Kirjoittaja Aihe: 206 - Kytkimen vaihto (TU)  (Luettu 20453 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #15 : 28.03.2012, 13:33:36 »
Vai QH  :D
No ei tuo 140€ nyt paljoa ole sekään laatumerkistä.
http://www.ktamotors.fi/ Tuolta saat stefat vaihdelaatikkoon halvalla postiisi kirjekuoressa.

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #16 : 02.04.2012, 16:21:39 »
KTA:lla on myös MA -lootan stefoja, tilasin parin. Jäänyt laittamatta luetteloon, kuulemma.


....meanwhile....
Otin 206:laatikon tallin lattialle ja syy ongelmiin löytyi kohtalaisen helposti: Painelaakeri oli hajonnut aivan atomeiksi. En ikupäivänä ole nähnyt moista, eikä tule mieleeni montaakaan fakiiria, joka noista jäljellejääneistä kappaleista olisi asiayhteyden ulkopuolella tunnistanut, että joskus kyseessä oli ollut laakeri... Mitä nyt muutama kuula vihjasi asiasta. Niitäkään ei löytynyt  montaa.

Sivumennen sanottuna 206 tuntuu olevan paljon v*ttumaisempi purettava kuin 205. Kymmenessä vuodessa oli näkäjään opittu paljon siitä, miten saadaan enemmän romua pienempään tilaan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #17 : 02.04.2012, 16:47:31 »
Nykyautoissa kun ei uhrata enää ajatustakaan huollon helppoudelle, helppo ja nopea kokoonpano tehtaalla on ainoa asia, joka merkitsee.

VPesonen

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #18 : 10.04.2012, 18:11:27 »
Muistaessani...

Stefat sopivat paikkaansa, vaikka toisen pussissa ei mainittu sanallakaan 206:sta. Muita sen sijaan pitkä lista. Hyvin tuntui KTA Motorsin kaveri tietävän, mitkä stefat vehkeeseen kuuluvat.

Sitten muut roippeet takaisin paikalleen. Päälle 360 km testireissu  :)

Hyvin tuntuu taas pelaavan ja emäntä saa taas työauton alleen.

anssianssi

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #19 : 25.07.2015, 21:12:26 »
Auto: 2002 206 1,4 (TU3JP, VF32CKFWF42015405, DAM 9111/19.10.2001).

Vanhan keskustelun elvytystä, jos vaikka apua löytyisi.

Moni on kertonut vaihtaneensa kytkimen onnistuneesta. Kytkimen suhteen ei itsellänikään ole ollut ongelmia, mutta vaihdelaatikon takaisin saaminen sen sijaan osoittautui odotettuakin hankalammiksi. Olisiko joillain teillä, jotka olette homman kunnialla suorittaneet, antaa jotain vinkkejä? Missä asennossa laatikkoa kannattaisi ujuttaa sisään? Ensimmäisinä pitäisi varmaan saada vetari menemään sisälle. Kahteen pekkaan veljeni kanssa puljasimme yli 4 tuntia laatikkoa paikoilleen, mutta homma jatkuu huomenna. Tuntuu jotenki uskomatonta, että tuossa voisi onnistua yksin. Käytössä on siis kaksi paria käsiä, saksitunkki ja Bilteman onneton hallitunkki - näiden päällä laatikko ei pysy millään ilveellä.

Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan. Ja hyvää launtainain jatkoa. :) (PS. tähän mennessä hajonnut: alapallonivelen suojakumi ja yksi vaihteensiirtäjä.)

PL

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #20 : 25.07.2015, 21:32:56 »
Siitä kannattaa lähteä liikkeelle, että se ilmeisesti paikallaan oleva apumiehen puoleinen vetoakseli otetaan irti. Tulee turhaan vaikeusastetta hommaan siitä. Vaihdelaatikon booritus pitää saada osumaan kohdalleen kytkimeen, mikä voi vaatia että moottoria pyöritetään kampiakselin päästä hieman. Moottorin puolen kiinnitysreikiin voi tehdä ohjaustapit tai käyttää esim poranteriä helpottamaan asemointia. Pitkistä pulteista voisi myös tehdä pinnapultit, jotka sitten kierretään pois kunhan vaihteisto on paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2015, 21:36:34 kirjoittanut PL »

anssianssi

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #21 : 25.07.2015, 21:44:28 »
Joo, kiitos vinkistä. Vetari kyllä irroitetaan heti aamusta - olisi pitänyt tehdä jo tänään... Jotenkin vain olin siinä käsityksessä, että vänkärin puolelta se voi olla kiinni. Sekin muuten osoittautui aika hankalaksi hommaksi, johtuen tuosta alapallonivelen kiinnityksestä. Oli pakko laskea pukeilta alas, jotta alapallonivel irtosi.

