Kirjoittaja Aihe: 406 - Etupään kolina  (Luettu 17754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #30 : 01.04.2009, 18:48:06 »
Vaseliini joissakin kohdissa poistaa kolinoita. Esim. pojan Saabissa ohjauspylväästä kuulunut naputus poistui pelkällä vaseliinilla, oli Metro-Auton huollon mukaan kuiva ja joka äänet aiheutti. Ääntely pysynyt loitolla jo pari vuotta. Vaseliinin tyypistä ei ole tietoa, mutta toiminut on.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #31 : 06.04.2009, 10:15:29 »
Edelliseen kommenttiini korjaten että 406:n hammastankoa on jo ainakin 97 mallissa uuden tyyppisellä sisäisellä ohjaustehostajan sylinterillä ja sen rakennetta en tarkemmin tunne vaan nuo kommenttini koskevat sitä perinteistä hammastankoa jossa ulkoinen ohjaustehostajan sylinteri. Tehdas ei erittele missä vaiheessa nuo uuden tyyppiset hammastankot ovat tulleet käyttöön? Saattaa olla että molempia tyyppejä on asennettu vuosimallista riippumatta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #32 : 06.04.2009, 20:42:17 »
Edelliseen kommenttiini korjaten että 406:n hammastankoa on jo ainakin 97 mallissa uuden tyyppisellä sisäisellä ohjaustehostajan sylinterillä ja sen rakennetta en tarkemmin tunne vaan nuo kommenttini koskevat sitä perinteistä hammastankoa jossa ulkoinen ohjaustehostajan sylinteri. Tehdas ei erittele missä vaiheessa nuo uuden tyyppiset hammastankot ovat tulleet käyttöön? Saattaa olla että molempia tyyppejä on asennettu vuosimallista riippumatta.
Hyvä pointti. Kumpi lie parempi? Jos kustannussyystä vaihdettu, niin on arvattava, että original. 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #33 : 07.04.2009, 09:39:26 »
No onneksi ongelmia ei ainakaan vielä ole ollut kummassakaan tyypissä, hyvin ovat toimineet 406:n hammastangot.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #34 : 29.05.2009, 10:39:27 »
Etujousien yläpään kääntölaakerien vaihto-operaatiossa ilmeisimmin apukuskinpuoleisen iskarin koiranluun kiinnityskorvakkeen reikä aavistuksen verran "soikeni" ja aiheuttaa muuten ehjän koiranluun kolinaa :-[. Onko kellään tietoa, mikä auttaisi (kiristäminen ei auttanut)? Pitääkö hitsauttaa uusi kiinnike vai pistää hyväkuntoiset iskarit vaihtoon tuon takia?
« Viimeksi muokattu: 29.05.2009, 11:01:05 kirjoittanut vmikkoj »

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #35 : 29.05.2009, 11:14:17 »
Kyllä se koiranluu on väljä jos se kolisee. Kyllä kai sen siihen piukkaan saa vaikka reikä oliskin soikea??
Prikka väliin jos ei kierre riitä tarpeeksi kiristämiseen...  ?

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #36 : 29.05.2009, 11:31:48 »
Kyllä se koiranluu on väljä jos se kolisee. Kyllä kai sen siihen piukkaan saa vaikka reikä oliskin soikea??
Prikka väliin jos ei kierre riitä tarpeeksi kiristämiseen...  ?

Tästä on juniorin kanssa väitelty ;). Hän on sitä mieltä, että korvakkeen reijän väljyys on syy kolinaan ???. Itse en osaa ottaa kantaa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #37 : 29.05.2009, 14:27:04 »
Reijän ei kuulu estää niveltä liikkumasta vaan tiukalla olevan pultin. Kiristetty pultti estää liikkeen vaikka reikä olisi pelkkä hahlo. Joko pultti on edelleen löysällä tai pystytanko on väljä.

Minulle tulee Sasicin pystytankoja edulliseen hintaan mutta aikataulusta en taas osaa sanoa mitään. Ranskalaisilla kun on ihan omat aikataulunsa.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #38 : 02.06.2009, 18:03:33 »
Reijän ei kuulu estää niveltä liikkumasta vaan tiukalla olevan pultin. Kiristetty pultti estää liikkeen vaikka reikä olisi pelkkä hahlo. Joko pultti on edelleen löysällä tai pystytanko on väljä.

