Kirjoittaja Aihe: 206 - Takapyörän laakerin lukkorengas  (Luettu 8128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MaxMartin

  • Vieras
206 - Takapyörän laakerin lukkorengas
« : 16.07.2010, 14:58:34 »
Auto: 206.

Yritin itse ensin vaihtaa takapyörän laakerin. Homma pysähtyi lukkorenkaaseen. Ei nouse urasta, on sitä hankalaa kaivettavaa mallia. Lukkorengaspihdit ei siis toimi. Vein korjaamolle, ja pojat sanoivat 30 e maksaa laakerin vaihto, jos oma laakeri on mukana. Ei onnistunut heiltäkään. Lukkorengas pyörii urallaan, mutta ei nouse. Onko olemassa mitään omaa työkalua ko. ongelmaan. Olen yrittänyt ruuvari, tuurnaa ja ja erilaista piikkiä. Mitä teen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Takapyörän laakerin lukkorengas
« Vastaus #1 : 16.07.2010, 19:29:24 »
Service Box:n dokumentin B3FT04K1TT (Modification - Rear hub, drum brakes) mukaan tietystä tuotantokoodista lähtien on rumpujarrullisissa malleissa 106, 206, 306, 205 ja 309 muutettu osia takatukivarren akselitappi, lukkorengas, napamutterin aluslevy ja navan suojakuppi. Vanhemmassa asennuksessa käytetään tavallista lukkorengasta ja halkaisijaltaan 38 mm:n aluslevyä (paksuus malleissa 106 ja 206 3,5 mm ja malleissa 306, 205 ja 309 2,0 mm). Uudemmassa asennuksessa käytetään pihdeillä irrotettavaksi sopimatonta uudentyyppistä lukkorengasta ja halkaisijaltaan 48 mm:n aluslevyä (paksuus 4,0 mm).

Osat eivät ole keskenään yhteensopivia, jonka vuoksi vanhemman ja uudemman asennuksen osia ei saa käyttää sekaisin. Nykyään vanhanmallisilla akselitapeilla varustettujen tukivarsien loputtua varastosta valmistaja toimittaa sekä vanhempiin että uudempiin autoihin vain tukivartta, johon on asennettu uudempaa mallia oleva akselitappi, jolle tulee siis asentaa vain uudemman asennuksen mukaisia osia.

Peugeotin dokumentin mukaan poikkeuksen muodostaa vain tietty määrä ennen vuoden 1998 loppua valmistettuja 106-malleja, joiden kohdalla on tehtaalla käytetty ainoaa vain ko. tapauksessa sallittua osien yhdistelmää eli tavallista lukkorengasta ja vanhempaa 38 mm:n aluslevyä. Näihin autoihin kuuluu jatkossa asentaa tavallinen lukkorengas ja uudempi 48 mm:n aluslevy. Dokumentti siis sanoo noin, mutta tuossa saattaa olla asiavirheitäkin...

Uudemman lukkorenkaan päissä ei ole leveämpää osaa reikineen pihdeille kuten tavallisessa lukkorenkaassa, vaan se on koko matkalta yhtä kapea (ei tule asennettuna juurikaan uran ulkopuolelle). Rengasta ei selvästikään ole tarkoitettu irrotettavaksi, vaikka Peugeotilta kyllä löytyy lukkorenkaan irrottamiseen erikoistyökalu (jollaisen valmistaminen itse lienee vaikeaa). Useimmiten laakerien vaihdon yhteydessä uusintaankin myös jarrurummut, koska ne eivät tarvikeosina paljon maksa ja toisaalta niiden pitäisi olla vaihtokunnossa siinä vaiheessa kuin laakeritkin.

