Kirjoittaja Aihe: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)  (Luettu 7414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bxsport

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #15 : 06.04.2015, 10:25:29 »
Ei muuten ole kehämuodot samat. Ainakin pakopuolen tiivisteessä on vanhemmissa ew-koneissa erilainen muoto nokka-akselin asentoanturin takia. Oletko benkku johonkin laittanut?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #16 : 06.04.2015, 13:29:37 »
Olen vaihtanut ja hyvin sopii kun katsoo mikä tiiviste vanhemmasta sopii, vinkkinä se toinen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #17 : 06.04.2015, 20:53:54 »
Saisiko tuon Benkun vinkin sellaisessa muodossa että minäkin sen oivallan, oikein :-). Käsitykseni on että EW7, EW10 ja EW12 kopat/tiivisteet ovat keskenään samanlaiset. Sama juttu EW7A-EW12A. Loogiselta tuntuisi että EW7/10/12 tiivisteet sopisi EW7A/10A/12A:han, imu imuun ja pako pakoon. Onko noista EW-koneista muitakin variaatioita? Jos jollain on parempaa tietoa niin ois kiva kuulla ennen kuin menen (ilman alkuperäistä esimerkkiosaa) varaosatiskille hengailemaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #18 : 06.04.2015, 21:06:32 »
No, katso vaikkapa tätä kuvaa...
http://www.ebay.com/itm/C4-C5-C8-SYNERGIE-2-0-16V-EW10-2000-on-HEAD-GASKET-SET-/120505605645

eli tarvitset kaksi imukopan tiivistettä. Toinen vaihtoehto on katkaista pakopuolen tiiviste, lyhentää sopivasti ja liimata päät yhteen.

Tosin näyttää noita EW7A tiivisteitäkin nykyään saavan erikseen.
http://www.easeagent.com/item/22423892790

Kannetkaan eivät paljoa kustanna.
http://www.easeagent.com/item/37754629418
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 21:19:28 kirjoittanut Benkku »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #19 : 06.04.2015, 21:17:09 »
Ok. Tuo aiemmin laittamani räjäytyskuva taitaa olla EW7A:sta ja näyttää että molemmat tiivisteet olisi "suorapäisiä". Siis kuten tuo linkkisi vasemmanpuoleinen tiiviste, joka lienee sitten se imupuolen tiiviste.

Näyttäis että noissa kopissa on tiivisteetkin mukana? Hinta ilmeisesti per kansi.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 21:59:00 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #20 : 06.04.2015, 22:34:55 »
Yritin ostaa tuolta. En päässyt maksamiseen saakka ainakaan ekalla kerralla kun selaimen sivun päivitys jumitti. Yritin laittaa viestiä ja sama juttu. Katotaan...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #21 : 07.04.2015, 01:40:06 »
Kyllä, hinta näyttää olevan per kansi. Valitse 'imu' ja lisää ostoskärryyn, sen jälkeen 'pako' ja lisää ostoskärryyn.

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #22 : 08.04.2015, 09:58:14 »
Omasta EW10A:sta (Citroen C5) puhdistin tiivisteen molemmin puolin ja putsasin kopan, ei ole sen jälkeen 1 1/2 vuoteen vuotanut öljyä. Venttiilikopan ja tiivisteen välissä oli yllättävän paljon karstaa ja lienee ollut syy vuotoon.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2015, 10:09:50 kirjoittanut powerage »
Citroen C5 I  &  C5 II

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #23 : 09.08.2015, 16:30:19 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (EW10A).

Ajattelin alkaa tuohon venttiilikoppien aukaisuun ja putsailuun. Olisko kellään kiristysarvoja/järjestystä kertoa, vai laitetaanko nämä ihan kyynärvarsituntumalla kiinni? Vuotaa sieltä täältä noiden koppien välistä. Jos tuo powerage:n tekemä konsti auttaisi... Sama moottori EW10A kyseessä. Et varmaan powerage laittanut mitään tiivistemassaa lisäksi vaan pelkkä puhdistus?

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #24 : 10.08.2015, 14:06:53 »
Avasinpa kuitenkin ilman kiristys ohjeita, olihan siel tosiaan noi holkit estämässä liika kiristystä, pultit tai kierteen voi siis ainoastaan hajottaa. Ei paha, parituntia se otti purkaa ja kasata +mekaanisesti käsin putsailla tiivisteet/tiivistyspinnat. Aika vähän itse tiiviste tai tiivityspinnat oli edes karstassa.  Tuloksen näkee tulevaisuudessa, ei ainakaan ekan koeajolenkin jälkeen näkynyt mitään vuotoja. Täytyy seurailla. Kauhukuva oli että nuo kannet olis ollut jonkinmoisen "kerman" kuorruttamia, mut ei, pakopuoli ihan puhdas (siis tässä tapauksessa öljyinen) ja oikeastaan kaikki "mönjä" oli imupuolen kannessa siinä osiossa josta lähtee huohotin putki. Maalaisjärki sanois että huohotus toimii? Öljy on ollu viimeiset vajaa 15000km Mobil 1 Peak Life 5W-50. Saman öljyn ostin ja vaihdan tänää koneeseen. Kuluttaa tuota öljyä huomattavasti vähemmän kuin astetta halvempaa mitä käytin aiemmin Mobil Super 3000 x1:stä. Eikä ole sitä "kermaa" öljykorkissakaan paremmalla öljyllä. Mittarissa 236tkm.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #25 : 17.08.2015, 11:06:43 »
Ja tuon kierrätyksen johdosta kanteen ilmestyy mönjää, minkä takia ei kannattane laittaa vanhan mallisia tiivisteitä, joissa keskusta on avoin?

Katselin alkukesästä alkuperäistä tiivistettä. Siinä ilmeisesti on tiivisteen suht umpinaisen keskiosan rakenteella hoidettu kanteen joutuneen öljyn ja (kierrätyksestä tulleiden) epäpuhtauksien alas valuminen niin että ne kulkevat tiivisteessä olevien putkien kautta kanteen porattuihin koloihin, eli käytännössä nokka-akselien alle. Tällöin öljymömmöä ei joudu nokkien päälle niitä kuluttamaan. Näin maallikkona ainakin kuvittelen asian olevan...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #26 : 17.08.2015, 11:58:02 »
Juurikin noin päättelin itsekin. En laittais vanhemman mallista tiivistettä alkuperäisen tilalle.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #27 : 17.08.2015, 18:17:43 »
Syynä on se, ettei avonainen rakenne toimisi öljysumun kerääjänä. Siksi systeemi on umpinainen labyrintti. Kerätty öljy sen vuoksi johdetaan kannen paluutilaan, josta edelleen kampikammioon.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #28 : 05.04.2017, 08:36:30 »
Auto: 2006 407 2,0 Executive.

Joko tästä ollaan yhteisymmärryksessä mitä kannattaa tehdä kun tiiviste hieman vuotaa koneen takaosasta, pelkkä puhdistus, käyttää vanhan mallisia tiivisteitä tai ehkä tiivistemassaa sittenkin väliin?

Onko tuo urakkana ihan straight forward hommaa, ylläkerran kautta pultteja auki jne?
508 HDi 163 Allure ´13, man.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (EW)
« Vastaus #29 : 06.04.2017, 14:11:09 »
Muistaakseni homma on suoraviivainen ja selkeä. Muuten en osaa kommentoida. Mullakin on menossa selvittely menossa minne öljy häviää ja mistä sitä on aika ajoin ilmestynyt tulppakaivoihin...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207