Kirjoittaja Aihe: 807 - Kytkimen vaihto  (Luettu 8366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
807 - Kytkimen vaihto
« : 23.01.2015, 08:07:14 »
Auto: 2005 Citroen C8 2,2 (EW12J4, 130 000 km).

Vaimon kuvauksen perusteella arvelisin, että painelaakeri on mennyt. Ilmeisesti se ei näissä autoissa kovin kestävä ole muutenkaan, joten 130tkm ei mikään poikkeuksellinen kilometrilukema ole kytkimen kestolle. Kannattaakohan tuohon samanlaista (Valeo) siis laittaa tilalle? Voiko painelaakerin rikkoutuminen tehdä muuta tuhoa? Auto on saatu kotipihaan ajettua, mutta enää sitä en ala ajamalla liikuttamaan.

Itse kytkin näyttää jo maksavan n. 300€ ja  työ on ilmeisestikin päivän homma? Varmaan apurunkoa pois jne...? Millaisia summia tähän kannattaisi varata?

Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

tolari

  • Vieras
Vs: 807 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #1 : 26.01.2015, 19:50:48 »
Itse vaihdoin (807 2.0 HDi vm 2005) kytkimen vuosi sitten. Tilasin englannista kytkinpaketin (sis. painelaakerin) ja kiinteän vauhtipyörän, maksoi noin 350 euroa. Apurunkoa en irroittanut, siirsin vain vaihdelaatikkoa sivuun sen verran että sain vaihdettua kytkin hilut ja molemmin päin stefat.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #2 : 29.01.2015, 09:42:10 »
Vein merkkiliikeeseen vaihdettavaksi, kun heillä tuntui olevan kokemusta näiden vaihdosta. Kuulemma ne apurungon pulttien vastamutterit alkaa pyöriä mukana jne.. Kyllähän se tonnin kustantaa, mutta ei tee mieli alkaa ulkosallakaan vaihtamaan ;)
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

murtoluku

  • Vieras
Vs: 807 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #3 : 14.02.2017, 19:51:53 »
Auto: 2006 807 2,0,

Vinkkejä miten edetä vaihdelaatikon irroittamisessa? Kuskin puolelta on jo pyörän ripustustukset purettu tieltä ja vetari.

Painelaakeri pitäisi vaihtaa kytkimeen kun ääntää.

samup

  • Vieras
Vs: 807 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #4 : 06.07.2017, 11:24:11 »
Auto: 2007 807 2,0 HDi (100 kW, RFR, VF3EBRHRH13317719).

Kytkin vaihdatettu edellisen omistajan toimesta n.70 tkm sitten. Oletettavasti kaksoismassakytkin, koska hinta oli toista tonnia (ei tietoa). Harmittavasti kampiakselin stefa vuotaa, kastelee kaikki loukkaat josta näkyy vauhtipyörää, pidemmän ajon jälkeen tiputtaa maahan asti (pohjasuoja on irti).

Mistä saa laadukkaimman kampiakselin stefan? Mistä tämän tunnistaa? Hinnasta? :) Onko jousella varustettu paras vaihtoehto? Olen lukenut että ilman jousta varustetetut eivät saata olla kovinkaan pitkäikäisiä?

Kytkin: Onko tähän autoon Valeon kiinteäkytkin KIT4P hyvä vaihtoehto?

Hyvä video kytkintä vaihtavalle: https://www.youtube.com/watch?v=mPRiVierHtc

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 807 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #5 : 06.07.2017, 19:02:03 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

samup

  • Vieras
Vs: 807 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #6 : 12.11.2017, 09:32:27 »
Auto: 2007 807 2,0 HDi (100 kW, RFR, VF3EBRHRH13317719).

Kampiakselintiiviste vaihdatettu. 6vaihteinen laatikko vaatii apurungon irrotuksen. Paikalleen meni Lukin uusi kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin setti. Edellinen omistaja olikin laitattanut Valeon Kit4P eli kiinteän vauhtipyörän. Eihän tuolla kiinteällä ole ajettu kuin 90tkm, mutta välillä ravisti liikkeelle lähtiessä.
 Itse en vielä päässyt ajelemaan, mutta kyllä se jo liikkuu.