Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault  (Luettu 43629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #45 : 08.04.2012, 23:44:16 »
En näe antureiden irroittamisessa autosta, minkäänlaista järkeä. Ovat varmaankin ruostuneet niin, että vioittuvat viimeistään irroittaessa. Lisäksi johtimet ovat kovettuneet, ainakin itse välttäisin niiden turhaa taivuttelua.

Kun omassa autossani, 1997 406 1,8 (XU7JP4, LFY), ABS-valo syttyi, tarkistin anturien kunnon ohmisesti mittaamalla, suoraan ABS-yksikköön tulevalta liittimeltä. Eli, ABS-yksikön päällä oleva pitkä, lukittu liitin auki.

Nastat 23 ja 24, oikea etupyörä
Nastat 16 ja 17, vasen etupyörä
Nastat 18 ja 19, vasen takapyörä
Nastat 20 ja 21, oikea takapyörä

En muista minkälaisia ohmilukemia anturit näyttivät, mutta kaikissa antureissa vastusta tulisi löytyä ja sen tulisi olla kaikissa samaa suuruusluokkaa.

Mikäli haluaa varmistaa vielä tarkemmin, niin testattavaa anturia vastaavan renkaan voi nostaa ilmaan ja pyörittää sitä kädellä. Mitatessa AC-jännitettä, tuo pyöriminen pitäisi näkyä jännitteenä, kyseisen renkaan anturin liittimessä. Jännitteiden tulisi olla samaa suuruusluokkaa kaikilla antureilla. Muita selkeästi alempi jännite, voi johtua liasta tms. anturissa. Tätä en kyllä itse kokeillut.

Autossani vika oli lopulta tuossa ABS-yksikön liittimen kontakteissa. Ruiskutus kontaktikliinerillä sai valon sammumaan.

juahan

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #46 : 09.04.2012, 12:34:48 »
Tuo ABS:n ohjausyksiköstä tarkistaminen olikin erittäin hyvä vinkki, sillä sieltähän ne tietysti helpoiten kaikki sai. Ja sen perusteella pystyi myös toteamaan, että vasemman takapyörän anturi oli rikki. Muut antoivat noin 1,5 kohm ja tuo vasen takapyörä pelkkää nollaa. Pitääpä siis käydä hakemassa jostain uusi ABS-anturi.

Näytti kiinnitys olevan suhteellisen likainen ja ruosteessa, en edes saanut nopealla vilkaisulla selvää siitä onko tuo anturi kiinni torxilla vai jollain muulla. Raportoin tuntemukset vaihtotoimenpiteestä jahka tuon muutaman viikon sisällä kerkeän vaihtamaan.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #47 : 09.04.2012, 12:37:51 »
Vika voi tietenkin olla myös kyseisen anturin johdotuksessa.

juahan

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #48 : 09.04.2012, 12:44:03 »
Ainakin renkaat vaihtaessa kun katselin, niin silmämääräisesti oli hyväkuntoisen näköinen johto. Mikä nyt ei vielä kovin paljoa toki kerro. Liittimelle asti en kuitenkaan nyt kerennyt kurottamaan, joten se pitää tosiaan vielä tarkistaa ennen uuden anturin ostamista. Tuo ABS:n taka-anturien liitin taitaa olla jossain siellä tukivarsien keskellä rungon ulkopuolella? En ainakaan takapenkin alle katsoessa nähnyt mitään aukkoa mistä se olisi voinut tulla sisälle.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #49 : 09.04.2012, 13:18:52 »
Erikoista että anturi antoi ohmeiksi nolla. Eli johdotus tai anturi olisi oikosulussa... No, kai sekin on mahdollista.

Uusi anturi näyttää maksavan motonetissä 49,90€, mutta halvemmallakin selviää:

http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-406-Coupe-Estate-Rear-ABS-Sensor-454549-4545-49-12mnth-Guarantee-/120823717975?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c21a7a057

Vaikka ilmoituksessa lukee coupe ja estate, sedaniin käy aivan sama anturi. Kustannukseksi tulee postikuluineen noin 12,44€.

Anturi on joltakin tuntemattomalta valmistajalta, mutta niin se saattaa olla motonetissäkin. Hintaero on sen verran suuri, että ainakin itse lähtisin kokeilemaan onneani tuolla halvemmalla.

jusu

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #50 : 28.11.2012, 22:33:18 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 (porrasperä).

