Kirjoittaja Aihe: 406/605 - Katkeilevat etujouset  (Luettu 81187 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vellur

  • Vieras
406/605 - Katkeilevat etujouset
« : 28.12.2005, 18:30:26 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Tiedote sekä pyyntö Peugeot 406- ja 605-autojen omistajille


Pitipä tuossa lähtemäni muutaman päivän tauon jälkeen liikkeelle (406 2.0 -97), mutta en sitten lähtenytkään. Viimeksi auton ruutuun jättäessäni oli plussakelit ja tällä välillä oli renkaat jäätyneet melko tiukasti kiinni alustaansa. irtosihan se auto ilman sen ihmeempää kaasuttelua, mutta.. vain pari metriä peruutettuani kuului kauhea paukaus.. pysäytin auton ja katsomaan mihin ajoin pahki/oliko auton alla jotain ylimääräistä. no ei ollut, mutta oikea etukulma oli lysähtänyt niin että lokasuoja melkein jo ottaa renkaaseen kiinni. jos autoa alkaa ajaa kuuluu selvä hankausääni eli ei auttanut muu kuin ajaa auto takaisin ruutuun. Olisiko kellään hyviä arvauksia mitähän tuolta etukulmasta mahtoi paukahtaa poikki? Vastaavia kokemuksia? Autolla ajettu n.270000 ja ennen tuota paukahdusta oli moitteeton ajettava.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #1 : 29.12.2005, 06:07:25 »
Kääntölaakerin jumittaminen on voinut rasittaa jousta jo pitkän aikaa ja nyt se sitten napsahti poikki.

Ei, kyllä syy 99.9% varmuudella on jousen polttomaali pinnoitteen vaurio (jousen ensimmäisen kierteen kohdassa josta irtoaa alalautasesta) joka on aiheuttanut pistesyöpymän ja kuormitushuipun syöpymäkohtaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #2 : 29.12.2005, 15:03:58 »
Lainaus käyttäjältä: SEL
Liekö sitten sattumaa, että usein kuulemma katkenneen jousen vaihdon yhteydessä on löytynyt jumittunut kääntölaakeri...

Juttelin jousiasiasta erään pösökorjaajan kanssa muistaen Benkun mainitseman syyn katkeamiselle ja korjaaja kumosi sen täysin. Hän sanoi jousien katkeilevan milloi mistäkin ja syytti juuri kääntölaakereita. Eräällä tuttavalla katkesi jousi tallissa omia aikojaan kun hän oli huoltamassa perheen toista autoa. Kyseessä oli 406 viime vuosituhannelta.

Tästä asiasta voin lyödä vetoa sen pösökorjaajan kanssa. Väitän että, syy on pistesyöpymä / korroosiovaurio jousen pinnassa ja todennäköisin paikka jousilangan kohta josta jousi irtaantuu alalautasesta. Perustelut - kaikki kohdalleni sattuneet tapaukset ovat olleet juuri em. kaltaisia niin 406 kuin 605 mallissakin.

Tähän ei kääntölaakerin jumittaminen ole syynä vaan esim. terävän hiekoitussepelin pääsy jousilangan ja alalautasen väliin. Joustoliikkeessä jousi painuu enemmän alalautasta vasten ja partikkelit välissä rikkovat pinnoitteen.

Ehkäpä kysienen pösö 'korjaaja' tarkoitti asiaa yleisesti eli jouset voivat katketa yläpäästäkin (kuten Mersut, Fordit jne.) mutta tässä tapauksessa kyse on muusta.

vellur

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #3 : 30.12.2005, 14:56:32 »
Vika tutkittu ja todellakin jousi oli poikki juuri siitä kohdasta jonka Benkku esitti. Jousi oli myöskin paukahtanut alemman jousilautasen ohi ja auto siten hinausautokuljetusta vailla  :( . Soittelin automaalle ja kyselin voisiko mennä takuuseen. Kuulostivat kovasti epäileviltä mutta lupasivat kysyä maahantuojalta ja palata asiaan.

Torsti

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #4 : 02.01.2006, 17:47:56 »
Niinpä se jousi päätti paukahtaa poikki alapäästä minullakin perjantaiyönä itsekseen parkkipaikalla. Puoli kierrosta päästä poikki. Onnellinen sattuma sinänsä, joululomalla tuli ajettua 1500 km eikä mitään ongelmia.

Pasis

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #5 : 02.01.2006, 20:14:20 »
Lainaus käyttäjältä: Benkku
Tiettävästi esim. Partner/Berlingo malleihin on tehty takaisinkutsu jossa asennettu leveämpi kappale alalautaseen estämään keulan romahtaminen.

Myös Picasso, C2 ja C3-malleihin.

JUPILLI

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #6 : 02.01.2006, 20:49:46 »
Heips,
tässä kiinnittää huomiota parikin seikkaa, ensinnäkin tietty se että noita jousiahan katkeilee melkoisesti ja toisekseen se että aika monasti katkeaminen on tapahtunut parkkipaikalla, autollissa tai ties missä mutta useimmin auton parkissa makoillessa.