Tätäkään remonttia ei tee yhtään helpommaksi hämärä hieman autoa leveämpi huonosti valaistu autotalli :)

anssianssi

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #22 : 26.07.2015, 19:12:21 »
Ei tosiaankaan osoittautunut ihan viikonlopun aikana tehtäväksi hommaksi. Tuo oikeanpuoleinen vetari on edelleen irroittamatta, ei jostain syystä tule kannatinlaakerin läpi, vaikka pultit on auki. Alempi pultti tulee helposti pois, mutta ylempi on jotenkin jumissa - sen saa löysättyä, mutta ei tule kokonaan ulos. Voisiko se jotenkin harata vastaan? Tähän kaipaisin hieman vinkkejä. Koiranluu oli pistettävä paskaksi 1,5h tuloksettomien irroitusyritysten jälkeen. Onneksi edullinen osa, mielellään asennan uudet.

Tuli myös opittua kantapään kautta miksi kytkinvipu on syytä hirttää jollain mustekalavirityksellä asentoon, joka pitää painelaakerin ala-asennossa. Uuden painelaakerin pienen pienet väkäset nimittäin hajosivat, eikä kytkinvipu enää "vetänyt" sitä alas. No nyt on uusi painelaakeri haettu (ja vipu hirtetty kunnolla kiinni asennuksen ajaksi). Vaihdoin myös sen holkin, jonka ympärille painelaakeri tulee . Yksi kolmesta kiinnitysmutterista katkesi avausvaiheessa.. Tehdas-loctitet ilmeisesti toimineet.

Tässä kuitenkin pientä väliaikatietoa niille, jotka pohtivat kytkimen vaihtoa itse. Tällä hetkellä tehokasta työaikaa kulunut 17 tuntia ja meitä on ollut kaksi tekijää. Uusi kytkin kiinnitetty, mutta oikeanpuoleinen vetari edelleen irroittamatta. Jäljellä siis sen irroitus joka mahdollistaa laatikon kiinnittämisen. Operaation yhteydessä hajonneet/hajotetut osat:
-pallonivelen suojakumit kummaltakin puolelta (suosittelen ulosvetäjää, saattaisi toimia?)
-koiranluut kummaltakin puolelta
-yksi painelaakeri
-kytkinholkin yksi kiinnityspultti

Ainakin tässä oppii uutta ja ehkä myös säästää hieman rahaa, jos osia ei kovinkaan paljoa enää rikkoudu.. Toivottavasti ensi viikonloppuun mennessä voin tehdä lyhyen yhteenvedon eri työvaiheista, jos ja kun auto on kunnossa.

anssianssi

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #23 : 27.07.2015, 21:40:13 »
Siellä tukilaakerin pulteissa on väkäset, mitkä pitää vain kääntää 90 astetta sivuun. Luultavasti tukilaakeri on jämähtänyt kiinnikkeeseen, iskua sorkkaraudalla ja lekalla vetoakselin olakkeeseen. Helpompi tapa voi kuitenkin olla irrottaa kiinnitysrauta moottorista (vaatinee moottorin reaktiotangon irroittamisen myös).

Kiitos arvokkaista vinkeistä PL. Vetoakselin irroituksen jälkeen kytkin mahtui nousemaan jopa "helposti", ja Biltemasta haetusta M10-kierretangosta leikatut ohjuripultit auttoivat asemoinnissa. Kun laatikko saatiin kohdilleen niin se mulahti kiinni ihmeellisen helposti.

Vetari muuten otettiin irti reaktiotankoineen ja kiinnitysrautoineen - oli tosiaan todella jumissa, laakeri ei irronnut kiinnitysraudasta maassakaan. Jätettiin vetari konehuoneeseen laatikon noston ajaksi niin, että ulompi pää lepäsi jarrulevyn päällä ja laatikon puoli konehuoneessa jotain reunaa vasten. Kun laatikko saatiin ohjureille niin samalla ohjattiin vetoakselin spoori askiin. se upposi sinne helposti. Vetari ei kuitenkaan pyöri? Onkohan mahdollista, että laatikkoa räpeltäessä vaihde on mennyt päälle. Tästä nyt tuli aikamoinen tukipalsta, mutta toivottavasti näistä joku muukin jatkossa hyötyy.

PL

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #24 : 27.07.2015, 22:28:13 »
Onhan se mahdollista, nopein tapa kokeilla on varmaan laittaa kytkinvaijeri kiinni ja kokeilla poljin pohjassa. Vai liekö sillä mitään vaikutusta, koska tasauspyörästön kautta vetoakselien pitäisi pyöriä vapaasti myös vaihde päällä? Kampiakselin hihnapyörän pultista voi myös kääntää (myötäpäivään) konetta ympäri ja varmistaa näin ettei asennuksessa ole tullu mekaanista lukkoa jonnekin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #25 : 28.07.2015, 06:28:25 »
Ei siinä mitään lukkoperää ole, renkaiden pitäisi pyöriä vaikka vaihde päällä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

anssianssi

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #26 : 31.07.2015, 08:53:33 »
Noniin, kytkin on nyt sitten vaihdettu. Ja mikä kummallisinta (ottaen huomioon vastoinkäymiset), se toimii erinomaisesti ja remontin kipinänä ollut laahaava metallinen ääni on kadonnut. Syynä tähän ääneen oli kulahtanut painelaakeri, joka oli myös syönyt paineasetelmaa. Aikaa projektiin kului ensikertalaiselta kahteen pekkaan tehtynä noin 30 tuntia, joka pitää sisällään pari motonet-reissua, kahvinjuomista ja röökin pumppaamista. Jos nyt aloittaisi saman operaation niin aikaa kuluisi rutkasti vähemmän.