Vikailmoitus abs-fault ja braking fault tulee usein näyttöön ja valot himmenevät. Viime aikoina myös ajovalot ovat alkaneet mennä rikki päivittäin vikailmoituksen ilmaannuttua näyttöön. Edellä mainittujen ilmaannuttua myös moottorivikavalo käväisee mittaristossa. Pösöön erikoistuneessa huoltofirmassa eivät osanneet kertoa missä tarkalleen vika, joten pitänee ottaa yhteyttä Mäkelän koneeseen jossa kuulemma laite, joka löytää viat paremmin.

Ratkaisu:

Vika on korjattu. Syy löytyi viallisesta laturista, joka akkuliikkeessä todettiin toimivaksi vielä kaksi viikkoa sitten. Vikadiagnostiikan mukaan antoi liian korkeaa jännitettä.

TEMP_ARKISTOON

tour01

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #51 : 29.11.2012, 14:13:57 »
Auto: 1998 406 1,8 (172 000km).

Ongelmana ABS:n merkkivalo joka palaa muttei aina. Kun auton käynnistää kylmänä niin tuo merkkivalo syttyy palamaan jokseenkin aina eikä sitten ota sammuakseen. Mutta kun sammutan moottorin ja käynnistän sen lähes välittömästi uudelleen niin valo ei useimmiten sytykkään heti palamaan - vasta pidemmän ajelun jälkeen. Eli mitä tapahtuu (tai on tapahtumatta) kun sammutan moottorin hetkeksi?

Voiko ABS-yksikön ongelmia havaita testerillä?

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #52 : 29.11.2012, 14:54:06 »
Omassa autossani tuo ABS valo paloi satunnaisesti, kunnes jäi lopulta palamaan koko ajaksi.

Mietin jo suurempia korjaustoimenpiteitä mutta otin ABS-yksikön päällä olevan moninapaliittimen auki, ruiskutin liittimeen "kontaktikliineriä" ja ongelma poistui. Eikä ole pariin vuoteen tullut takaisinkaan.


sakemanni92

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #53 : 27.01.2013, 19:20:18 »
Auto: 1996 406 2,0 SV.

Autossani ei ole ABS jarruja, mutta mittaristossa silti palaa oranssi/keltainen ABS vikavalo, ja haluaisin saada sen pois. Mitenkäs tämä tapahtuu. Ohje kirjan mukaan konehuoneessa sijaitsee ABS jarruille oma 50A sulake, niin voiko olla mahdollista että edellinen omistaja olisi laittanut sinne sulakkeen? Myös ohjekirjasta havaitsin että sisällä olevassa sulakerasiassa paikalla No.3 olisi myös 25A sulake ABS jarruille, ja siinä paikalla on 10A sulake, voisiko valo palaa myös tuon takia?

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #54 : 27.01.2013, 19:40:35 »
Kaikissa Peugeot 406 autoissa on ABS jarrut.

sakemanni92

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #55 : 27.01.2013, 20:21:42 »
Rekisteriotteeseeni ei ole merkattu ABS jarruja, vaan otteeseen on merkattu ALB (ALB tarkoittaa kuorman mukaan säätyvää jarrupainetta) jolloin autossa ei ole ABS jarruja. Mutta asianhan voin tarkistaa, auto on ollut minulla vasta päivän. (Voin ottaa rekisteriotteesta vielä kuvan ja liittää tänne.)

SV varustelu (kyseinen auto)

    * Kuljettajan turvatyyny
    * ABS-jarrut (minulla ALB)
    * Elektronisesti koodattu käynnistyksenesto
    * Kaukohallintainen keskuslukitus
    * Sähköiset ikkunannostimet etuovissa
    * Sävylasit
    * Kaksoisvalonheittimet monipintaheijastimin
    * Valodiodityyppinen lisäjarruvalo
    * Tehostettu hammastanko-ohjaus
    * Korkeus- ja syvyyssuunnassa säädettävä ohjauspyörä
    * Sisältä avattava polttoainesäiliön luukku
    * Etuistuinten turvavöiden korkeussäätö
    * Lukitsimilla ja kiristimillä varustetut etuistuinten turvavyöt
    * Kolme rullaturvavyötä takaistuimella
    * Kaksiosaisena (40/60) alas taittuva takaistuimen selkänoja
    * Kyynärnoja ja suksiluukku takaistuimen selkänojassa
    * Sähköinen nopeusmittari
    * Digitaaliset matka- ja välimatkamittarit
    * 14" -vanteet (1.8i)
    * 15" -vanteet (1.9 Turbodiesel)
    * Mustat ovenkahvat ja peilikotelot
    * Sumuvalot edessä
    * Sähköiset ikkunannostimet myös takaovissa
    * Turvalukitus
    * Kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö
    * Öljytasomittari
    * Ulkolämpömittari
    * Automaattiset tuulilasinpyyhkimet
    * Automaattinen ilmastointilaite (06/1998-)
    * Kevytmetallivanteet (SVDT ja SV 3.0)

teemudz

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #56 : 01.07.2013, 16:46:57 »
Auto: 2003 406 3,0 V6 SV (188 000 km).

