Ongelma:
Osa 1:
Auto: 1998 406 2,1 TD (294 000 km).
Jäi pösössä valot päälle tänä aamuna, vaikka virtalukosta käänsi virrat pois. Ihmettelin aluksi, kun alkoi valosummeri huutamaan ovia aukaistaessa, vaikka valoja ei edes ollut katkaisijasta laitettu päälle. Samoin akun merkkivalo paloi. Kun käänsin avainta seuraavaan pykälään, niin silloin akun merkkivalo sammui, vaikka nimenomaan tällöin sen tulisi palaa. Väliaikaisena ratkaisun otin akun navan irti, niin sain valot pois päältä.
Onko kellään mitään ideoita mistä tämä voisi johtua tai mitä kannattaisi ensimmäiseksi tarkistaa? Auto toimi muuten ihan normaalisti 10 min matkan töihin paitsi että hitailla vauhdeilla moottorijarrutuksessa kuului melko kovaa ulinaa...
Osa 2:
No niin, töistä lähtiessä laitoin akunkengän paikalle ja taas syttyi valot. Nyt huomasin kuitenkin, että ulina kasvoikin kierrosten mukaan ja kuuluu todennäköisesti laturista. Latausjännite oli ajossa 12.7-13.4V, eli on kyllä liian matala.
Aiemminkin olen huomannut pakkasilla, että latausjännite on ollut alkumatkasta matalilla kierroksilla liian matala (vaihdellut reilusti kierrosten mukaan), mutta on noussut matkan edetessä normaaliin reiluun 14 Volttiin myös tyhjäkäyntikierroksilla. Eli olisikohan laturi tullut vaihtokuntoon? Pystyyköhän pösön latureita korjaamaan vai pitääkö uusia koko laturi?
Osa 3:
Käytin tänään pösöä Linnanmaan autohuollossa ja totesivat, että laturi on hajalla. Ei kuulemma kannata alkaa vanhaa korjaamaan, vaan kannattaa vaihtaa kokonaan uusi (ei selviä pelkillä hiilten vaihdolla, kun laakeri jo ulisee ja muutenkin jo vanha).
Ratkaisu:
No niin eilen vaihtoivat laturin Linnanmaan autohuollossa. Ostin laturin (Mitsubishi) tarvikeliikkeestä ja vuoden takuun antoivat sille. Eipä tullut tällä kertaa edes kysyttyä Haapalahdelta Peugeotin alkuperäisen laturin hintaa. Varmaan laadukkaampi olisi ollut, mutta toivottavasti nykyinenkin toimisi jonkun aikaa.
Ne kaikki häiriöäänet johtuivatkin laturista. Laakerissa oli sen verran väljää. Olisin vaihtanut laturin jo vuosi pari sitten jos olisin arvannut, että kaikki äänet johtuu siitä.
Mutta nyt tuli hiljainen käyntiääni pösöön. Nythän tällä kehtaa kiihdytyksissä nostaa kierrokset yli 2500 kierroksen ja tyhjäkäyntikään ei kuulu auton sisään enää juuri ollenkaan!