Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)  (Luettu 62289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

b0bb0

  • Vieras
Auto: 2011 508 1,6 HDi Active.

Auto on isäukon 508. Osaako joku kertoa miten webaston yhteydessä olevan tuuletuksen pitäisi toimia. Jos ajastan sen alkamaan "immediately" jää tuuletin puhaltamaan, mutta asettamalla kellonajan esimerkiksi tunnin päähän ei tapahdu mitään. Ajastuksesta tulee näyttöön kuittaus asetetun kellonajan kanssa (kunhan auto on käynnissä ajastusta tehdessä).

Sellaisenkin typerän ominaisuuden olin huomaavinani, että Webaston ajastaminen (lämmitys, ajastus havaittavissa merkkivalosta) ei onnistu jos auto ei ole käynnissä. Eli pelkät virrat päällä tehdystä ajastuksesta ei näyttöön tule kuittausta onnistuneesta ajastuksesta eikä merkkivalo syty.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos talvella -30 asteen pakkasessa päätän aamulla, että mennäänpä iltapäivällä kauppaan -> auton ajastaminen lämpenemään iltapäiväksi vaatii kylmäkäynnistyksen aamulla. :o

pekka79

  • Vieras
Olen itse laittanut tuuletuksen esim. klo 18, kun olen autoon tullut pari minuuttia yli 18 on tuuletus yhä toinut. Veikkaanpa että jos laitat ajastuksen tiettyyn aikaan, tuuletus joko A) alkaa hieman aikaisemmin jolloin auto on tuuletettu aikaan mennessä, taikka B) tuuletus alkaa kun kello pyörähtää kyseiseen aikaan.

Kyllä, huomasin itse saman, auton tulee olla käynnissä jotta ajastinta ja webastoa voi käyttää.

Jos haluat lähteä kauppaan vaikka klo 14 iltapäivällä, voit jo edellisenä iltana, ennen kuin sammutat auton, ajastaa auton lämpimäksi klo 14, jolloin kylmäkäynnistystä ei tarvitse tehdä. Ja koska autoon saa kaksi eri lämmitysaikaa, voit laittaa sen lämpeämään vaikka aamuksi klo 8 ja sitten taas iltapäiväksi klo 14 kauppareissua varten. Hieno peli tuo on kyllä! :)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vaikka kuinka pyrkisi ajattelemaan positiivisesti, niin kökköhän (myös orjuuttava kellonajan suhteen) tuo ajastimen käyttö tuosta viiksestä on... toki menettelee, mutta ei ole nykyaikaa, kuten navigaattorikin kyseisessä autossa ilman kosketusnäyttöä. Menköön nyt samaan aiheeseen ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aapelinen

  • Vieras
Kyllä, huomasin itse saman, auton tulee olla käynnissä jotta ajastinta ja webastoa voi käyttää.

No kyllähän tuo ihan selvä bugi on, kaikki vaan huoltoon valittamaan niin korjaavat softan. Tämä siis koskee niitä onnellisia joilla se ajastus siellä on olemassa (Ei THP156).

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Kannattaa odottaa ihan coolisti, ettei tuo bugi korjaannu ennen faceliftiä. Jos (melko varmasti) webaston ohjaus menee BSIn kautta, niin sehän on aktoivoitava uudelleen starttaamalla auto. Syy: APC+ katkaisee virrat ("lainaus auton virtapiirikaavioista"). AutomaticPowerCutting näin vapaasti käännettynä "meidän autopiireissä"  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
APC+ katkaisee virrat ("lainaus auton virtapiirikaavioista"). AutomaticPowerCutting näin vapaasti käännettynä "meidän autopiireissä"  ;).

Olisikohan kuitenkin BSI:n active economy mode tila, eikä mikään APC... ;) BSI hoitaa virrankatkaisun ja kytkennän.

http://c6owners.org/plugins/faq/faq.php?0.cat.2.198
« Viimeksi muokattu: 03.08.2011, 19:31:15 kirjoittanut Benkku »

fara

  • Vieras

Kyllä, huomasin itse saman, auton tulee olla käynnissä jotta ajastinta ja webastoa voi käyttää.


Onko niin, että tuo ajastus ei toimi ilman auton käynnistämistä? Ainakin webaston käynnistäminen välittömästi onnistuu pelkästään virran kytkemällä, käynnistystä ei tarvita.

Aapelinen

  • Vieras
Kannattaa odottaa ihan coolisti, ettei tuo bugi korjaannu ennen faceliftiä.