Morjesta foorumille pitkästä aikaa!

Liian pitkäänhän tuo pösö kuljettelikin ilman sen suurempia murheita, mutta nyt on viimeisen reilun vuoden aikana säännöllisen epäsäännöllisesti sytyttänyt ABS ja ASR/ESP-vikavalot heti käynnistyksen yhteydessä ja nyt kevään/kesän aikana on vika ollut päällä jatkuvasti. Talven aikana ei ole oireillut koskaan, mutta kesällä monesti syttyi aiemmin tilanteessa, jossa esim. märällä (joskus ehkä kuivemmallakin) asfaltilla pääsi sutimaan ja luistonesto kytkeytyi. Kuittautui näihin päiviin asti sammutuksella ja uudelleen käynnistyksellä, mutta ei enää. Nyt jarrujen ollessa vikatilassa ei jarrutusta tapahdu kuin etujarruilla, joten takalevyt alkavat olla mukavasti ruosteen peitossa  ::)

Vikakoodit on luettu ja vika on "ABS pumppu". Mitään sen tarkempaa koodia en saanut enkä tajunnut ottaa. Asentaja sanoi, että pumpun moottorista on hiilet todennäköisesti lopussa ja ne vaihtamalla olisi mahdollista päästä halvimmalla. Samantyylistä ongelmaa on sivuttu arkiston aiheessa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=56552.0

Onko kukaan vaihtanut hiiliä moottoriin tai onko se ylipäätään mahdollista? Jos on, niin mitä homma vaatii? Uutta osaa ei raaskisi vanhaan romuun enää ostaa, joten toni's takeover lienee seuraava kyselyn kohde, mikäli hiilien vaihto ei ole mahdollista tai vika ei sillä korjaannu. Arkistosta päätellen pumppu/moottori-yhdistelmä tulee samassa paketissa 2. mallisarjan autoissa ja tulee varmistua siitä, että luovuttaja-autossa on ollut myös ESP. Näin annoin itseni ymmärtää.

Kellään kokemusta noista hiilistä?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #57 : 01.07.2013, 19:21:03 »
Saatko otettua kuvan siitä moottorista? Jos siinä on sama moottori kuin pienmoottoreiden (mopot, mönkkärit,jne..) yleisesti käytössä oleva startti, niin minulla hiiliä ja (valitettavasti) runsaasti kokemusta. (kilpamoottorin +16 000rpm värinä katkoo hiilien johdot vähän väliä)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #58 : 01.07.2013, 23:18:51 »
Veikkaan että tuossa on muu vika, kuin hiilien loppuminen.

Noissa 5.x sarjan yksiköissä on esiintynyt mm. liitosvikoja (laserhitsattu johdinlanka) liitinkortilta ohjaimen sisältävälle piirilevylle.

www.google.fi/search?q=Bosch+5.3+ABS+unit+malfunction+0+265+216

Yhtäkään en ole tähän päivään mennessä, hiiliien loppumisen takia avannut.

teemudz

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #59 : 03.07.2013, 13:39:06 »
Pösö pääsee työn alle vasta n. 4 viikon päästä, kun hoviasentaja aloittaa "kesäloman" ja joutaa turailemaan näitä sivubisneksiä. Tutkitaan tuo Benkun mainitsema liitosvika nyt tuossa ohessa ainakin, jos hiilet kerta epätodennäköinen vikalähde on. Täytyy palata asiaan tuonnempana. Tarkoitus oli lähinnä hyvissä ajoin kysyä suuntaa antavia ohjeita remonttia varten.

Jos pumppu menee uusiksi, niin sopiikohan 607:n vastaava esimerkiksi tilalle? Voi olla hankala löytää käytettyä ESP/ASR-pumppua, joka on alunperin 406:ssa ollut, kun käsittääkseni ajonvakautus melko harvinainen näissä on ja ilman ESP:tä oleva ei sovi.

E: Aloituspostauksessa olevan arkistoaiheen ohjeiden mukaisella koodilla 4541 49 = 0 265 202 419 (alkup. osanumero 0 265 202 418), ESP löytyy 607:n osiakin, joten eiköhän tuo sopisi.

E2: Niin ja jos joku osaisi vielä heittää, että mitä uusi osa maksaa. Puhutaan varmaan nelinumeroisesta summasta, jossa ei pilkkua välissä vielä ole  ::) Ei paljon toinna tuollaiseen moisia summia enää laitella.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2013, 14:13:12 kirjoittanut teemudz »