Joka tapauksessa. Suoritin tuon paineventtiilien vaihdon ohjeella Citroën-foorumi.comlta. Itse toimenpidehän ei erityisen ylitsepääsemätön ollut. Liittimet olivat ennestään mustat ja uusissa venttiileissäkin ne myös sellaiset olivat. Yritin huomioida ohjeessa mainitut asiat mahdollisimman tarkasti vaihtoa suoritettaessa mutta kuinkas kävikään. Itse vaihdelaatikko toimii joo, mutta gearbox faultia tulee entistä tiheämmin ja vaihteiden vaihto ei tapahdu lainkaan pehmeästi.

Mistähän moiset oireet voivat johtua? Pitäisikö mennä päivittämään laatikon/mooottorinohjausyksikön softaa?

artsi

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #27 : 16.07.2014, 10:57:50 »
Onkohan jotain käsitystä minne aiemmin täällä samalla aiheella ollut viestiketju on kadonnut? Tarkastin 307 aihepiirin sekä arkiston ja kummastakaan sitä ei löydy. Google sen löytää sekä koneen välimuisti.

Oli käynyt valitettava kämmi eli koko ketju oli siirretty roskakoriin, mutta nyt asia on korjattu.

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #28 : 17.07.2014, 10:15:05 »
Hienoa, että viestiketju löytyi.

Eilen jouduin ajamaan jälleen ei-niin-hyvin-toimivalla vaihdelaatikolla, mutta toissapäiväinen vaihteiden nykäisy oli oikeastaan kokonaan kadonnut?
Gearbox faultia tosin tulee edelleen.

Onko vaihdelaatikon päivitys samassa setissä moottorinohjausyksikön kanssa vai onko nämä erilliset softat? Olisikohan mitään apua tilanteeseen, jos vaihtaisi kaikki öljyt laatikosta kun nyt vain paikkasin vajeen joka tuli avaamisen myötä?

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #29 : 17.07.2014, 10:46:22 »
Mielipiteeni on että jos laatikossa on jo vikaa, se ei enään öljynvaihdolla korjaannu. Tietenkin jos öljylaatu on väärä tai öljyä liian vähän / paljon.

Laitoithan vaihdevalitsimen takaisin tarkalleen samaan asentoon? väärä asento aiheuttaa ongelmia laatikon toiminnassa.

Tänään olisi tarkoitus yksi AL4 korjata vaihtamalla solenoidit, oireina gearbox fault satunnaisesti kylmänä ja vaihteiden potkiminen, useimmiten 1-2 vaihto.

Mobilin 71141 öljyä ei mistään tunnu saavan, Valvoline vastaavalla luokituksella olevaa ostettu 4 litraa.

Wish me luck
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6