Eli esim. 206:ssa akselitappi, lukkorengas ja aluslevy ovat siis muuttuneet tietystä valmistenumerosta lähtien. Tässä esimerkissä näkyvät kummankin asennuksen osat:

206, takapyörän laakeri
206, 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 09456 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 09456

Vanhempi asennus:

Lukkorengas (reiät pihdeille):
3738 03, STOP-RING, 56,2X50-2, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 07958
Aluslevy (paksuus 3,5 mm):
3736 35, WHL HUB WASHER, EP 3,5, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION UNTIL RPO No. 07958

Uudempi asennus:

Lukkorengas (ei reikiä pihdeille):
3738 06, HUB BEARG RING, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION SINCE RPO No. 07959
Aluslevy (paksuus 4,0 mm):
3736 44, PLAIN WASHER, EP 4, INJECTION TU3JP AND NORMAL SUSPENSION SINCE RPO No. 07859

Service Box:n mukaan itse laakeri, napamutteri ja muutamat muut osat ovat kummassakin tapauksessa samanlaiset ja todennäköisesti myös jarrurummut (en tarkistanut asiaa 206:n tapauksessa). Sen sijaan Peugeotin mukaan takatukivarsien akselitapit ovat muuttuneet (dokumentti B3FT04K1TT) ja varaosaluettelo listaa enää vain uudemman tukivarren ja jos se asennetaan vanhempaan autoon, pitää silloin ehdottomasti käyttää myös uudempaa laakerisarjaa.

En siis missään nimessä asentaisi esim. uudempaan autoon uudempaa aluslevyä ja tavallista lukkorengasta tai vaihtoehtoisesti vanhempaa aluslevyä ja tavallista lukkorengasta (joka tapauksessa uudempien ja vanhempien osien sekakäyttö on kiellettyä). En osaa sanoa, miten akselitapit ovat muuttuneet mitoitukseltaan, mutta ero kuitenkin saattaa olla sellainen, että väärien osien käyttö voi johtaa turvallisuusriskiin.

Kokeilin (uudemman asennuksen mukaisen) 106:n tapauksessa myös laakerikaupasta ostettua perinteistä lukkorengasta, mutta sen kanssa ei mahtunut käyttämään uudempaa aluslevyä, koska uudempi aluslevy jää kantamaan lukkorenkaan päälle, jolloin se ei asetu tasaisesti laakeria vasten. Vanhemman aluslevyn käyttö puolestaan kielletään Peugeotin ohjeissa. Muissa automalleissa lukkorenkaiden ja aluslevyjen mitat ovat jonkin verran erilaiset, mutta varmaan sama ongelma on niissäkin.

Joidenkin tarvikelaakerisarjojen yhteensopivuustiedoissa ei mainita mitään näiden kahden erilaisen asennuksen eroista, vaan niitä markkinoidaan virheellisesti kaikkiin autoyksilöihin sopivina. Joissakin tapauksissa se johtuu siitä, että laakerisarjan mukana ei toimiteta lainkaan tai ainakaan kaikkia tarvittavia erilaisia aluslevyjä ja lukkorenkaita. Esim. kolmipulttiseen 106:een tarkoitetun HL Group Oy:n High Level -laakerisarjan 900-891 mukana toimitetaan vain alkuperäistä vastaava SKF:n laakeri, tiiviste, napamutteri ja uudempaa mallia oleva aluslevy, mutta ei lainkaan lukkorengasta - ei vanhempaa eikä uudempaa. Ilmeisesti kyseinen laakeritoimittaja on päättänyt kaikessa hiljaisuudessaan jättää tarvittavan pidätinrenkaan pois, koska heillä ei ole ollut sellaista tarjota ja siten siirtää ongelman asiakkaalle. Laakerisarjat minulle myynyt varaosaliike soitti myös ko. toimittajalle ja kysyi puuttuvia pidätinrenkaita, mutta HL Group ei kuulemma ollut lainkaan tietoinen asiasta, eikä heillä ollut tarjota oikeita osia.

Tuota uudempaa tyyppiä olevaa pidätinrengasta en itse onnistunut löytämään yhdestäkään laakerikaupasta, vaan tilasin lopulta alkuperäisosat Citroenilta (yleensä ainakin viikon nopeampi tehdastoimitus kuin Peugeotilla).

PSA:n alkuperäisten laakerisarjojen mukana tulevat kaikki tarvittavat oikeat osat kuten myös joidenkin tunnettujen laakerivalmistajien omilla nimillä myytävissä sarjoissa. Joka tapauksessa tarvikeosia ostettaessa on syytä olla tarkkana. Peugeotin mukaan käytettyä lukkorengasta ei saa käyttää uudelleen.

