Kirjoittaja Aihe: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)  (Luettu 3951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Vieras
607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« : 20.01.2014, 21:47:38 »
Auto: 2001 607 3,0 V6 (ES9J4S, 102 000 km).

Onko V6-bensiinimoottoreissa esiintynyt minkä verran kaksoismassavauhtipyörän vaihtotarvetta? Varaosakuvien mukaan kaksoismassavauhtipyörää on käytetty ES9J4S + BVM sekä ES9A + BVM6 -yhdistelmissä.

Omassani kuuluu vaihteiston suunnalta kaksoismassavauhtipyörään viittaavaa ääntä. Kylmästartin jälkeen (-20 C) ääni on kovimmillaan, mutta vaimenee melko nopeasti, eikä sitä lämpimällä moottorilla kuulu (tai häviää muihin ääniin). Mitään oireita kytkimestä tai vauhtipyörästä ei tule ajossa, ja moottori toimii muutenkin moitteettomasti.

Tässä kaksi videopätkää, joissa ääni kuuluu kylmäkäynnistyksen jälkeen (lataa omalle koneelle dropboxista, laatu parempi):
https://www.dropbox.com/s/rdhns4440f34q4o/Vauhtipyora.mkv, etenkin 23s->29s
https://www.dropbox.com/s/xjmi3b6otepmari/Vauhtipyora_slowmotion.mkv, etenkin 5s->12s, 43s->56s

Etenkin hidastetusta videosta kuulee hakkaavan äänen, joka voisi kuulua vauhtipyörästä, onko tässä päätelmässä perää? Jos näin on, millä aikataululla vaatii vaihtamisen ja alkaako oireilla pahemmin lisäkilometrien kanssa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #1 : 20.01.2014, 23:57:00 »
Tyhjöpumppu? Automaatissa ei tuota "ongelmapyörää" ole.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #2 : 21.01.2014, 00:06:01 »
Niin mikä pumppu? Vaihteisto on käsivalintainen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #3 : 21.01.2014, 00:10:11 »
Moottorin takaosassa, mikä saattaa "lotkottavaa" ääntä pitää. Niin on, harvinainen 607 man  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #4 : 21.01.2014, 00:16:12 »
Tuossa oli varmaan siis typo, eli tyhjiöpumppu? :) Yritin katsoa, mutten löytänyt varaosakatalogista tuota. Muistatko mistä valikosta tuo löytyy serviceboxista?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #5 : 21.01.2014, 07:02:51 »
B3FG015UP0 - Irrotus - Asennus   Alipainepumppu_files.

Alipainepumppu, ei tyhjiö...eikä edes tyhmiö  ;). Paljonko on V6 manu taivaltanu km?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #6 : 21.01.2014, 17:29:20 »
Mihin tarvitaan bensamoottorissa alipainepumppua? Noitahan käytetään tietääkseni dieselmoottoreissa, koska alipainetta ei niissä muuten saada jarrutehostinta varten kehitettyä.

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #7 : 21.01.2014, 17:34:13 »
Ei modernissa bensavehkeessäkään enää ole kaasuläppää alipainetta aiheuttamassa, vaan tehoa ja kierroksia säädellään venttiilin nostoa ja ajoituksia muuttamalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #8 : 21.01.2014, 19:22:45 »
Moottorin takaosassa, mikä saattaa "lotkottavaa" ääntä pitää.

Aihe on 607 ei 407.

Kyseisessä mallissa ei ole alipainepumppua.

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #9 : 22.01.2014, 19:10:32 »
Vauhtipyörän vialta vaikuttaa. Kun kytkimen painaa pohjaan, ääni loppuu. Mitä nopeammin kytkimen nostaa, sitä selvemmin ääni kuuluu. Tässä video: https://www.dropbox.com/s/08guwm4sr8bsipn/Vauhtipyora_kytkin.mkv.