Omasta 406 GW sdtdstäni vasen etujousi katkesi myös parkissa työpäivän aikana 250tkm kohdalla ja etukulma raahasi iltasella kun yritin kotio. Auto vietiin korjaamoon hinurilla eivätkä merkkikorjaamossa vaihtaneet kuin tuon katkenneen !!  Väittivät muka harvinaiseksi !! Eipä siltä näytä !!

Mullä jäi jotenkin semmoinen olo että jos etukulma romahtaa tollalailla vaikka vaan 100kmh vauhdissa voi kuskille tulla yllättävästi kovasti hommia !!

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #7 : 06.03.2006, 20:32:52 »
Omasta 406 STDT -97:sta paukahti viikonloppuna Itäkeskuksen parkissa etujousi poikki. Autolla ei pystynyt lainkaan ajamaan ja se hinattiin Herttoniemen Peugeot-korjaamolle. Kotimatka Kymenlaaksoon tapahtui yhdistelmällä Metro-Juna-Taxi. Oli muuten ensimmäinen kerta pitkän (yli 20v.) Peugeot-historiani aikana kun auto jätti tielle. Samoin ensimmäinen kerta, kun auto oli menossa autokorjaamoon korjattavaksi/huollettavaksi. Siinä sitten tuumasin, että tämähän on tunnettu tyyppivika, joka pitäisi maahantuojan veloituksetta korjata.

No, maanantai-aamuna yritin soitella korjaamoon sekä Maan Auton jälkimarkkinointipäällikölle. Sain soitella yli puoli tuntia eri numeroihin, kukaan ei vastannut mihinkään, pelkkää musiikkia kuului luurista. Viimein korjaamopäällikön tavoitettuani sain kuulla ettei jousen vaihdosta hyvitetä centtiäkään. En ollut tyytyväinen ja soitin jälkimarkkinointipomolle, joka lupasi selvittää asiaa. Lähetin sähköpostilla oman selvitykseni asiasta ja oheisen Vi Bilägare-lehden artikkelin, jossa kerrotaan Peugeotin takaisinkutsusta ennen 11/97 valmistetuille 406.lle ja kaikille 605:lle. Kyse on juuri samasta viasta, joka oli omassa autossani.

Sain vastauksen, jossa kerrottiin autoni olevan liian vanha ja liian paljon ajettu, mitään ei korvattaisi. Sitten soitettiin korjaamolta, jonne ilmoitin etten halua kuin toisen jousen vaihdettavaksi ja toisen jousen vaihdan itse. Tämä ei korjaamolle sopinut, vaan ilmoittivat, että molemmat jouset on vaihdettava tai he eivät vaihda yhtäkään. Nyt on mitta sen verran täynnä, että huomenna perun jousitilaukset ja haen auton trailerilla pois ja korjaan kaikki itse. Eipähän tarvitse centtiäkään Automaalle luovuttaa, elleivät laskuta tontin käytöstä. Siis minkäänlaisista asiakaspalvelun alkeistakaan ei ole tietoakaan Peugeot-Herttoniemessä tai Maan Autossa.

Kehotan kaikkia, joilla on -96 - 97 -vuosimallin 406, eikä jousien vaihdosta ole tietoa, vaatimaan välittömästi jousien vaihtoa veloituksetta. Kyseessä on vaarallinen tyyppivika, jousen katketessa maantiellä seuraukset voivat olla vakavat. Autot ovat siinä iässä, että nyt jousia alkaa paukkua tämän tästä.  Tehdas ja maahantuoja on ollut tietoinen viasta jo pitkään, mutta eivät ole tehneet mitään asian eteen. Ovat odottaneet ja toivoneet, että autot rikkoutuessaan ovat jo niin vanhoja ettei mitään tarvitse korvata.

Aion myös informoida asiasta AKE:n tekniikkapuolelle, Suomen teillä liikkuu todella paljon vaarallisessa kunnossa olevia 406:ia. Mielestäni asialle on saatava julkisuutta ja maahantuoja saatava vastuuseen tekemättä jättämisistään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #8 : 07.03.2006, 00:02:09 »
Onni onnettomuudessa - ettei ihmishenkiä tälläkään kertaa menetetty.

Älä luovuta - vaan vaadi korjaus (myös 605:een mikäli sellainen on eikä asiaa ole hoidettu), tehtaan määräämä takaisinkutsu tiettävästi koskee kaikkia pohjoismaita - mutta valitettavasti näköjään suomessa asiat pitäisi hoitaa vaikeimman kautta.

Itse ajattelin kevään tullessa ja SV:n käyttöönoton myötä purkaa SRI:n ja katsoa etujousien kunnon.