Vaikeimmat asiat:
-Vaihteensiirtäjien/vaihdetankojen (gear link) irroittaminen (ne kaksi lyhintä): Hemmetin kireällä ja kumit niin kuivat, että menivät irroitettaessa aivan päreiksi. Uudet tarvikeversiot sai onneksi edullisesti ja nopeasti Nimarkilta (alle 6€/kpl).
-Kallistuksenvakaajan yhdystankojen irroittaminen: Irroitettiin lopulta rälläkällä ja vaihdettiin uudet.
-Alapallonivelen irroittaminen ja kiinnitys: Irroittaessa auton kannattaa ehdottomasti olla maassa. Kaveri voi vaikka istahtaa lokarin päälle niin irtoaa lähes omalla painollaan. Kiinnitettäessä auto pukeille ja alatukivarren myötäisesti joku kampi - meillä iso voimaväännin - jonka päällä toinen seisoi painaen tukivartta alas samalla kun toinen asetteli nivelen kohdilleen. Suojakumit vaurioituivat irroituksen yhteydessä ja ne vaihdettiin uusiin (3,40€/kpl Autokeskukselta).
-Raidetangonpään kiinnitys: Sama homma kuin koiranluiden avaamisessa. Nivelen kartiopultti pyörii mutterin mukana eikä pihdeillä tahdo saada mistään kiinni rikkomatta suojakumia. Meillä ratkaisuna oli asettaa tunkki raidetangonpään alle ja maltillisesti nostaa. Tämä esti pallon pyörimisen ja mutterit saatiin kiinni.
-Vaihdelaatikon nostaminen paikalleen: Kannattaa ehdottomasti hakea M10-kierretankoa ja tehdä siitä 2-4 kpl ~10 cm ohjuripultteja moottorin puolelle. Näin laatikko saadaan helposti oikeaan asentoon ja laskettua pulttien varaan. Yksi kerrallaan pultit sitten pyöritellään ulos ja vaihdetaan oikeisiin kiinnityspultteihin. Kummatkin vetarit kannattaa ehdottomasti ottaa pois. Me otimme oikeanpuoleisen vetoakselin pois niin, että kannatinlaakeri oli siinä edelleen kiinni. Samalla piti irroittaa reaktiotanko. Nämä irtosivat ja kiinnittyivät helposti, vaikka yksi kannatinlaakerin kiinnitysmutteri onkin hieman hankalassa paikassa.
-Vaihteistoöljyn lisäys- ja tarkistuspultin avaaminen: Aivan järjettömän kireä, ei auennut ikkunanavaajalla, ei 8x8-nelikulmalla. Oli myös sen näköinen, että sitä ei ikinä ole avattu. Ei ainakaan vuosi sitten kun autoni kävi huollossa johon piti kuulua kyseisten öljyjen vaihto. Koska olimme varmoja, että laatikko oli täysin tyhjä öljyistä niin ratkaisuksi onneksi osoittautui öljyjen lisääminen yläkautta huohottimen kautta.

Lisäksi työn tiimellyksessä hajosi yksi painelaakeri omaa huolimattomuutta. Kytkinvipu kannattaa ehdottomasti hirttää vaikka mustekalalla asentoon, joka pitää painelaakerin alhaalla.

Remontin aikana autoon vaihdettiin seuraavat osat:
-Kytkinlevy
-Paineasetelma
-Painelaakeri
-Kytkinakselin holkki
-Vetoakselin stefat
-Kallistuksenvakaajan yhdystangot
-Vaihteensiirtäjät 2 kpl
-Alapallonivelen suojakumit
-Vaihteistoöljyt

Kiitos ketjussa vinkkejä antaneille ihmisille. Eipä tuo nyt niin paha homma ollut, hieman tietty helpottaisi jos tietäisi mitä tehdä.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #27 : 31.07.2015, 22:08:23 »
Melko sinnikästä toimintaa. Hyvä, että tuli kuntoon.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #28 : 11.02.2020, 21:20:54 »
Auto: 1998 206 1,4 (TU3).

Vaihdoin tuossa 98 vuoden 206 pösön  tu3 moottoriin kytkimen irroittamatta yhtään osaa auton oikealta puolelta. Ainoastaan rengas irtosi maasta kun keula pukeilla ja siis yksin tehty. Nyt ihmettelen kytkinvaijerin automaattisäätöä, että kuuluuko tosiaan painelaakerin pyöriä aina kyseisessä moottorissa kun moottori on käynnissä.
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: 206 - Kytkimen vaihto (TU)
« Vastaus #29 : 11.02.2020, 21:59:52 »
Edellistä jatkaen, eli kytkinvivun lukitsin 10mm kiintolenkillä ja keskitystyökaluna käytin 11mm 3/4 pitkää hylsyä oli just sopiva. Ja vaihdelaatikon päällä on nostokorva siitä liinalla nostin lokasuojien päällä oli 2x4.
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200