En tullut kokeilleeksi nostaa kierroksia kytkin pohjaan painettuna, mutta eikai tuo ääni oikein voi muualta tulla kuin vauhtipyörästä? Etenkin videon lopussa kun nopean kytkimen nostamisen jälkeen painaa kaasua, niin kolisee reilusti. Alkupuolella jos ääni on ehtinyt rauhoittua niin kolinaa tulee huomattavasti vähemmän. Pystyykä tämän perusteella arvioimaan tuleeko ääni vauhtipyörän kiertoliikkeestä vaiko laakerin välyksestä? Tarkoitan tällä videolla esitettyä kahta välystä: http://www.youtube.com/watch?v=PoxK1bgJI0Y.

Onko riskiä ajaa tällaisella vauhtipyörällä, aiheuttaako isoa tuhoa jos porsii pahemmin? Ääni kuuluu kuitenkin tyhjäkäynnillä vain kylmällä koneella, eikä missään vaiheessa sisälle.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #10 : 22.01.2014, 19:50:23 »
Oletko varma ettei vaihteistossa ole laakerivikaa? Sillä ääni nimenomaan loppuu kun kytkinpoljin on pohjassa ja nopeasti polkaisemalla kytkintä ääni muuttuu aina hieman. Onko vaihteistoöljyt tarkistettu?

Sen äänen kyllä erottaa laakeriviaksi ja kuuluu nimenomaan vaihteiston puolelta.
Audi A4 Tdi Q

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #11 : 22.01.2014, 23:11:56 »
Öljyt on vaihdettu joitakin viikkoja sitten, vaihteistosta pois tullut ei ollut kovin likaista ja määrä oli oikea. Tarviipa kuunnella tarkemmin auton alla kun ehtii, kummalle puolelle ääni paikallistuu.

Jos ääni on vaihteiston laakereista peräisin, voidaanko olettaa että äänen pitäisi tulla yhden kerran kierroksessa, vastaten moottorin kierroslukua (ensiöpuolen laakerit)? Tämä siis vaihde vapaalla. Tuon taajuuden pystyy määrittämään kyllä videoista.

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #12 : 30.04.2018, 19:24:36 »
Reilu neljä vuotta ja ~40tkm myöhemmin ongelma tulee työn alle ensi kesänä. Ääni on lisääntynyt jonkin verran, ja kytkimen tuntuma on mennyt melko ohueksi. Vedolta rullaukseen ja päinvastoin on joskus myös ylimääräistä heijausta. Luultavasti kytkinlevyn vaimennusjouset ovat kuoleentuneet, jonka takia ne helisevät ja lisäksi sallivat navan liiallisen vapaaliikkeen. Todennäköisesti myös kytkin on melko loppu ja painelaakeri on osasyy äänelle.

Purkuosakuvien ja veneläisen Peugeot -foorumin perusteella autossa ei ole kaksoismassavauhtipyörää, vaikka LUK sellaista tarjoaakin alkuperäisellä osanumerolla 0532J7. Viestin liitteenä kuva purkuosasta, josta näkee että perinteisen yksiosaisen koneistetun vauhtipyörän sijaan on käytetty kaksiosaista konstruktiota. Kitkapinta on liitetty niittaamalla prässäättyyn puoleen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #13 : 30.04.2018, 20:49:58 »
Aikansa kesti manuaalikin. Varmaankin yli 300 tkm, kun vuonna 2014 ei mainintaa. Peukkua remonttiin ja samalla kannattaa harkita vetoakseleille uutta rasvaa yms. kun paikat on auki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Kaksoismassavauhtipyörä (V6)
« Vastaus #14 : 01.05.2018, 10:57:04 »
Itseasiassa vain reilu 140tkm, mutta aiemman omistajan käyttö varmasti osatekijänä. Vasemman vetoakselin rasvat on jo vaihdettu, oikeanpuoleinen vetoakseli menee vaihtoon samalla. Samalla vaihtuu myös vaihteistosta vetoakselien tiivisteet, kampiakselin tiiviste, sekä yhdistetty painelaakerin liukuholkki/vaihteiston ensiöakselin tiiviste.