Peugeotin korjaamokirjallisuudesta peräisin olevassa kuvassa on uudentyyppisen pidätinrenkaan irrotukseen tarkoitettu Peugeotin erikoistyökalu (-).540, jolla renkaan pää saadaan pakotettua ulos urasta ja sen jälkeen rengas on irrotettavissa ruuvimeisselin avulla kampeamalla. Työkalun sivulla olevasta ruuvista säädetään pohjassa olevien leukojen avautumaa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 16.07.2010, 20:28:19 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MaxMartin

  • Vieras
Vs: 206 - Takapyörän laakerin lukkorengas
« Vastaus #2 : 18.07.2010, 20:13:54 »
Kiitos hienosta vastauksestasi. Toisin sanoen edullisin ratkaisu ko. ongelmaan olisi vaihtaa laakeri jarrurumpuineen ja molemmat puolet samaan aikaan? Onkohan noita työkaluja missään myynnissä ja mitäköhän mahtaisi maksaa?

Max


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Takapyörän laakerin lukkorengas
« Vastaus #3 : 19.07.2010, 14:04:59 »
Niin ainakin itse tekisin, että vaihtaisin uudet rummut ja laakerit, jollet sitten saa jollain tavalla sitä vanhaa lukkorengasta ja laakeria irti. Rummut maksavat esim. Motonetissa 32-40 e/kpl ja siihen laakerisarjojen hinnat päälle. Ja toki uudet käsijarrukengät.

Kuten sanottua, tarvikelaakerisarjojen kanssa saa olla tarkkana, jotta saa oikeat osat, vaikka sen lukkorenkaan voi erikseen ostaa Peugeotilta/Citroenilta. Muistaakseni laakerit eivät ole sen kalliimpia merkkiliikkeessäkään (ainakaan 106:een) ja mukana tulevat sentään kaikki osat.

Erikoistyökalua voi olla hankala löytää mistään muualta kuin merkkihuollosta. Sieltä sellaisen voi mahdollisesti ostaakin, mutta kalliiksi tulee? Toisaalta aina voi kysyä, josko työkalua löytyisi ja irrottaisivat sen avulla lukkorenkaan muutamassa minuutissa edullisesti...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 206 - Takapyörän laakerin lukkorengas
« Vastaus #4 : 19.07.2010, 17:34:28 »
Voisiko ohutkärkisistä pihdeistä, joissa kärjet on taivutettu siihen n. 60o kulmaan, tehdä hiomalla ja/tai vääntämällä kärkiä lisää (ulospäin, erilleen toisistaan) irroituspihdit? Sellaiset halvat pehmeämpileukaiset olisi ehkä helpompi muotoilla murtamatta pihtejä?

Belgarion

  • Vieras
Vs: 206 - Takapyörän laakerin lukkorengas
« Vastaus #5 : 24.07.2015, 02:37:39 »
Ainakin tuolla ulkomaan sivustolla oli joku onnistunut irroittamaan tuon. Toinen oli porannut sitä samalla toki tuhoten koko clipin, ja toinen oli kammennut sitä kahdella ruuvimeisselillä, joista toinen oli terotettu.

"All you need is is an electric drill and 6 mm drill bit. rest the drill bit on top of the clip and drill hole as deep as the clip is wide, you will see it when its right. you will drill a little bit into the clip but as you have new one its irrelevant. so after you did your drilling move the clip around a bit so you have a fresh edge of the clip where you did the drilling. now if you try to drill this whole a bit deeper you will notice that as soon you will start the drill it will turn the clip out and you can pull it out with the pliers." Tämän oli kirjoittanut kylläkin Lauri, eli vissiin ihan suomalainen.

Toinen:
"To remove said clips I used a sharpened screwdriver (the end of the screwdriver is about 5mm wide), I placed the screwdriver on the shoulder of the clip about 8mm from the gap with the top of the screwdriver tilted slightly back away from the gap(not 45 degrees), I then tapped the end of the screwdriver with a hammer (not too hard), this pushed the end of the circlip towards the other end of the circlip thus closing the gap, it also pulled the side of the circlip out of the grove which allowed me to get another screwdriver behind it, when the circlip moves you will have to hold it in place with the sharpened screwdriver untill you get the other screwdriver behind it or it just goes back in the grove, then using the sharpened screwdriver under the clip I worked it untill I could grab it with a pair of long nose pliers, using this method I removed both clips (two drums) in 5 to 10 mins, I hope this proves to be useful to other pug owners."

Nämä molemmat neuvot oli tuolla Peugeotforums:lla.