Lisäksi jos turvallisuuden kannalta asiaa tarkastellaan kriittisesti niin 'sinkkilevy' alalautasen ja jousen välissä ionin luovuttajana ja uudet jouset eivät ole korjaus asiaan. Rakenne pitäisi korjattaessa muuttaa (eli isompihalkaisijainen alalautanen jne.) kuten joihinkin PSA:n malleihin takaisinkutsun yhteydessä tehty.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2006, 00:07:18 kirjoittanut Benkku »

tantto

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #9 : 08.03.2006, 09:28:35 »
Viime torstaina jousi napsahti omassakin 406 -96 mallissa poikki, alapäästä puolikierrosta pois, aj.195000km, jousi on jo vaihdettu uuteen. Katkeamiskohdassa mielestäni näkyi tuollainen syöpymä, mistä tässä on kerrottu, kuvakin olisi, mutta en osaa sitä tänne laittaa. ::)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #10 : 10.03.2006, 13:22:34 »
Takaisinkutsu XUB on toteutettu (tai olisi pitänyt toteuttaa) myös Suomessa. Sain jälleen kielteisen kannan maahantuojalta asian hoitamiseksi. Tilanne on se, että ilmeistä on ettei kukaan ole saanut kutsua tarkastukseen. Vaikuttaa siltä, että vain osa autoista on huollon yhteydessä tarkastettu. Asia menee nyt viranomaiskäsittelyyn ja edelleen asiasta tehdään tutkintapyyntö viranomaisille. Teen myös raportin tehtaalle ja aion tiedustella onko maahantuojan toiminta ollut asianmukaista kyseisen kampanjan läpiviennissä ja mitä he aikovat tehdä vaarallisten autojen korjaamiseksi. Myös ns. kaksoislaskutuksen mahdollisuus tullaan selvittämään.

Jokainen voi kysyä autonsa rekisterinumeron perusteella huollosta onko takaisinkutsu koskenut omaa autoa ja jos on, vaatia takaisinkutsun mukaisia korjaustoimia veloituksetta. Olen kuullut tapauksesta, jossa molemmat jouset ovat katkenneet yhtä aikaa ja tömäys on ollut niin kova, että ns. kolarikytkin on lauennut. On myös tapauksia, joissa jousen katkettua kampanja-aikana, omistajalta on silti yritetty laskuttaa täysi veloitus korjaustyöstä.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #11 : 10.03.2006, 13:46:47 »
Täytyy kiitellä että viitsit nähdä vaivaa asian eteen. Itsellä on kaksi autoa joita tuo asia koskee ja molempien etujousissa on korroosiota. Normaaliin tapaan jousihan tulee vaihtaa sen kuoleennuttua, ei pelkän pintaruosteen takia. Mielestäni maahantuoja tai tehdas saisivat tehdä asialle jotain ennen kuin jotain vakavempaa ehtii sattua.

Vaihdoin viime keväänä 406seeni joustintukien laakerit ja en huomannut että jousissa olisi ollut mitään anodeja.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #12 : 14.03.2006, 09:05:23 »
Nyt on ilmennyt muitakin takaisinkutsuja, jotka on jätetty korjaamatta, vaikka auto on takaisinkutsukampanjan aikana käynyt merkkihuollossa (mikä ei ole mikään vaatimus sille, että korjaus tehdään, maahantuojan on kutsuttava autot korjaukseen). Jokaisen kannattaa omalta osaltaan kysyä merkkihuollosta, mitä takaisinkutsuja omaan autoon on kuulunut tehdä. Jos niitä ei ole tehty, maahantuojan pitäisi ne tehdä. En nyt viitsi tässä kertoa, miltä tällainen maahantuojan toiminta mielestäni vaikuttaa. Täytyy vain toivoa, että oikeus lopulta voittaa.

Tämä kun ei ole mikään takuuasia, vaan tehtaan takaisinkutsu, jonka maahantuoja on jättänyt tekemättä. Lain mukaan turvallisuuteen vaikuttavan vian takaisinkutsukorjauksella ei ole mitään kilometri- tai ikärajaa. Kaikki autot on korjattava, korjaamaton auto saa katsastuksessa lopulta ajokiellon. Yhtään jousirikkoa ei olisi kenellekkään tullut, jos maahantuoja olisi jouset kampanja-aikana vaihtanut. -> Maahantuoja on velvollinen maksamaan virheellisesti laskuttamistaan jousivaihdoista. Mielestäni on aika erikoista, että joku edes kyseenalaistaa asiaa.

puummi-a

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #13 : 15.03.2006, 15:36:32 »
itselläni on -98 406 ja siihen ei ole jousille tehty mitään. alimmainen kierre jousesta on kapeampi kuin muu osa. jos jousi katkeaa  niin se sopii menemään jousilautasen läpi.(valmistettu 97 puolella)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #14 : 15.03.2006, 15:38:24 »
mitä 406 malleja tuo koskee?

406 96-97 malleja ja kaikki 605 mallit.

Ööööh, ei muuten koske alkupään 605:a!
Ainoastaan saman kauden 605:a kuin 406:a. Eli 605 mallit tod näk. -95 eteenpäin, mutta ainakin -97 ja -98 -mallit.
Audi A4 Tdi Q