En nyt ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta jos siellä noin selvä bugi on niin korjattavahan se on pikimmiten. Tuohan nyt on jo likipitäen sama kuin se ettei webastoa olisi ollenkaan jos sitä ei saa käyntiin ilman että auton käynnistää - Ihan älytöntä. Ei tässä mitään liftejä odotella kun Suomeen on tulossa tuo joka vuotinen talvikin.

edit. Edellisessä viestissä tosiaan sanotaankin että webaston käynnistäminen onnistuu ilman starttaamista, mutta ajastus ei. No, iso bugi kuitenkin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Pitäisi tutkia ongelmat ja bugit tarkemmin vaikkapa "maahantuojan toimesta", mutta yleensä oleelliset parannukset saapuvat autoihin vasta faceliftin myötä. Olisi hyvä kerätä listaa, mitä toiveita ja parannuksia autoon halutaan. Vertauksena vaikkapa 406sen ovipahvi, joka oli originaalissa torso ja parannettiin fllään. Asiaan, 508ssa webaston ajastaminen on dataväylällä (menee ratin näppiksiltä BSInmuistiin ja siksi BSI on ensin herätettävä, jotta ajat saa syötettyä.), eli perinteisen kello-ohjauksen fixaminen, tietyllä "pulssirinnankytkennällä" johtosarjaan voi olla helpoin ratkaisu. Vesipumpun ja sisäpuhaltimen ohjaus myös selvitettävä. Oh hoh ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aapelinen

  • Vieras
Tarkoitatko siis että jotta BSI:n muistiin voidaan mitään kirjoittaa, se täytyy herättää. Mutta BSI:n muistista pystytään kuitenkin lukemaan ilman käynnistystä, että milloin webasto pitää laittaa käyntiin? Kirjoittaa ei siis voi mutta lukea kuitenkin voi. Tai jos se webaston käynnistäjä on itse BSI, niin silloinhan siellä täytyy jotain älyä olla käynnissä kokoajan, jotta webasto saadaan käyntiin määrätyn ajastuksen mukaisesti. Miksi siis ei sallittaisi lisäksi kirjoittamista? Melkonen suunnitteluvirhe joka tapauksessa. Sitäkin ihmettelen että miksei kaikki sähkölaitteet ja tietokoneet lähde jo käyntiin kun virta-avain laitetaan kohtaan 2. No eipä tässä asiassa varmaan viisaammaksi tule.

Vesipumpun ja puhalluksen ohjaustahan jo sivuttiin tuossa toisessa aiheessa, jossa mietittiin että voiko erillistä webaston kelloa/kauko-ohjainta asentaa 156 THP:hen, josta puuttuu nykyisin koko ajastus. Ei mielestäni muuten paljoa enää eroa tästä tapauksesta käyttöarvoltaan, sillä en paljoa anna arvoa kellolle jota ei voi säätää muutakuin moottorin käydessä.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2011, 11:45:00 kirjoittanut Aapelinen »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Tämä 508:n Webasto on muuten takuulla niitä kohteita, joissa käytetään 5 vuoden takuuta lukuisten käyttäjien toimesta.

Benkku

  • Vieras
Vertauksena vaikkapa 406sen ovipahvi, joka oli originaalissa torso ja parannettiin fllään. Asiaan, 508ssa webaston ajastaminen...

Logiikan muutos ja ovipahvi eivät ole teknisen kehitysviitteen puolesta verrattavissa keskenään - eli taatusti BSI muutos voidaan/voitaisiin tehdä ja saattaa tuotantoon 'milloin tahansa'.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Ehkäpä noin, alihankkijathan ovat yleeensä sisustustuotekomponenttien takana.
Varsin maireaa, että tuollainen bugi pääsee tuotannosta lävitse ja markkinointi rummutti alussa, että autoon on haettu toiveita ja profiilia saksalaisilta autoilijoilta.
Webaston tapauksessa kannattaisi "viiksikikkailu" muuttaa perinteiseen soikeaan kelloon ja avaimenperäkauko-ohjaimeen. Volvohan on käyttänyt samanlaista viiksikikkailua jo kauan ja ohjausvalikoiden tekstit ovat selkeästi suomeksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fara

  • Vieras
Onko niin, että tuo ajastus ei toimi ilman auton käynnistämistä? Ainakin webaston käynnistäminen välittömästi onnistuu pelkästään virran kytkemällä, käynnistystä ei tarvita.

Itse itselleni vastaten... Kokeilin tuota ajastusta tänään aamulla, ja kyllä sekin toimi minun autossani ilman käynnistystä. Virrat päälle, ajan asetus valikosta ja kuittaus. Merkkivalo jäi palamaan ja webasto oli käynnistynyt kellon mukaan. Autona minulla on 508 SW Active HDi 112 FAP Business.

Aapelinen

  • Vieras
No niin tulihan tähän järkevä lopputulos, kuulostikin kyllä aivan käsittämättömältä.