Kirjoittaja Aihe: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä  (Luettu 6602 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taikuriz

  • Vieras
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #15 : 16.10.2012, 14:51:57 »
Ok täytyy tutkia asiaa paremmin viikonloppuna. Onko tyypillistä semmonen että jos ajan keskustassa 40km/h niin lämmöt nousee ihan älyttömästi, mutta kun ajaa vaikka 50km/h niin ne pysyy 90'C ?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #16 : 16.10.2012, 17:28:37 »
Hitaassa ajossa ja paikallaan käytettäessä lämmöt nousee yleensä siihen asti, että puhallin tai puhaltimet alkavat toimia riittävän suurella teholla, suuremmassa nopeudessa taas ajoviima pitää lämmöt alle puhaltimien kytkemisrajan. Jos auto ei keitä, ja mittari näyttää 105o tai alle, niin lienee normaalilla tasolla. Käytä paikallaan ja tarkkaile lämmön nousua, ja puhaltimien käynnistymistä.

Ilmastoinnin kytkeminen käynnistää jäähdyttimen puhaltimen.

EyeTiger

  • Vieras
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #17 : 18.10.2012, 19:46:47 »
Nyt löytyi tuo MAP sensori n.30e hintaan postitettuna englannista ja paketti on juuri postitettu...

Tänään tuo tilaamani paketti jo saapuikin ja vaidoin heti tuon map-anturin. Testilenkki tuli heitettyä ja auto toimi hyvin. Muutaman päivän päästä sitten varmistuu auttoiko pysyvästi, kun autolla tulee ajettua hieman enemmän.

taikuriz

  • Vieras
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #18 : 18.10.2012, 20:56:18 »
Ok. Ilmottelehan tänne sit että toimiko sulla niin tiedän lähteä kattelemaan oikeita paikkoja omasta autosta.

EyeTiger

  • Vieras
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #19 : 19.10.2012, 12:25:53 »
Voin vahvistaa että ongelma korjaantui map-anturin vaihdolla. Tuntui vaikuttavan muutenkin moottorin toimintaan. Nyt kiihdyttäessä kone vetää paljon paremmin ja ajoittainen tyhjäkäynnin heitteleminen on rauhoittunut samalla.

Mikäli nyt korjaat autoasia suoraan tämän kertomukseni perusteella, niin kannattaa huomioda että näitä samoja moottoreita on tehty kahdella erinlaisella sähköjärjestelmällä ja suurin eroavaisuus on liittimessä. Ainoa varmin konsti on tutkia minkälainen liitin omassa autossa on ennen uuden hankintaa.

taikuriz

  • Vieras
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #20 : 19.10.2012, 16:36:30 »
Jeepp! Oon justiinsa lähössä hallille kattelee bensaletkuja ja samalla kurkkaan sitä anturia, jos kovin likainen niin jossain luki että pelkästään jo putsaamalla voi selvitä? Täytyypi kokeilla =)

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #21 : 03.08.2019, 05:52:00 »
Auto: 1997 406 1,8.

Sama juttu. Perheessä 20v ollut 406 1.8 vm -97 alkoi pitää samanlaista peliä. Kuumana takerteli, pätki, pärskyi, sammuili ym. Vaihdettu: Bensapumppu, tyhjäkäynnin askelmoottori, kaasuläpän asentotunnistin, kaksoisrele ja nyt viimeisimpänä lämpöanturit, kun alkoi sammahdella jo 80-asteessa. Näytti jo korjautuvan, mutta vielä kerran sammui. Missä se MAP sijaitsee, entä vikakoodinlukijan pistoke?Ei se ainakaan kojetaulussa ole.
Kone muuten toimii maantiellä hyvin ja antaa tehoa tosi ärhäkästi. Ongelmat ilmenivät helteellä taajamassa ja etenkin pitkän moottorijarrutuksen jälkeen. Nyttemmin jo muutenkin.

Lisään vielä, että kyseiseen autoon vaihdoin moottorin kymmenisen vuotta sitten ja polttoainepumpun sitten myöhemmin. Kun auto alkoi temppuilemaan viitisen vuotta sitten, niin se jäi vara-autoksi pihalle seisomaan. Nyt se tuli otettua keväällä liikenteeseen teinille ja on koko ajan parantunut antureiden vaihdon myötä tai sitten ei. Ajonesto ei ole toiminnassa. CPU päivitettiin n. 2001, jonka jälkeen kone aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä alkoi kaasutella automaattisesti itseään lämpimäksi noin puolen minuutin ajan.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #22 : 03.08.2019, 13:46:13 »
Huomasin äsken, että sytytysyksikköön menevän liittimen alta menee johto siinä alapuolella olevaan mustaan vastuksennäköiseen neliömäiseen osaan. Se muoviosa oli murtunut juuresta lähes irti. Vaihdoin sen vanhasta moottorista. Leikkasin johdon poikki kummastakin ja tinasin ehjän paikoilleen. Saa taas nähdä ja kokea ylä- ja alamäkisiä mielentuntemuksia.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #23 : 03.08.2019, 18:40:57 »
Eipähän auttanut. Maantieajossa toimii, mutta yli 80C sammuu, jos ajelee pikkuteitä. OBD pistoke, tosin joku vanhan mallinen, näyttää löytyvän sisäsulakerasian vasemmalta laidalta, tarvitsisi varmaan adapterin. MAP anturi on varmaankin lisäilmaputken jompikumpi anturi. Ehkä koko letkun antureineen voisi ottaa entisestä koneesta.
Alipainetta ei tule tankkiin, jos aukaisee korkin häiriön jälkeen, ettei se vika sielläkään ole.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #24 : 04.08.2019, 02:49:19 »
Vaihdetuista osista entisestä moottorista otettuja oli kaasuläpän asentotunnistin, joka oli kyllä vaihdettu jonkin verran aiemmin. Vaihdoin senkin uuteen, kun sattui olemaan tilattuna. Nyt taas tuntui kone toimivan vaikka antoi lämpöjen nousta, mutta saahan nähdä.
Lämpöanturikin oli entisestä, mutta kyllä ne kumpikin samoin näyttivät mittariin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Hetkellinen käyntihäiriö moottorin lämmetessä
« Vastaus #25 : 04.08.2019, 11:07:51 »
MAP anturi taitaa olla imusarjassa, alapuolella piilossa, peilillä näkyy. Suuri todennäköisyys, että siinä on vika.