Minulle tulee Sasicin pystytankoja edulliseen hintaan mutta aikataulusta en taas osaa sanoa mitään. Ranskalaisilla kun on ihan omat aikataulunsa.

Akuutein ongelma lieneekin se, että mutteria ei saa tarpeeksi kireälle, koska se onneton torx/tai kuusiokolo sisäpultissa on niin pahassa kunnossa, että ei siitä pysty pitämään vastaan kiristettäessä. Olispa hitsi ja osaispa hitsata - olispa jne... :-X

Tilaapa niitä Sasiceita tarpeeksi - tuskin olen ainoa tarvitsija ;D.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #39 : 03.06.2009, 00:17:56 »
Akuutein ongelma lieneekin se, että mutteria ei saa tarpeeksi kireälle, koska se onneton torx/tai kuusiokolo sisäpultissa on niin pahassa kunnossa, että ei siitä pysty pitämään vastaan kiristettäessä. Olispa hitsi ja osaispa hitsata - olispa jne... :-X

Kannattaa hommata momenttiavain, jottei tule ylikiristettyä, jonka seurauksena voi helposti kanta mennä pilalle. Samoin hyödyksi on kunnollinen (Biltema-laatukin kelpaa) kuusiokolo- ja Torx-hylsysarja, koska niillä L:n mallisilla avaimilla saa helposti kannat pyöristymään (eikä niillä oikein muutenkaan jaksa avata tai pitää vastaan).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #40 : 05.06.2009, 08:47:10 »
Kannattaa hommata momenttiavain, jottei tule ylikiristettyä, jonka seurauksena voi helposti kanta mennä pilalle. Samoin hyödyksi on kunnollinen (Biltema-laatukin kelpaa) kuusiokolo- ja Torx-hylsysarja, koska niillä L:n mallisilla avaimilla saa helposti kannat pyöristymään (eikä niillä oikein muutenkaan jaksa avata tai pitää vastaan).

Nuo sarjat kyllä perheen remppamiehen varustuksiin kuuluvat ;). Mistähän sen oikean kiristysmomentin saisi tietää - pitääkö ostaa uusi Alfamerin kirja? Se kolo pyöristyi, koska emme puhdistaneet sitä tarpeeksi huolellisesti ja avain ei siten mennyt riittävän syvälle :-\. Toinen puoli aukesi helposti - ehkä siksi, että saime naapurilta sellaisen iskuruuvinvääntimen.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #41 : 05.06.2009, 23:16:02 »
Rälläkällä ajaa mutterin halki niin irtoaa kepeesti...  :)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #42 : 06.06.2009, 07:51:23 »
Nuo sarjat kyllä perheen remppamiehen varustuksiin kuuluvat ;). Mistähän sen oikean kiristysmomentin saisi tietää - pitääkö ostaa uusi Alfamerin kirja? Se kolo pyöristyi, koska emme puhdistaneet sitä tarpeeksi huolellisesti ja avain ei siten mennyt riittävän syvälle :-\. Toinen puoli aukesi helposti - ehkä siksi, että saime naapurilta sellaisen iskuruuvinvääntimen.

Se kolo pyöristyy helposti vaikka sen puhdistaisikin. Se on tarkoitettu lähinnä osan kiinnittämiseen uutena eikä juurikaan auta sen avaamisessa, ainakaan näissä suomen oloissa ruostuneissa muttereissa. Hyvä konsti on suojata uuden osan kierteet hyvin kotelonsuoja/ruostesuoja mömmöllä. Tämän kun tekee huolella niin seuraava avaus onnistuu kuin osa olisi uusi.

Rälläkkä on hyvä mutta ei tietysti voi käyttää jos pitää käyttää sama osa uudelleen.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #43 : 06.06.2009, 09:12:11 »
Rälläkällä ajaa mutterin halki niin irtoaa kepeesti...  :)

Aukesihan nuo, mutta takaisin asennettaessa toisen puolen kiristämisen kanssa se ongelma syntyikin. Tosin voi olla, että operaatiossa itse koiranluun niveleen tuli klappia :-\.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #44 : 06.06.2009, 12:12:20 »
Mistähän sen oikean kiristysmomentin saisi tietää - pitääkö ostaa uusi Alfamerin kirja?

Pystytangon mutterien kiristysmomentti näyttäisi olevan 65 Nm.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info