Kirjoittaja Aihe: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)  (Luettu 8633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilkka66

  • Vieras
307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« : 09.09.2010, 14:02:41 »
Auto: 2002 307 SW 2,0 HDi 90 (66 kW).

Autoa kun käynnistää kylmänä, tyhjäkäynti on n. 700-800 rpm. Pyörii vähän niin kuin rynkyttämällä. Eikös ns. ryypyn pitäisi mennä päälle? Sitten lämpimällä kun tavallaan rullaa 70-100 km/h, on pientä nykimistä. Lisäksi hehkutettaessa kylmänä valo pala korkeintaan vain noin 1 sekunnin. Mistähän alkaisi etsiä vikaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #1 : 21.09.2010, 07:14:40 »
Diesel moottorissa ei ole lainkaan "ryyppyä", periaatteessa moottori käy ihan normaalilla polttoaine määrällä niin kylmänä kuin lämpimänäkin, vain ennakkoa pitää säätää aikaisemmalle kylmänä. Todellisuudessa ruiskutus määrää lisätään ihan hiukan kylmänä, tyhjäkäyntikierrokset nousevat luokkaa 50-200 rpm.

Miten kylmä moottori on kun hehkutuksen valo palaa sekunnin? Jos -5 - +3 niin se on ihan normaali hehkutusaika, vaikka kyseessä olisi Siemensin ruiskulla oleva moottori. Jos se on Bosch niin tuollainen alle sekunnin hehkutus jatkuu aina +15 asteeseen saakka.

Kannattaa aluksi mitata hehkutulpat: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2044.0
Vaihtoohje: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13708.0

Tuohon lämpimänä nykimiseen en osaa tämän perusteella heittää mitään arvausta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #2 : 21.09.2010, 17:25:19 »
Ulkolämpötilan ollessa -5- +3.Autossa on Siemensin ruisku.Vaihdoin uudet Boschin hehkut.Mitäs öljyä kannattaa käyttää koneessa tällä hetkellä 0 w-40w.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #3 : 27.09.2010, 23:10:10 »
Auto seisoi pari päivää,kun käynnistin tuli sinistä savua taivaan täydeltä pyöri tosi huonosti.Aivan kun ei olis hehkuttanut ollenkaan.Voisko olla että jakohihnan merkit eivät olis kohdallaan vai mikä.Pumpun säätökö tapahtuu koneella?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #4 : 28.09.2010, 07:10:48 »
Auto seisoi pari päivää,kun käynnistin tuli sinistä savua taivaan täydeltä pyöri tosi huonosti. Aivan kun ei olis hehkuttanut ollenkaan.

Tarkista hehkurele, mittaa siis hehkuille tuleva jännite. Muista että härvelissä on jälkihehku, se helpottaa olennaisesti mittaamista koska esihehku on niin lyhyt. Lisää aiheesta http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2044.0

Voisko olla että jakohihnan merkit eivät olis kohdallaan vai mikä. Pumpun säätökö tapahtuu koneella?

Jos jako ei ole kohdallaan niin moottori kylkee aika nopeasti melkoisen kasan metallisilppua pakosarjaan, muistaakseni kyseinen moottori tuhoaa keinuvivut jo kahden hampaan heitolla. HDi ruiskutus ajan kohta ei ole teknisesti riippuvainen jakohihnan ajoituksista, ruiskutuksen hoitaa ECU joka avaa ja sulkee ruiskutussuuttimia useamman kerran yhden työtahdin aikana.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #5 : 29.09.2010, 17:41:08 »
Nyt on uudet hehkut, sulake, hehkurele. Hehkurele on tosin 2001:stä kun motonetissä ei ollut muuta tarjolla. Siinä on 1-liitin enemmän, liekkö merkitystä. Ei tuonnut helpotusta asiaan, vaikeasti lähtee käyntiin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #6 : 29.09.2010, 18:21:17 »
Mittasitko sä sen että tuleeko hehkuille jännite ja jos tulee niin kuinka paljon? 9 VDC? 10 VDC? 11 VDC? vai perästi 12-14 VDC. Mikä oli akun napajännite esihehkutuksen aikana.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #7 : 30.09.2010, 13:23:19 »
Hehkun jännite 0. Releelle tulee toiseen yli 12. Toiseen napaan 0. Akun napajännite 12,4 V.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #8 : 30.09.2010, 15:33:01 »
En nyt ihan ymmärtänyt miten olet mitannut tuon, mutta vaikuttaa vähän siltä ettei tuo hehkuta kuitenkaan. Mites jälkihehku? Mittaa suoraan tulpilta jännite.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #9 : 04.10.2010, 13:38:07 »
Hehkuille ei tule minkaanlaista virtaa. Käytin autoa korjaamolla piuhassa, yksi vika koodi löytyi moottorin öljynlämpötilananturi, osa tilauksessa. Asentaja epäili ohjainyksikköä,en tiedä. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihdoin (ei korjautuna), hehkut toimii suoralla virralla. En tiedä mistä etsisi vikaa vai laittaisiko erillisen hehkunapin.

Tänään taas leikin hehkujen kanssa ja huomasin, että jälkihehkutus lähti startin jälkeen päälle? Kun käänsi avaimesta hehkuasentoon, ei jälkihehkutusta.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #10 : 18.10.2010, 15:46:24 »
Tänään vaihdoin oman hehkureleen,(2002-200?),ei mitään uutta,jälkihehkutus lähtee päälle kun kone on käynnissä.onko kukaan vaihtana öljyn lämpötilan/tasonanturaa kuinka paljon täytyy purkaa rojua edestä että anturan saa pois.(epäilen kyllä tän vaikutusta kun jälkihehkutus toimii)

Jsuopuro

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #11 : 26.01.2011, 19:19:40 »
Auto: 2001 307 2,0 HDi (66 kW).

Onko ongelma ratkennut? Aivan samanlainen ongelma omassa autossa. Uudet hehkut, uusi rele. Releelle tulee virta mutta hehkuille ei...

Herukam

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #12 : 26.01.2011, 21:12:23 »
Tarkista hehkurele, mittaa siis hehkuille tuleva jännite. Muista että härvelissä on jälkihehku, se helpottaa olennaisesti mittaamista koska esihehku on niin lyhyt. Lisää aiheesta http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2044.0

Tuohon Samin jälkihehkuohjeeseen kommenttina, että ainakin HDi:n sähkökuvien perusteella hehkureleen kytkentä-/ohjauslinjassa on 10A:n sulake. Kuvien mukaan sulake on sijoitettu konehuoneen sulakeboksiin.

ilkka66

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #13 : 03.02.2011, 17:41:17 »
Auto: 2001 307 2,0 HDi (66 kW).

Onko ongelma ratkennut? Aivan samanlainen ongelma omassa autossa. Uudet hehkut, uusi rele. Releelle tulee virta mutta hehkuille ei...

Ei ole ongelma ratkennut, laitoin painonapilla ja releellä, jotta pääsen talven yli.

mika69

  • Vieras
Vs: 307 - Kylmäkäynnistys (HDi)
« Vastaus #14 : 15.02.2011, 21:16:27 »
Auto: 2001 307 2,0 HDi (66 kW).

En viittinyt aloittaa uutta ketjua, liippaa oma vika kuitenkin niin vierestä. Eli vikana hehkutuksen toisaikaisuus, väli toimii, väli ei. Akku hyvä, jäähdytinnesteen lämpöanturi ehjä, uudehkot hehkut. Itse veikkaisin relettä. Ehdotuksia?

Esim. tänä aamuna -26 hehkuvalo paloi noin 4-6 sec ja lähti heti käymään. Sitten kun lähin duunista -22 hehkuvalo paloi noin 20sec ja sai sahata 20 sec ennen kuin alkoi pikkuhiljaa paukutella käymään sylinteri kerrallaan.